روزانه های سینمایی
پنجشنبه بازار ۱۷

پنجشنبه بازار ۱۷

سلام خدا بر سید و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین(ع). دردانه خلقت و بزرگمردی که با نثار خون خویش و فرزندانش جلوه ای بدیع از آزادگی و انسانیت را تا قیام قیامت به نمایش گذارد. درود بیکران حق بر یاران آن حضرت که به پایمردی و پیمان بعد تازه ای بخشیدند و عزت و سربلندی ابدی را به دنیا و مافیها نفروختند. ننگ و نفرین همیشگی بر حق ستیزان و یزید صفتانی که این روزها در لباس کریه سلفی گری تیشه به ریشه درخت توحید می زنند و چون لکه ننگی بر دامن اسلام نشسته اند. شهد نوشین زیارت آن حضرت و مویه بر مظلومیت ایشان و اهل بیتش در شب ها و روزهای پیش روی گوارایتان باد. ملتمس دعای همه شما نازنینان حسینی و زینبی هستم.

آتش بس از نوع دوم

بعد از سه گانه "اخراجی ها" به کارگردانی مسعود ده نمکی حالا نوبت تهمینه میلانی است تا دنباله ای را برای یکی از فیلم های موفق خود بسازد. با صدور پروانه ساخت "آتش بس ۲" باید منتظر بود و دید که آیا موفقیت آتش بس قبلی تکرار خواهد شد یا نه؟

بازی افشار و گلزار در آتش بس ۲ باید از جنبه های مختلفی دیدنی باشد. زیرا هر دو بازیگر کوله باری از تجربه را در سال های گذشته اندوخته اند و توقع طرفدارانشان نیز بالاتر رفته است.

سریال ادامه دار انتصابات

انتخاب سه مشاور تازه از سوی رییس سازمان سینمایی و انتصابات ممکن الوقوع دیگر برای ادارات ستادی این سازمان نشان از تدارک ویژه ای برای برنامه ریزی و سیاست های تازه برای سینمای ایران دارد. همزمان از هفته گذشته سلسله نشست های تخصصی برای بررسی مسائل سینمای ایران در زمینه های مختلف آغاز شده است که در هفته پیش روی با طرح مسائل سینمای خانگی ادامه خواهد یافت. در اواسط دهه شصت مرحوم سیف الله داد بانی نشست هایی از این دست بود که با حضور شمار بیشتری از سینماگران و از طیف های مختلف برگزار می شد.

حداقل حسن تشکیل جلساتی از این دست ترویج فرهنگ مدارا و تحمل نظرات مختلف پیرامون یک موضوع واحد است.

هوای تازه

پیش بینی می شود در جشنواره فجر پیش روی، همانند سال ۹۰ تعداد فیلم های داوطلب شرکت در جشنواره به رکورد تازه ای دست یابند. با صدور بیش از ۱۰۰ پروانه ساخت در یکسال گذشته و ایجاد انگیزه مضاعف در سینماگران در پی تحولات سیاسی و اجتماعی کشور، در حال حاضر تعداد قابل توجهی از پروژه های سینمایی در مراحل مختلف تولید هستند. رقابت سینماگران نامی با یکدیگر از جمله جذابیت های خاص جشنواره سی و دوم فجر است. جشنواره ای که حکم ۱۸ تن از مسئولان اصلی آن در هفته گذشته صادر گردید. حضور دو فیلم از کمال تبریزی، فیلمی هایی از حاتمی کیا، درویش، الوند، کیمیایی، افخمی، مهرجویی، پوراحمد، حمید نعمت الله، مرضیه برومند و میرکریمی مشتاقان زیادی را در انتظار موعد جشنواره نگه داشته است.

دو گانه سینما و ویدیو

پل چوبی شاید از جمله معدود فیلم های سینمایی ایران است که در میانه اکران عمومی نسخه ویدیویی آن نیز رسماً در شبکه ویدیویی انتشار یافت. از آنجا که تا ۲۶ آبان ماه برنامه اکران سینماها تغییر نمی کند، پل چوبی تا آن تاریخ به نمایش خود در سینماهای تهران و شهرستانها ادامه خواهد داد.

استقبال از ویدیوی پل چوبی علیرغم دسترسی به نسخه تقلبی و بارگذاری فیلم در اینترنت، بد نبوده است و در محلات مرکزی و بالای شهر تهران مشاهدات میدانی گویای رونق نسبی فروش فیلم است. کیفیت خوب نسخه ویدیویی مزیت نسخه اصلی به مشابه بدلی آن است.

شمارش معکوس برای دستگیری راهزنان فرهنگی

کشف و امحای میلیونها نسخه از کپی فیلم های رسمی شبکه توسط پلیس در هفته گذشته موجب خرسندی فعالان سینما و ویدیوی کشور شد اما هنوز برنامه عملیاتی دستگاه های مسئول در برابر سرقت های اینترنتی فیلم ها عملیانی نشده است. روزانه های سینمایی پیش از این شناسایی سایت های کاملاً مشخص داخلی و دستگیری عوامل آنها را گامی برای آغاز مبارزه جدی با متخلفان دانسته بود.

آخرین محصولات شبکه در این روزها

توزیع فیلم سینمایی "آقای الف"به کارگردانی علی عطشانی و فیلم های ویدیویی؛ "خانه ساحلی" و "پشت دیوار باعی است" و فیلم های خارجی "خاکستری"، "تعادل" و "ملاقات با دیو" به همراه تعدادی فیلم انیمشن تدارک نماش خانگی برای مخاطبان شبکه در روزهای پیش روست. پیش از این دو مجموعه پایانی "گنج مظفر" به بازار عرضه شده بود.

سعید رجبی فروتن

در کنار روزمرگی های معمول، این جا خودم و افکارم را ثبت می کنم. از فرهنگ و هنر تا سینما و نمایش خانگی... می توانید نوشته های من را در «روزانه های سینمایی» دنبال نمایید.

اضافه کردن نظر

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

مرا در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید