روزانه های سینمایی
زمان پخش معراجی ها مشخص شد

زمان پخش معراجی ها مشخص شد

با اعلام این مطلب که پخش نسخه سریالی معراجی ها از هفته دفاع مقدس در تلویزیون آغاز می شود، ابهامی که در باره زمان پخش نسخه ویدیویی فیلم بوجود آمده است، تا حد زیادی برطرف شد.

به موجب این گزارش؛ موفقیت اکران عمومی فیلم سینمایی “معراجی ها ” که بعد گذشت ۷۰ روز در سینماهای کشور ادامه دارد، این امکان را فراهم می کند که موسسه ناشر نسخه ویدیویی این اثر برنامه ریزی مناسبی را برای پخش و رو کردن برگ آسی که در اختیار دارد، مد نظر قرار دهد.

موسسه پارس ویدیو که حالا توزیع کننده انحصاری فیلم های ده نمکی محسوب می شود، بعد از فیلم پر فروش “رسوایی” در سال ۹۲، چشم به بازار داغ معراجی ها دارد.

موسسه ای که سال ۹۳ را با تامین و توزیع” سوپر من” آغاز کرده است، منتظر فرصت برای نمایش و میدان داری تازه ترین فیلم مسعود ده نمکی در شبکه نمایش خانگی است. کارگردانی که سوپر من گونه و یک تنه می تواند رکورد فروش را جابجا کند و دیگر فیلمسازان و تهیه کنندگان سینما را به حیرت وادار سازد.

سعید رجبی فروتن

در کنار روزمرگی های معمول، این جا خودم و افکارم را ثبت می کنم. از فرهنگ و هنر تا سینما و نمایش خانگی... می توانید نوشته های من را در «روزانه های سینمایی» دنبال نمایید.

۱۳ comments

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

  • با اینکه از این سریال تنها دو قسمت پخش شده ولی نکاتی در این سریال وجود دارد که می خواهم بگویم…
    شاید نباید این موضوع را فعلا مطرح کنم چون تازه این سریال آغاز شده ولی دیدن همین دو قسمت باعث شد من این موضوعات را مطرح کنم…
    در ضمن من اصلا در این کامنت نمی خواهم شخص آقای ده نمکی را تخریب کنم بلکه می خواهم تنها واقعیت ها را بگویم…
    سریال معراجیها در ظاهر درباره شهدای گمنام هشت سال دفاع مقدس ساخته شده ولی اگر در داستان در همین دوقسمت پخش شده دقت کنیم متوجه می شویم عقاید سیاسی آقای کارگردان در این داستان تاثیر گذاشته است اگر خلاصه داستان را بخوانیم به خوبی متوجه می شویم:
    ((قرار است تعدادی از شهدای گمنام تفحص شده در یکی از دانشگاه ها دفن شوند اما گروهی از دانشجویان با تحریک استاد گنجی اقدام به آشوب و جنجال در دانشگاه می کنند و همین آغاز قصه ای می شود که گروه دانشجویان مجبور به سفری ناخواسته می شوند…))
    در این سریال به موضوعات سیاسی بین دانشجویان پرداخته می شود و در این سریال دو جریان سیاسی کشور در مقابل هم در فضای دانشگاه قرار می گیرند .
    معاون دانشکده که با بازی مهرداد ضیایی است که اسم شخصیت را به یاد ندارم در قالب یک اصولگرای افراطی یا به قول شخصیت های سریال رادیکال و رضا رویگری در نقش یک استاد دانشگاه اصلاح طلب (!) به اسم گنجی که شخصیتش آدم را به یاد افراد مشکل داری می اندازد که اکثرا به دنبال فساد در جامعه و … هستند و به نوعی ضد اسلام و… هستند که این شخصیت آن طور که من از اصلاح طلبان آشنایی دارم اصلا شبیه به اصلاح طلبان نیستند.
    فکر کنم آقای ده نمکی دوست دارند اصلاح طلبان اینگونه باشند و اصلاح طلبان را اینگونه به مردم نشان دهند تا مردم اصلاح طلبان را به این صورت بشناسند (همچین نقشی هم از آقای رویگری و شریفی نیا در فیلم اخراجیها ۳ دیدیم که کاندیدا های انتخابات ریاست جمهوری ۸۸را افرادی خوشگذران و فاسد نشان می دادند…)
    خصوصا با اشاراتی که به آن فیلم می کنند مثلا جمله (آزادی اندیشه بدون قر نمیشه)و حتی میزان فروش فیلم اخراجیها ۳ در همین قسمت دیشب…
    آقای ده نمکی تنها منظورش از ساخت این فیلم تخریب جناح اصلاح طلب و دولت دکتر روحانی است …
    در این فیلم از یاد شهدا برای رسیدن به اهداف جناحی و سیاسی استفاده شده است.
    همانطور که دکتر روحانی فرمودند:ایثارگر نه برای جناح و حزب که برای آرمان و اهداف بلندش و برای اسلام ، عزت و شرف مردم ، ایستادگی و مقاومت کرد و هیچ ایثارگری، ایثارگری خود را فدای هیچ جناحی نخواهد کرد ولو اینکه علاقه به جناحی هم داشته باشد که البته اشکالی ندارد.
    در این فیلم معاون افراطی دانشکده را شخصیت مثبت نشان داده و به طور دائم به شخصیت وی می پردازند گویا می خواهند این طور شخصیت ها را شخصیت مثبت فیلم نشان دهند.
    حالا به جز این موضوع نکته قابل توجه تبلیغات بیش از حد معراجیها چه در زمانی که فیلمش بر روی اکران بود چه زمانی که در شبکه نمایش خانگی عرضه شد و چه در زمانی که سریالش از صدا و سیما پخش شد توسط صدا و سیما بود .
    درست است که تهیه کننده اصلی این فیلم صدا وسیما است ولی آیا صدا وسیما با کمک به ساخت این فیلم ها به بیشتر شدن اختلافات سیاسی و … در جامعه دامن نمی زند ؟مگر صدا وس یما مستقل ذو فراجناحی نیست ؟ پس چرا تنها به این جناح و افراطیون این جناح می پردازد؟
    برای مثال به زمان رقابت دو فیلم طبقه هثاث کمال تبریزی(کارگردانی از جناح اصلاح طلب)ومعراجیها مسعود ده نمکی(کارگردان جناح اصولگرا ) می پردازیم.
    مثلا پخش نکردن آنونس طبقه حساس از تلویزیون و به جاش پخش شبانه روزی آنونس معراجیها در صدا و سیما…
    حتی واکنش کمال تبریزی به پخش نشدن سرزمین کهن نیز جالب است:
    http://www.taleshnews.ir/news/13930123104715/%DA%A9%D9%85%D8%A7%D9%84_%D8%AA%D8%A8%D8%B1%DB%8C%D8%B2%DB%8C:%D8%A8%D8%A7_%D8%B1%D9%81%D8%AA%D9%86_%D8%B6%D8%B1%D8%BA%D8%A7%D9%85%DB%8C_%D8%A7%D8%B2_%D8%B5%D8%AF%D8%A7%D9%88%D8%B3%DB%8C%D9%85%D8%A7%D8%8C_%D9%85%D8%B4%DA%A9%D9%84_%D8%B3%D8%B1%DB%8C%D8%A7%D9%84_%22%D8%B3%D8%B1%D8%B2%D9%85%DB%8C%D9%86_%DA%A9%D9%87%D9%86%22_%D8%AD%D9%84_%D9%85%DB%8C_%D8%B4%D9%88%D8%AF_
    یا مثلا این لینک را بخوانید:
    http://www.asriran.com/fa/news/325552/%D8%A7%DA%A9%D8%B1%D8%A7%D9%86-%D9%86%D9%88%D8%B1%D9%88%D8%B2%DB%8C-%D8%A7%D8%B3%D8%AA-%DA%A9%D9%88%D8%AF%DA%A9%D8%A7%D9%86-%D8%B1%D8%A7-%D8%A8%D9%87-%D9%85%D8%B9%D8%B1%D8%A7%D8%AC-%D8%A8%D8%B1%DB%8C%D8%AF

    نمی دانم چرا صدا و سیما به افرادی مثل ده نمکی و سلحشور اینقدر احترام میگذارد ولی کارگردانان دیگر را به هر طریقی از صحنه به در می کنند مثلا از کجا معلوم شاید رفتن کارگردانان از صدا و سیما به شبکه نمایش خانگی به خاطر این موضوع باشند چون اکثر این کارگردانان یا خودشان یا برادارشان در عالم سیاست و اصلاح طلبان کارهایی کرده اند و حتی استاد میرباقری در پشت صحنه و حتی خود سریال علاقه شان به این جناح و دولت را ثابت کرده اند…
    و حالا من دیگه حرفی ندارم…

  • با عرض سلام مجدد .
    آقای سید محمدی عزیز ، کی گفته کامنت های بنده آتشین هستند؟ این کامنت شما که خیلی آتشی تر است! راستش بنده این سریال معراجی ها را درست تماشا نکرده ام . دیشب هم فقط آن قسمتی که کلاس درس را نشان می داد تماشا کردم . به نظر بنده دست کم این بخش خیلی هم خوب درآمده بود . از یک طرف استادی را داشتیم که با وجود منطق سکولارش ، در اداره کلاس موفق بود ، از طرف دیگر در بین دانشجویان هم بودند کسانی که معنی اصلاح طلبی را اشتباه می فهمند (کاراکتر علی صادقی) و هم کسانی که معنی اصولگرایی و مذهبی بودن را (کاراکتر امیر نوری) اشتباه می فهمند . البته اکثر دانشجویان کلاس از هر دو طیف حاشیه ای بودند بر این سه کاراکتر اما حاشیه ای که درست تعریف شده بود . از طرف دیگر اشاره خیلی ظریفی شد به یکی از بزرگترین ضعف های علمی جامعه دانشگاهی ، وقتی کاراکتر استاد به دختر خانمی که کنفرانس را انجام داد گفت من متن این کنفرانس را قبلاً در فلان کتاب خوانده ام! به قول استاد رحیم پور بزرگترین ضعف علوم انسانی دانشگاه های ما این است که دنبال تالیف و تحقیق نمی رویم و فقط به ترجمه کارهای غربی می پردازیم و همین ترجمه ها را مبنای نظرات خود قرار می دهیم .
    اما خود آقای ده نمکی ویژگی های متعددی دارند که از زوایای مختلف قابل بررسی است . ایشان جبهه رفته و مجروح شده اند . کشاورزی را رها کرده و چون دغدغه کار فرهنگی داشتند به روزنامه نگاری روی آوردند اما یک سری مشکلات و افراط کارهای شخصی باعث شد تا به این نتیجه برسند که وارد کار سینما شوند چون مخاطب روزنامه چند ده هزار نفر است و مخاطب سینما چند ملیون نفر . ایشان علم سینما را در همان حدی می دانستند که بنده و شما می دانیم برای همین بجای ساختن آثار فاخر و هنری رو به ساخت فیلم های عامه پسند گیشه ای آوردند که با داشتن مخاطبان فراوان زمینه را هم برای تبلیغ ارزش های مورد قبول خودشان فراهم می کرد .
    به نظر بنده بهترین فیلم ایشان همان اخراجی ها ۱ است . در اخراجی ها ۲ و ۳ پس رفت داشتند . در رسوایی حرف های تازه ای برای گفتن داشتند اما جای بهتر پیاده شدن داشت . معراجی ها از نظر زمانبندی کمدی نسبتاً خوب بود اما در فصل پایانی که اتفاقاً خیلی از حزب اللهی ها و جبهه رفته ها دوستش داشتند یک ایراد اساسی وجود داشت . برای ایشان هم نوشتم ، بنده ای که چند تا کتاب خاطرات جبهه خوانده ام و تا حدودی با این فضا آشنا شده ام شاید بتوانم فصل پایانی را درک کنم اما خیلی ها نمی توانند . بقیه بعد از دیدن فیلم اولین چیزی که به ذهنشان رسید این بود که پس این همه شهیدی که دادیم به خاطر ضعف در فرماندهی بوده که رزمنده ها را به کشتن می داده! خب این حرف یعنی اینکه آقای ده نمکی نتوانسته منطق سینمایی فیلم را با منطق حقیقت آنچه رخ داده گره بزند تا این فصل از فیلم برای مخاطب جوان و جبهه ندیده قابل توضیح و توصیف باشد . بله ، ما در بعضی از عملیات ها شهید زیاد دادیم و نیروهایمان به اصطلاح قتل عام شدند اما دلایلشان هم باید بازگو شوند .
    در عملیات کربلای ۴ که خود آقای ده نمکی هم از نزدیک شاهدش بودند غواص های ایرانی باید برای رسیدن به هدف طول چند کیلومتری کانالی را شنا می کردند که هر دو طرفش دست عراق بود و عراق هم با کمک تصاویر ماهواره ای که آمریکایی ها به آنها داده بودند و جاسوسانی که داشتند می دانستند ۲۵۰ گردان نیروی ایران در شلمچه جمع شده اند برای اجرای عملیات!!! یا در عملیات والفجر مقدماتی شکست خوردیم چون منافقین چنان در پشت خط ما فعال بودند که حتی از ریختن ریکا در قابلمه غذای رزمندگان مضایقه نکردند!!! در کتاب از معراج برگشتگان آقای حمید داودآبادی (که رفاقت زیادی با آقای ده نمکی هم دارند) توضیح داده اند که در بحبوحه عملیات کربلای ۵ و در جایی که به آن می گفتند سه راه شهادت ، علاوه بر توپخانه دشمن ، یکی از توپ های خودی هم روی رزمندگان اجرای آتش می کرد و با وجود پیگیری فراوان فرماندهان آخرش معلوم نشد کدام توپ این کار را می کرد!!! و …
    به نظر بنده آقای ده نمکی در مجموع یک هنرمند نیست بلکه یک ایدئولوژیست است . آن هم ایدئولوژیستی که خیلی خوب می داند چطور از ایدئولوژیش پول در بیاورد!

    • استثنائاً سکانس کلاس دانشگاه را دیدم. دیالوگ ها خصلت نمایشی نداشت و گویی از روی روزنامه یا کتاب خوانده می شد. اینگونه دیالوگ ها محتاج حلاوت و ظرافت های بیشتری است تا خشک و بی روح جلوه نکنند. دوستان دانشگاه رفته هم می دانند که ارائه کنفرانس به شکلی که دیدیم، با واقعیت همخوانی ندارد.

      • ببخشید آقای فروتن ، اما در دانشگاه ما که اینطوری بود! البته دانشگاه که نه! دانشکده فنی ، کسی هم سیاسی بازی در نمی آورد! اما در دبیرستانمان یک همکلاسی داشتم که می توانم بگویم مابه ازای کاراکتر آقای نوری بود و یک رقیب هم در کلاس داشت که مرتب با هم مشاجره داشتند (البته این رقیب هم مذهبی بود اما از آن یکی طیف اصفهان و حومه!!!) به قول معروف دعوای حیدری و نعمتی بود!

        • تو دانشگاه ما هم کنفرانس ها رو از روی متن می خونیم…البته به ما گفتن فقط ترم ۱ اینجوریه…من از پاییز وارد ترم ۲ می شم…دانشگاه آزاد تالش…

      • ضعف های زیادی در کار دیدم به عنوان دانشجو هنر باید بگم یه خورده دارم عصبانی میشم نمیدونم چرا این جوری جو رو نشون میدن همه دانشجو های با ریش ریشه دار نیستن و همه ی دانشجو ها ی خوش پوش و خوش تیپ کافر به این شکل نیستن و رئیس دانشگاه تا این اندازه بی ثبات و اب زیر کاه تصویر کردن ناجوره نمیدونم شما دوستان کنفرانس انجام می دادید ۵ دقیقه از رو و خیلی بی مزه انجام می شد و استاد دانشگاه به این جد با دفاع از یک مسیر فکری به ظاهر مخالف دین میگفتن خودتون آماده کنید تا جوابشون رو بدید؟؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!برای شما میگیم بازیگری در کار های ایشون به دلیل بلدای این کار به چشم میاد اما دیالوگ های کوچه بازاری و اشاره چند باره ایشون به سه هزار میلیارد و فلان و بیسار دیگه جالب نیست و چه جالب بود که ایشون چنین موضوع پاکی رو پاک روایت میکردن و این چنین در کشش سنگین گویی به گل نمی انداختند … اینم بگم میگن دانشجو هنر از هر طیفش مشکل داره اما من میگم نه ریش دارم و نه سهمیه اما دست بوس شهید و ارمان های جمهوری اسلامی هستیم یا حق

مرا در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید