روزانه های سینمایی
تب آکادمی بالا گرفته است

تب آکادمی بالا گرفته است

وقتی نتوان برنامه ای به سبک و سیاق آکادمی با موضوع رقابت شرکت کنندگان در زمینه خوانندگی و موسیقی را عینا" ساخت، می توان با حفظ چارچوب برنامه موضوع مسابقه را تغییر داد. به عنوان مثال؛ بازیگری موضوعی است که یک موسسه خصوصی را بر آن داشته است تا علاقمندان به بازیگری را فراخوان کند و بهترین آنها را با شرکت در مسابقه ای با حال و هوای آکادمی برگزیند. اما چون در کشور ما دیوار بخش خصوصی کوتاه است و مدافع و پشتیبانی ندارد، عموما" کار نسنجیده ای که از آنها سر بزند، با آماج انتقادات روبرو می شوند. نظیر انتقاد رییس انجمن بازیگران خانه سینما از برگزاری آکادمی بازیگری که در اینجا خواندنی است.  اما در این میان رسانه ملی نیز بیکار ننشسته است. اگر تاکنون موفق به تماشای مسابقه چهار سه دو یک نشده اید، هر شب راس ساعت ۲۲ شبکه چهار شبکه موسوم به فرهیختگان! برنامه ای شبه آکادمی را پخش می کند که در آن رقابت بین علاقمندان سینما با داوری جمعی از عوامل سینماست. برنامه ای که از حیث محتوا و اجرا نه درخور شبکه چهار سیماست و نه جذابیتی ویژه حتی در بین مسابقات تلویزیونی دارد. چگونه داورانی که هر یک تخصص و گرایش مشخصی دارند، مجازند که در زمینه های بازیگری، تدوین، طراحی پوستر، ایده پردازی و … قضاوت کنند و به شرکت کنندگان نمره و امتیاز بدهند. همچنین داوری مثل فراستی که از اساس مسابقه را قبول ندارد و با تلویح و اشاره مواضع اش را ابراز می کند، چرا باید در کرسی داوران جلوس کند و نمراتی را که از صفر یا یک بالاتر نمی روند، نثار شرکت کنندگان جوان کند؟

یادش بخیر آن زمان که ماهواره ای در کار نبود و یک هفته به انتظار می نشستیم تا برنامه مسابقه هفته مرحوم نوذری را ببینیم. برنامه ای که اگر الان هم پخش می شد یارای رقابت با مسابقات و برنامه های ماهواره ای را در خیل عظیم بینندگان تلویزیون داشت.

سعید رجبی فروتن

در کنار روزمرگی های معمول، این جا خودم و افکارم را ثبت می کنم. از فرهنگ و هنر تا سینما و نمایش خانگی... می توانید نوشته های من را در «روزانه های سینمایی» دنبال نمایید.

۲ comments

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

مرا در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید