روزانه های سینمایی
رقابت از نوع مسالمت آمیز

رقابت از نوع مسالمت آمیز

اعلام اسامی شورای پروانه ساخت و بازبینی فیلم های سینمایی گامی در راستای شفاف سازی قلمداد گردید و این اقدام بازتاب مثبتی در رسانه ها و محافل سینمایی داشت. در ادامه  اعضای شورای ویدیویی نیز که همزمان پروانه ساخت و نمایش خانگی را صادر می کنند، معرفی شدند و رسماً آغاز به کار کردند.

پیرو این اقدام که در واقع ادغام دو شورا در یک شورای واحد بود، هیچ توضیحی  از سوی سازمان سینمایی داده نشد. این امر قطعاً ناشی از فقدان مرجعی مشخص برای امور ویدیویی و نمایش خانگی در سازمان سینمایی است که احتمالاً در آینده با تصویب تغییرات صورت گرفته در نمودار تشکیلاتی سازمان سینمایی، مدیر کل امور ویدیویی نیز منصوب شده و پس از آن می توان همانند دوران فعالیت اداره کل نمایش خانگی سابق، مرجع پاسخگویی را برای آگاهی از تصمیمات در این حوزه یافت.

بنابراین تشکیل شورای واحد و متمرکز برای صدور پروانه ساخت و نمایش خانگی در چارچوب تغییرات صورت گرفته در تشکیلات سازمان سینمایی قابل ارزیابی است. تا پیش از این شورای ویدیویی مبادرت به پروانه ساخت آثار و نیز صدور پروانه نمایش عمومی آنها(به جز نمایش خانگی) می کرد. در سوی دیگر شورای نمایش خانگی با ترکیبی متفاوت پذیرای آثاری بود که متقاضی عرضه در شبکه ویدیویی کشور بودند و لاجرم فیلم ها برای دومین بار مورد بازبینی قرار می گرفتند.!

حذف بازبینی دوباره فیلم های ویدیویی اگر چه اقدام قابل تحسینی است اما به دلیل کثرت عناوین ویدیویی متقاضی دریافت پروانه ساخت و نمایش، بهتر بود همانند ساز و کار امور سینمایی که در آن دو شورای جداگانه به صدور پروانه ساخت و نمایش عمومی مبادرت می ورزند، در امور ویدیویی نیز برای سرعت بخشیدن به صدور پروانه ساخت و نمایش دو شورای جداگانه تشکیل می شد.

یکی از اعضای جدید شورای ویدیویی ایرج محمدی تهیه کننده تلویزیون و مدیر یکی از شرکت های تولید فیلم های ویدیویی است که به صراحت در باره موقعیت سریال ها در نمایش خانگی صحبت کرده است.( اینجا)

سعید رجبی فروتن

در کنار روزمرگی های معمول، این جا خودم و افکارم را ثبت می کنم. از فرهنگ و هنر تا سینما و نمایش خانگی... می توانید نوشته های من را در «روزانه های سینمایی» دنبال نمایید.

۲ comments

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

مرا در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید