روزانه های سینمایی
شوخی کردم ۲- تا چه شود

شوخی کردم ۲- تا چه شود

توزیع نخستین قسمت های مجموعه نمایشی “شوخی کردم” با بازتاب های متفاوتی روبرو بوده است. بخشی از این واکنش ها در شبکه های اجتماعی و برخی در وب سایت رسمی سریال انعکاس یافته است. تب اظهار نظر در این خصوص فعلاً بالا نرفته است و باید منتظر ماند تا شمار بیشتری از مخاطبان کار تازه مدیری را ببیند و  آن را زیر ذره بین قرار دهند. در یک نگرش کلی عده ای با بخش های موسیقیایی کار راحت کنار نیامده و اجرای هر چند کوتاه قطعات را که عموماً انتخاب و اجرایی برگرفته از موسیقی غربی است، نپسندیده اند. در ادامه این یادداشت مروری اجمالی بر قسمت اول و دوم مجموعه خواهم داشت.

زنان معمولی

در ویدیوی پخش شده زنان بازیگر سهم و نقش پررنگ و برجسته ای ندارند. پس از تماشای مجموعه تیپ های موجود، اجرا و تیپ سازی متفاوتی از هیچیک از زنان از جمله خانم ها؛ اسکویی، بختیاری، رزاقی، امیر سلیمانی دیده نمی شود.

متن مجموعه

در بین مجموعه قطعات به نمایش درآمده بیش از نحوه اجرا و انتخاب بازیگر، متن آیتم نقش تعیین کننده ای دارد. انتخاب مضمون “دروغ” برای شروع سریال که رندانه با عنوان “خلاقیت” از آن یاد شده است، به عنوان یکی رذیله اخلاقی انتخاب خوبی به نظر می رسد. همانطور که قابل پیش بینی بود، تیم نویسندگان با کاستن از خطوط قرمز کاری، به طرح موضوع در دایره روابط فردی و خانوادگی بسنده نکرده و آن را به قلمرو مسائل اجتماعی و سیاسی امتداد داده اند. کاری که پیش از این در مجموعه خنده بازار، طنز نویسان آن نیز با شدت کمتری مورد توجه قرار دادند و آستانه تحمل مسئولان را محک زدند. اوج طنزهای سیاسی و اجتماعی “شوخی کردم” در آیتم های اخبار و گفتگو با یک مسئول امدادی و دیدار و گفتگوی یک خودرو ساز فرانسوی با همتای ایرانی اش جلوه گر است. در بخش خبری گزارش از غرب زدگی اروپاییان؛ قدری شائبه لوث کردن و هجو گفتمان مبارزه با غرب زدگی را القا می کند. در این زمینه نویسندگان مجموعه نباید رفتار غلط دبیران سیاسی خبر صدا و سیما را با اصل حرکت و رویکرد منتقدانه جمهوری اسلامی با فرهنگ غربی یکسان بپندارند. البته اگر آیتم شوخی با مجلسیان برای پرهیز از حساسیت های احتمالی حذف نمی شد، ای بسا این نقطه عطف می توانست، بینندگان بیشتری را پای سریال بنشاند.

آیتم های برتر

در دو قسمت اول از حیث متن، انتخاب بازیگر و اجرا قسمت های بالنسبه جذاب تر عبارتند از: اخبار، بازجویی از یک زندانی خلاف کار، مطب روانشناس، دیدار و گفتگو با خودرو ساز و گفتگوی خبری.

بهترین بازیگران: جواد رضویان، مهران غفوریان

پلاتوها

پیش فرض مدیری آن است که بیننده تاب و تحمل شنیدن زیادی را ندارد. به همین خاطر پلاتوها را با سرعت و ریتمی تندتر از حد معمول اجرا می کند. اجرای مدیری در پلاتوها باری به هر جهت و رفع تکلیفی جلوه کرده و حاصل زحمات نویسندگان پلاتوها را کم ارج می کند. در مجموعه “شوخی کردم”اگر پلاتو کارکردی تعریف شده دارد و وجود آن ضروری احساس می شود، می توان به جای شتاب زدگی در اجرا به ایده های جایگزینی فکر کرد.

سعید رجبی فروتن

در کنار روزمرگی های معمول، این جا خودم و افکارم را ثبت می کنم. از فرهنگ و هنر تا سینما و نمایش خانگی... می توانید نوشته های من را در «روزانه های سینمایی» دنبال نمایید.

۲۵ comments

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

  • با سلام درود به آقای فروتن و دوستان عزیز دقایقی پیش به طور کامل شوخی کردم ۱ رو با موضوع خلاقیت دیدم از نقدش شروع می کنم و مشکلاتش موضوع مجموعه اول جالبه اما در درجه اول این تعداد بازیگر شاید بیننده رو به وجد بیاره که اکثر بازیگران طنز دور هم جمع شده باشند به سرپرستی مهران مدیری اما باید بگم در مجموعه اول جز جواد رضویان و تا اندازه ای مهران غفوریان بقیه اصلا جالب نبودن من تیپ جالبی ندیدم در خانوم ها که اصلا جالب نبود وبسیار ساده و یک نواخت بودند و بازیگران مرد به جز دونفری را که نام بردم ما بقی متوسط رو به پایین بودن.کلیت کار شامل چند پلاتو و آیتم و پخش اجرا موسیقی غربی بود که موسیقی غربی که در دو مورد طولانی هم هستش به نظر من اصلا جالب نیست به این میزان روی من بیننده تاثیر منفی میگذاره پلاتو ها طبق گفته ی آقای فروتن بسیار شتابان و سریع هستش و نه چندان جالب که میشه با آیتم های بهتر جای گزین کرد. اما متن اثر در بعضی موارد نیش های جالبی به سیاست مداران و اجتماع میزنه که جای بسی خرسندی داره اما وجود بعضی از آیتم های بسیار ضعیف در صد کیفی کار رو پایین آورده مثل آیتم داخل پارک و گفت و گو زن وشوهر-اما بعضی دیالوگ در ایتم های سینما و گفت و گو ویژه خبری بسیار شیرین در آمده اما من در کل از مبنای ۱۰ نمره نمره ۵ رو به مجموعه اول شوخی کردم میدم با تشکر از روزانه های سینمایی. امیر

  • جناب فروتن باسلام خسته نباشید وبا تشکر ازنظرات زیبای شما…شما با منطقی این سریال رو نقد کردین اما میخوام نظر شمارو بدونم آیا درکل این مجموعه ضعیف بود یا عالی…؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

    • سلام
      در باره اثر هنری مرسوم نیست که نگاه صفر و صدی داشته باشیم. نظرات ابراز شده در باره مجموعه ای است که از ۳۶ فسمت آن فقط دو قسمت آن توزیع شده است. اجازه بدهید دست پخت اقای مدیری و همکارانش دم بکشد، بعداً در صدد ارزیابی نهایی و امتیاز دهی برآییم.

  • با سلام و خسته نباسد خدمت شما آقای فروتن گل
    قضیه شوخی با مجلسیان چی بوده؟؟؟
    در ضمن اگر ممکنه بفرمایید سریال شوخی کردم…! تا قسمت چند پروانه گرفته؟؟؟

      • با سلام و احترام
        پروانه ۵ مجموعه نخست(۱۰ قسمت) شامل خلاقیت، زندگی زناشویی، خشونت، سلامت و اعتیاد صادر شده و با صدور مجوز تکثیر و توزیع در روز گذشته آماده توزیع است.
        همانطور که اشاره شد شاید اگر با سعه صدر بیشتر آن آیتم‌ها حذف نمی‌شد جنبه‌های انتقادی اجتماعی و سیاسی این اثر بیشتر دیده می‌شد. به هر روی می‌توان به آینده امیدوار بود تا به تدریج ظرفیتهای پذیرش نقد تا جایی که توهین آمیز نباشد افزایش یابد.

  • اتفاقا من اون آیتم پارک رو که عارف لرستانی بازی می کرد دوست داشتم. چون به معضل دهن بینی هم اشاره می کرد. حتی آیتم تفسیر شعر !! چون پر از نیش و کنایه بود به مثلا اساتیدی که تفاسیر دروغ و کشکی و صد من یک غاز از یک شعر ارائه میدن. نمایش یک دروغ دانشگاهی !!! در کل مجموعه رو دوست داشتم. بله مثل مرد هزار چهره و شب های برره قهقهه نمی زنیم اما واقعا می توانیم به برخی از آیتما بخندیم. به بعضی هم لبخند بزنیم شاید بهتره بگم تلخند!!! نمیگم جا برای بهتر شدن نیست و عالیه. اما بعضی ها هم بدونه اینکه بدونن چی میخوان اعتراض می کنن. بله در مورد نقش خانمهابا شما موافقم جناب فروتن. راستش تنها سریالی که از آقای مدیری پخش شد و زن سریال (نگین معتضدی)شخصیت مثبت داشت ویلای من بود که به خاطر اتفاقات قهوه تلخ و صد البته داستان نه چندان پر کششی که داشت اصلا دیده نشد. امیدوارم کار در قسمت های بعدی بهتر بشه هم از نظر محتوا و هم فرم و هم بار کمیک . پس یکی از آیتمارو حذف کرده بودن؟؟؟؟؟؟ یعنی سانسور شده یا توسط خود آقای مدیری از پک سریال در اومده؟

    • از اظهار نظر شما متشکرم. یافتن پاسخ چیزی را عوض نمی کند. دل خوش به داشته های مجموعه ای باشیم که برای آن زحمت زیادی مصروف شده است.

    • در باره فیلم قبلاً نوشته ام. کاری در سطح استانداردهای روز سینما، مترقی در ساختار روایی، اندیشمندانه ولو منطبق با فرهنگ و اقتضائات جغرافیای داستان – نه لزوماً اینجایی-. شانس بالایی برای اثر قائلم.

  • به نظرتون احترام میگذارم اما با وجود نماینده عربستان و مخصوص فیلم عبداللطیف کشیش فیلم ابی گرم ترین رنگ است بسیلر سخته موفقیت این فیلم!

    • با توجه به رویکرد و گرایش سایت می تواند به معرفی آثار مناسب برای عرضه در شبکه ویدیویی محدود شود. درصورت ارسال مطلب و یادداشت بررسی خواهد شد. نشانی الکترونیکی معتبر اعلام کنید تا با شما ارتباط برقرار شود. نشانی وبلاگ شما ازمدت ها قبل در بخش پیوندهای “روزانه های سینمایی” گذارده شده است.

  • فکر کنم فیلم شوخی کردم مجموعه ۱ از نظر محتوی و مضمون پا فراتر از حد انتظار گذاشته ولی از نظره خنده دار بودن با توجه به مهارت مدیری جا برای بهتر شدن داره.

  • با سلا و احترام
    آقای میر مجیدی مجموعه ۲ شوخی کردم…! چه روزی توزیع خواهد شد؟
    ممنون میشم جوابمو بدید…

  • سلام آقای فروتن.خسته نباشد.
    این هفته هفته خیلی خوبی در شبکه نمایش خانگی بود.ازتوزیع قسمت ۷شاهگوش و مجموعه اول شوخی کردم تا فیلم فوق العاده زیبای دهلیز و فیلم هایی چون تلفن همراه رئیس جمهور و جابه جا.خواستم بدونم تا آخر دیماه باز هم منتظر توزیع فیلم های سینمایی خوب و باارزش باشیم؟اگه جوابتون مثبته لطفا بگید چه فیلمهای سینمایی قراره تا آخر دیماه در شبکه نمایش خانگی توزیع بشه؟؟؟
    ممنونم.

مرا در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید