روزانه های سینمایی
به شرط تحقیق

به شرط تحقیق

به عقیده یک نماینده مجلس شورای اسلامی، افزایش مجازات متخلفان و مجرمان سبب می شود، سرقت و پخش غیر قانونی فیلم های سینمایی کنترل شود. این نماینده در دیدار با جمعی از تهیه کنندگان سینمای ایران اظهار امیدواری کرده است که از این طریق دغدغه جدی اهالی سینمای ایران برطرف گردد. گوینده این سخنان نایب رییس کمیسیون قضایی مجلس بوده است و به یقین ایشان از میزان جرایم نقدی و تادیب مچرمان آگاه هستند. کاش از ایشان پرسیده می شد از ابتدای اصلاح قانون مربوطه و تشدید مجازات های مصرحه در مواد قانون، حجم ریالی ناشی از آرای محاکم چقدر بوده است و اصولا" چند درصد آرا با جریمه نقدی ملازم بوده اند. آیا همه مجرمان قدرت پرداخت همین جریمه های مقرر را داشته اند. پایگاه طبقاتی مجرمان چیست؟ آیا میزان جریمه نقدی فشاری را بر مجرمان وارد کرده است؟ روند پرونده ها قبل و پس از اصلاح قانون در پنج سال پیش تفاوت معنا داری را نشان می دهد؟ آیا تشدید جرایم سبب کاهش جرایم گردید؟

در این که نسبت و رابطه معقولی بین بزه و مجازات باید وجود داشته باشد، تردیدی نیست اما به یقین نظارت بر اجرای قانون دید روشن تری را به قانون گذار می دهد تا کیفیت اصلاج احتمالی قانون را مد نظر قرار دهد. حال که قوه قضاییه تدبیر زندان زدایی را به کار بسته، قطعا" تشدید جرایم نقدی به تناسب ارزش پول ملی، حائز اهمیت است. مشروط به آنکه مستندات بازدارندگی این مکانیزم از رهگذر تحقیقات احتماعی به اثبات رسیده باشد.

متن خبر بدین شرح است:

فرهاد تجری» نماینده مجلس و نایب رئیس کمیسیون قضایی مجلس شورای اسلامی در گفت‌و‌گو با خبرنگار سینمایی فارس درباره دیدار با اعضای شورای مرکزی اتحادیه تهیه‌کنندگان و ریشه‌کن شدن قاچاق محصولات فرهنگی و نقش مجلس در این رابطه گفت: اواسط هفته جمعی از اعضای شورای مرکزی اتحادیه تهیه‌کنندگان سینمای ایران به مجلس آمدند و در کمیسیون قضایی نقطه نظرات و دغدغه‌های‌شان در خصوص سرقت و کپی غیرمجاز فیلم‌ها، نابسامانی و نمایش‌های مکرر فیلم‌های ایرانی بدون اجازه صاحبان آثار که متاسفانه از طریق شبکه‌های ماهواره‌‌ای صورت می‌گیرد صحبت کردند. اقداماتی از این دست، فضای هرج و مرجی را در بازار سینما ایجاد کرده است. هزینه مادی این محصولات سینمایی بالاست و از جهت دیگر محتواهای ارزشمندی دارند که با این اقدام غیراخلاقی عده‌ای سودجو، باعث می‌شود این آثار، ارزش و اعتبارشان را از دست بدهند و باعث ایجاد خسارات برای صاحبان این امتیازات خواهد شد.

وی در ادامه گفت: این عزیزان مسئله قاچاق محصولات فرهنگی را به عنوان یک دغدغه اعلام کردند و این فضای هرج و مرج که فضای نامناسبی را ایجاد می‌کند، قاعدتاً باعث می‌شود فضا برای فعالیت خارج از کشور بازتر شود. ما از سوی خارج از کشور تحت هجمه و تبلیغات شبکه‌های ضد‌اخلاقی و آثار سینمایی هدفدار هستیم، این فضا باعث تضعیف بنیه سینمای کشور خواهد شد همچنین باعث رونق بخشیدن و گسترش حوزه نفوذ آثار مخرب غربی و ضد اخلاقی و هدفدار جریان غرب علیه جامعه خواهد بود.
 

سعید رجبی فروتن

در کنار روزمرگی های معمول، این جا خودم و افکارم را ثبت می کنم. از فرهنگ و هنر تا سینما و نمایش خانگی... می توانید نوشته های من را در «روزانه های سینمایی» دنبال نمایید.

اضافه کردن نظر

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

مرا در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید