روزانه های سینمایی
پنجشنبه بازار ۲۱

پنجشنبه بازار ۲۱

اول دفتر به نام عشق آغاز کنم:

اللهّمَ صَلّ عَلی عَلی بنْ موسَی الرّضا المرتَضی الامامِ التّقی النّقی و حُجّتکَ عَلی مَنْ فَوقَ الارْضَ و مَن تَحتَ الثری الصّدّیق الشَّهید صَلَوهَ کثیرَهً تامَهً زاکیَهً مُتَواصِلهً مُتَواتِرَهً مُتَرادِفَه کافْضَلِ ما صَلّیَتَ عَلی اَحَدٍ مِنْ اوْلیائِکَ »

ایران تو کادر نیستی

مجموعه تحولات صورت گرفته در روزنامه ایران ارگان دولت چندان به نفع سینما ویدیو تمام نشد. در اوایل همین سال خوشحال بودیم که روزنامه ای پر تیراژ هفته ای یک صفحه را به نمایش خانگی اختصاص داده است.

دیری نپایید که بعد چند ماه آفتاب اقبال غروب کرد و صفحه تعطیل شد و آرزوها بر دل ماند. در دولت جدید بر خلاف تصور از حجم مطالب و گزارش های تولیدی در باره سینما هم بشدت کاسته شد. به نظر می رسد، سردبیری روزنامه آنقدر که به تلویزیون گرایش دارد، سینما و ویدیو را تحویل نمی گیرد. در هفته ای که پشت سرگذاشتیم، طی دو روز صفحه ای با عنوان تلویزیون به زیر چاپ رفت و سینما در نوبت ماند.!

این اتفاق در شرایطی رخ می دهد که جام جم ارگان مطبوعاتی صدا و سیما چیزی را در باره برنامه های رسانه متبوعش فرو گذار نکرده و در مقابل سیما اعتنا و عنایتی دلگرم کننده به سینما و ویدیو ندارد. امید که این یادداشت تلنگری به دوستان در روزنامه ایران بزند و آب رفته را به جوی بازگردانند.

رقبای سریال های نمایش خانگی

در هفته های اخیر سریال های ” یادآوری“، آوای باران“ و ”بی قرار“ برای بینندگان سیما حسابی دلبری می کنند و جمعیت پرشماری را خوشبختانه پای تلویزیون ها نشانده اند. این اقدام پیام روشنی دارد و آن این است که سریال های تکراری و به دفعات پخش شده به مرور در بیننده دلزدگی ایجاد کرده و سبب بی میلی آنها به سیما شما شده بودند.

پخش سریال ”یادآوری“ از آی فیلم به عنوان نخستین مجموعه غیر تکراری یخ رابطه مردم با سیما را آب کرد و بعد از آن با روشن شدن کانال های تلویزیون ایران سریال های دیگر شبکه ها هم بین مردم جا باز کردند.

البته در تمام دنیا حداقل در قاره ها و اقلیم هایی که  فصول چهارگانه را دارا هستند، عموماً زمستانها و نیمه دوم سال تلویزیون ها فصول پررونقی دارند و بیشترین مجموعه های نمایشی در این ایام رونمایی می شوند. از سوی دیگر کیفیت سریال های در حال پخش بویژه ”یادآوری“ در جذب تماشاگران بی تاثیر نبوده اند و ملودرام های شبه بالیوودی ”آوای باران ”و ”بی قرار“ و تم حزن انگیز و عاطفی آنها عامل گرایش بینندگان به برنامه های این هفته های رسانه ملی بوده اند. به نوع استفاده از موسیقی و پخش کلیپ در دو سریال اخیر توجه کنید تا اصرار آنها بر درآوردن اشک تماشاچی دستگیرتان شود.

در چنین ایامی خبرهای خوبی هم از افزایش نفوذ سریال ”شاهگوش“ در بین خانواده ها به گوش می رسد و نزدیک شدن تیراژ سریال به مرز نیم میلیون نسخه ، خبر از روزهای بهتری برای عوامل تولید می دهد. پیش بینی  می شود؛ موج استقبال مخاطبان با عرضه قسمت اول مجموعه ”شوخی کردم“ در هفته پیش رو به اوج برسد و در رقابت بین شبکه های داخلی و خارجی ومحصولات مجاز و غیر مجاز،محتوای فارسی و ایرانی مجاز، بیش از گذشته در کانون توجهات مردم قرار گیرد. شروع شمارش معکوس برای توزیع  ”شوخی کردم“ روزهای پر شور و التهابی را برای شبکه ویدیویی کشورمان رقم زده است.

واقعاً خسته نباشید!

طراحی و ساخت تیزر و آنونس به هوشمندی و خلاقیت فراوانی برای معرفی شایسته محصول سینمایی نیازمند است. چه بسیار بینندگانی که با مشاهده آنونس و تیزر فیلم به تماشای آن رغبت نشان داده اند و نقطه وصل آنها با فیلم از تیزر فیلم آغاز شده است. با مروری بر کارنامه سینمایی کشورمان می توان به فهرست بلند بالایی از نمونه مواد تبلیغی موفق و خوش ساخت دست یافت. متاسفانه در بین تیزر فیلم هایی که این روزها موفق به عبور از لابیرنت پخش تلویزیون شده اند، تیزر فیلم ”خسته نباشید“ مصداق و نمونه خوبی از تیزر جذاب و گیرا نیست . ایجاز مخل تیزر، مانع از هر گونه درک و تصور روشنی از فیلم می شود و هیچ رد و نشانی از اینکه فضا و قصه متفاوتی انتظار تماشاگران را می کشند، دیده نمی شود. بر این اساس چنین تبلیغی بعید است به فروش نازل فیلم کمکی بکند و رونقی به فضای سرد و زمستانی سالن های نمایش دهنده فیلم بدهد.

توضیح برای رفع اتهام: این یادداشت بر اساس آنچه که به روی آنتن رفته است، قلمی شد و اگر ممیزی پخش سبب لکنت زبان تیزر شده باشد، این داوری محلی از اعراب ندارد.!

به سه رسید!

اکران فیلم سینمایی رستم و سهراب در روزهای آینده، شمار فیلم های انیمیشن بلند سینمایی را به سه عنوان افزایش می دهد. یک دهه قبل بود که ”خورشید مصر“ ساخته برادران یغمائیان بر پرده سینماها جاخوش کرد. فیلم دوم این برادران ساخته شد ولی راهی به جز آرشیو و بایگانی تاریخ نیافت.

امسال سینمای ایران بطور بی سابقه ای دو فیلم سینمایی انیمیشن را به خود می بیند.  موفقیت چشمگیر ”تهران ۱۵۰۰“ می تواند برای رستم و سهراب ساخته برادران دالوند نیز تکرار شود. فقط کافی است سینماروها و آموزش و پرورش همت لازم را معمول نمایند. افق تازه ای پیش روی انیمیشن ایران در حال گشایش است اگر سمت و سوی اعطای تسهیلات فقط منحصر به سینمای رئال نباشد و مهجوریت گونه ای نظیر انیمیشن برای همیشه خاتمه یابد.!

چی داری تو آستین؟

اگر بخواهیم فقط به آنونس فیلم های سینمایی ایرانی در نسخه ویدیویی فیلم های شبکه اکتفا کنیم، فیلم های ”آزاد راه“، ”اختاپوس“ و”نازنین“ در نوبت توزیع و انتشار هستند و در ظاهر فیلم تازه ای به بیننده معرفی نشده است. اگر چه مطمئناً شبکه تا پایان سال فیلم هایی به جز عناوین یاد شده را به خود خواهد دید و تا همین جای کار(پایان دیماه) هم شبکه ویدیویی با توزیع ۵۵ عنوان فیلم ایرانی سال پرباری را پشت سرگذاشته است، با این حال اغلب موسسات و شرکت های پخش به صرافت انتخاب عناوین نوروزی خود افتاده و به برنامه ریزی برای تامین، مراحل اداری اخذ مجوز، تکثیر و چاپ و بسته بندی محصول می اندیشیند.

تجربه نشان داده است که موسسات و شرکت ها برای خلاصی از ترافیک دریافت سفارش در مراکز تکثیر در هفته های منتهی به سال نو، اقدامات لازم را باید از بهمن ماه مورد توجه قرار دهند و برای پرهیز از همپوشانی عرضه عناوین در روزهای پایانی سال، کار توزیع آنها را هم از هفته دوم اسفند ماه آغاز کنند.

اگر روند نزولی نرخ تورم در ماه های آینده بنابر اظهار مسئولان اقتصادی کشور ادامه پیدا کند و مردم امید به بهبود اوضاع را بطور ملموسی درک و مشاهده کنند، قطعاً موج مصرف رسانه ای در کشور ابعاد تازه تری به خود گرفته و رونق بهتری  را به بازار محصولات فرهنگی خواهد بخشید.

 

 

 

سعید رجبی فروتن

در کنار روزمرگی های معمول، این جا خودم و افکارم را ثبت می کنم. از فرهنگ و هنر تا سینما و نمایش خانگی... می توانید نوشته های من را در «روزانه های سینمایی» دنبال نمایید.

۶ comments

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

  • باسلام
    خدمت دوستان عرض کنم هفته پیش رو هفته پرباری ازلحاظ توزیع درشبکه نمایش خانگی خواهدبود.توزیع اولین قسمت ازمجموعه شوخی کردم،قسمت هفتم شاهگوش،دهلیز واحتمالا عنوان جابه جا………..تازه بغیرازعناوین تله فیلم وخارجی.
    لازم به ذکراست دوشرکت دنیای هنروگلرگ رسانه رقابت جدی رو درجهت توزیع سریال دنبال میکنند.آخرین اخبارحکایت از دعوت نمایندگان توزیع سریال شاهگوش درهفته آینده جهت تقدیروتشکرتوسط شرکت دنیای هنر وقرعه کشی خودرومیباشد(البته درروزتوزیع شوخی کردم).

مرا در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید