روزانه های سینمایی
پنجشنبه بازار ۱۱

پنجشنبه بازار ۱۱

روزانه های سینمایی این بار در تلویزیون

با مساعدت و همراهی دکتر کرمی مدیر شبکه نمایش سیما طرح برنامه ای نیم ساعته برای معرفی تازه های شبکه نمایش خانگی و طرح سایر موضوعات شبکه را تصویب کرده ایم.

این برنامه در هفته تا سه نوبت قابل تکرار و پخش خواهد بود. تاکید مدیر شبکه بر جذابیت برنامه است، بطوریکه بیننده تمایل زیادی برای دیدن آن در فواصل پخش فیلم های سینمایی داشته باشد.

پر واضح است که سیما نه تنها بودجه ای به این کار اختصاص نمی دهد بلکه مبلغی را بنابر توافق با تهیه کننده اخذ خواهد کرد.! از این پس اگر موسسات ویدیو رسانه – تامین و پخش – تمایل به حمایت از تولید و پخش برنامه داشته باشند با تیم همراهم قادر خواهم بود با طرح ها و آیتم های پیش بینی شده سیمای تازه و متفاوتی را از شبکه به نمایش بگذارم تا حاصل آن ترویج فرهنگ خرید نسخه اصلی فیلم، افزایش فروش فیلم های منتشر شده باشد. از جمله ایتم های مد نظر در برنامه؛ معرفی فیلم های پر مخاطب هفته، نقد و تحلیل منو، طرح روی جلد، کیفیت صدا و تصویر، نظرات مردم و فروشنده ها و … خواهد بود.

جزییات بیشتر از چگونگی همکاری موسسات با برنامه را در صورت علاقمندی آنها و یا تشکل صنفی متبوع شان، در میان خواهم گذاشت.

پشت درهای بسته چه گذشت؟

سه شنبه هفته ای که گذشت هیات مدیره موسسات ویدیو رسانه با رییس سازمان سینمایی دیدار و گفتگو کردند. این نشست که سه ساعت بطول انجامید در شرایطی برگزار شد که معاونت های تخصصی سازمان مزبور معرفی نشده بودند و بنابراین در آینده می بایست جلسات مشابهی با آنان برگزار گردد. از محتوای گفتگوها تاکنون مطلبی به صورت رسمی منتشر نشده است اما پیگیری های "روزانه های سینمایی" حکایت از رضایت هیات مدیره از جلسه فوق دارد. این گزارش می افزاید؛ رییس سازمان سینمایی از هیات مدیره اتحادیه موسسات ویدیو رسانه درخواست کرده است تا طرح و برنامه های پیشنهادی خود را به آن سازمان ارائه نماید. همچنین در این نشست ضمن انتقاد از برخوردهای نامناسب صورت گرفته با مدیران موسسات در سال های گذشته از سوی مسئولان امر در سازمان سینمایی، تفکیک و تمایزی بین شیوه های مدیریت و تعامل با صنف قبل از حذف اداره کل نمایش خانگی از تشکیلات سازمان سینمایی و پس از آن صورت نگرفته است.!

نوبرانه های تابستان

در سینماهای کشور همزمان با آغاز سال تحصیلی "کلاس هنرپیشگی" به روی تماشاگران گشوده شد تا هم تنوعی در برنامه آنها نمودار شود و هم فیلم تحسین شده و متفاوت علیرضا داود نژاد در معرض تماشا و قضاوت جمعیت بیشتری از علاقمندان قرار گیرد. این فیلم که به همراه "دربند" پدیده های اکران پاییز خواهند بود، رونق نسبی سینماها را از پی اکران موفقیت آمیز فیلم های، "هیس…"، "گذشته"، "پل چوبی"، "دهلیز" و "جاب جا" تداوم خواهند بخشید.

در شبکه نمایش خانگی پاییز خوش آب و رنگ تری در انتظار است زیرا سرانجام نوبت عرضه فیلم های پر مخاطب و یا تحسین برانگیزی همچون؛ "برف روی کاج ها"، "گذشته"، تهران ۱۵۰۰"، "بی تابی بیتا" و … فراخواهد رسید و از میانه پاییز میرباقری و "شاه گوش"ش میدان داری خواهد کرد.

پدیده های تابستان گذشته بی شک "ضد گلوله" و "رسوایی " بودند که به ترتیب با فروش؛ ۳۰۰ و ۷۰۰ هزار نسخه ای خود خاطرات تیراژهای خوب گذشته را در اذهان زنده کردند. متاسفانه فیلم های ضعیف زیادی در تابستان روانه بازار شدند که جز تاسف و هرز رفتن سرمایه ثمر دیگری نداشتند.

 

مهم این است که سینما تک داشته باشیم

برگزاری نمایش های هفتگی فیلمخانه ملی ایران در دهه های شصت و هفتاد در سینما شهر فصه و سپس صحرا، حالا مدتهاست که به خاطره بدل شده است و تماشای نسخه ۳۵ میلیمتری فیلم های تاریخ سینما و جلسات نقد و تحلیل آنها با تغییر سبک زندگی و دیدن فیلم با وسایل و شیوه های نوین رنگ نوستالژی به خود گرفته است. مدیریت وقت فیلمخانه ملی ایران با نغمه های ناموزونی که گروه های فشار ساز کردند برای همیشه  قید نمایش فیلم را زد. از آن پس کانون ها و انجمن های مختلفی تلاش کردند تا جای خالی فیلمخانه را پر کنند اما نسخه های ژنریک جواب نداد. سینما تک موزه هنرهای معاصر هم اندکی بعد از نفس افتاد تا سینما دوستان کلاً به فضاهای دیگری کوچ کنند و آنچه را می خواهند تماشا کنند.

به مصداق در ناامیدی بسی امید است، خانه هنرمندان آستین بالا زد و به شکلی کاملاً حرفه ای فراخوانی  برای عضویت سینمادوستان داده  است. بی شک ضوابط نمایش فیلم در چنین مکان هایی باید با اماکن عمومی اندکی تفاوت داشته باشد و خیلی در اندیشه قلع و قمع فیلم نبود. در اینصورت ترجیح سینمادوستان این خواهد بود که فیلم را در آیین جمعی ببینند و از انزواگرایی بپرهیزند.

سعید رجبی فروتن

در کنار روزمرگی های معمول، این جا خودم و افکارم را ثبت می کنم. از فرهنگ و هنر تا سینما و نمایش خانگی... می توانید نوشته های من را در «روزانه های سینمایی» دنبال نمایید.

۶ comments

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

  • با سلام و احترام

    در این چند روزه که مطلب جدیدی در سایتتان به روز نشده بود، انتشار این مطلب باعث خوشحالی است.ایده‌ی برنامه ی تلویزیونی برای شبکه نمایش خانگی جالب و البته برای شبکه مفید است و در عین حال ممکن است به تدریج نگاه تلویزیون به این شبکه را بهبود دهد.

    آرزومند موفقیت و اثربخشی این ایده هستیم.

    در هفته‌ی آینده روز ۳۰ شهریور آخرین مجموعه‌ی ویلای من را که مجموعه بیستم است از سوی گلرنگ رسانه توزیع خواهد شد.

    با سپاس

    •  متشکرم. به سهم خود موسسه متبوعتان را برای حمایت توجیه کنید. در غیر اینصورت فرصت به دست آمده از دست خواهد رفت. در مورد  به روز رسانی تصدیق می کنید تولید و انتشار  بعضی از مطالب نیاز مند مدتی ریکاوری است. کافی است پست “برگی از تاریخ سینما” را یک بار از نظر بگذرانید

    • علی اقا سلام بر شما 

      اگر منابع مالی برنامه مشخص شود و شرایط تولید و پخش فراهم گردد انشاءالله از نظرات شما دوستان با ذوق بهره برده خواهد شد.

مرا در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید