روزانه های سینمایی
ولوله در کلوب هواداران

ولوله در کلوب هواداران

تولید فیلم و برنامه بر اساس زندگی و شخصیت سوپر استارهای سینما، تئاتر و موسیقی همواره موضوع جذابی برای رسانه های مختلف بوده است. در نمایش خانگی برای چندمین بار و حال در شکل و شمایلی که به مستندهای پرتره تنه می زند، هنرمندان محبوب مقابل دوربین نشسته اند و با مخاطبان حرف های تازه ای را در میان گذاشته اند.

این روزها مستند؛ "عقاید یک آکتور سینما " ساخته منیژه حکمت با تبلیغات محیطی گسترده از سوی موسسه گلرنگ رسانه به ضیافت چشم ها آمده است. حکمت با اینکه تجربه ای در کار مستند ندارد، به واسطه شناخت مدیوم سینما ار عهده کار به خوبی برآمده و در این میان تصاویر دوربین بهمن کیارستمی که پیش از این نبوغ و استعداد خود را در چند کار مستند نشان داده و و مشاوره های مصطفی خرقه پوش استاد بی بدیل تدوین بی تاثیر نبوده است.

در اولین مجموعه عرضه شده انتخاب دو سوپر استار این سالهای سینما؛ رضا عطاران و هانیه توسلی انتخاب آگاهانه ای بوده است که هم به کار جلب سرمایه گذار آمده است و هم به مرغوبیت کالا در بازار ناامن نمایش خانگی منجر شده است.

مستند "عقاید یک آکتور سینما" به مدد کارنامه پر بار سینمایی شخصیت هایش از غنای تصویری متناسبی برخوردار است. فیلم های بازی عطاران در تئاتر آماتوری و ایفای نقش توسلی در فیلم داستانی  هنرجویان سینمای جوان زادگاهش همدان، از جمله فیلم های آرشیوی استفاده شده در فیلم هستند.

توسلی همه حرف هایش را با امیر جعفری در پلاتو می زند، عطاران بخشی از صحبت هایش را با راننده یک سواری دربست که از جمله سیاهی لشکرهای سینماست در میان می گذارد. البته در سکانس های داخل سواری آن قدر که در باره راننده اطلاعات به دست می آوریم چیزی به اطلاعاتمان در باره عطاران اضافه نمی شود.! در بخش مربوط به رضا عطاران نمای حذف شده از فیلم "خوابم میاد" را می توانید ببینید . نمایی که در آن یک توپ پلاستیکی به زیر شکم عطاران در کودکی برخورد می کند.

اگر چه به اقتضای مستندهای گفتگو محور، بعضی سوالات و پاسخ ها تکراری و کلیشه ای به نظر می رسند اما حکمت تلاش کرده است تا سوالات کمتر پرسیده شده ای را از ستارگان سینما و موسیقی مطرح کند و دست مصاحبه کننده ها را برای کشف زوایای پنهانی از شخصیت ها باز بگذارد. مستند "عقاید یک اکتور سینما" از ریتم مناسبی برخوردار است و تماشاگر خود را خسته و دل آزرده نمی کند.

مستند "عقاید یک اکتور سینما" نگرش جانبدارانه ای به هنرمندان انتخاب شده دارد، بنابراین دنبال نقد و تحلیل هنر هنرمندان در این مجموعه نباشید.

سعید رجبی فروتن

در کنار روزمرگی های معمول، این جا خودم و افکارم را ثبت می کنم. از فرهنگ و هنر تا سینما و نمایش خانگی... می توانید نوشته های من را در «روزانه های سینمایی» دنبال نمایید.

۷ comments

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

  • سلام چند روز پیش مطلبی از قول آقای جواد معماری در همین وبلاگ خواندم و دیروز که انیمیشن غار نشینها را از شرکت تصویر دنیای هنر دریافت کردم دلم نیامد برای ایشان پیغام نگذارم 

    دوست عزیز شما لازم نیست جای وزیر ارشاد باشید و در مورد خیلی از مسائل بزرگ اظهار نظر بفرمایید شما همین که در جایگاه خود کار خودتان را به درستی انجام بدهید کافیست مثلا چرا عناوینی که از رسانه های دیجیتال پروانه دریافت میکنند را پخش مینمایید آیا این تداخل صنفی ایجاد نمیکند و آیا اتحادیه با شما برخوردی نمیکند  و آیا شبکه نمایش خانگی ازبین نمیرود وایا این کارتیشه به ریشه زدن نیست 

    واقعا متاسفم

  •  استاد فروتن به نظرم یکم سوالا به سمت کلیشه ای شدن و سوالایی که در برنامه های تلویزیونی پرسیده می شود رفته بود مخصوصا سوالای پرسیده شده درباره ی فیلم های بازی شده.اگه سوالا یکم جذاب تر بود خیلی بهنر میشد مثلا ماشین و خانه و موبایل  و ……….البته شایدم نمیشده واقعا.ولی برنامه مناسبی بود انصافا

  • دوست گرامی اقای احمد
    من دوست ندارم جای احدی باشم مگر پدر مرحومم که انسان مومن و معتقدی بود
    و در مورد از بین رفتن شبکه نمایش خانگی به دلیل نوزیع عناوین با مجوز دیجیتالی ، اگر منظورتان مخاطبان ویافروشگاهداران باشد که برای ایشان فرقی نمیکند کدام اداره در وزارتخانه فرهنگ وارشاد اسلامی مجوز صادر میکند و اگر منظورتان شرکتهای ویدیورسانه باشد که توافق صنفی این است که به دلیل کوتاهی سازمان سینمایی در واگذاری عناوین، شرکتهای توزیع کننده تلاش کنند با تامین این اثار،علاوه بررفع نیاز مخاطبان، مانع ورود بی نظمی ها در نظام توزیع شوند
    و سخن اخر
    اگر بنا باشد برای نقد کردن موضوعی، نقدکننده الزاما خالی از خطا یا اشتباه باشد ،دراین صورت دوره نقد گذشته است چون تنها معصومین خالی از خطا وگناه می باشند.

  • استاد سلام دیروز یک فیلم با عنوان شوخی های خدا با رو جلدی غلط انداز آن خریدم. روی جلد عنوان شده بود سینمایی با درجه کیفی ب . پس از رویت فیلم متوجه شدم دو کار کوتاه جدی از سینمای جنگ از دو فیلمساز مربوط به سال ۸۱ را در کنار هم به عنوان یک کار بلند سینمایی کمدی قالب کردند. شرکت ریزموج در کمال بی (..) دست به یک (…) فرهنگی زده که جای تعجب داره چطور توانسته چنین مجوزی دریافت کند.

  • فیلم شوخی های خدا یک فیلم سینمایی 3 اپیزودی بود که اپیزود گیلانه از این مجموعه با گسترش داستان تبدیل به یک فیلم بلند شد. من این فیلم را بصورت کامل (همراه با اپیزود گیلانه ساخته رخشان بنی اعتماد) در جشنواره ی فیلم فجر دیده بودم. در ضمن کل کار بصورت ۳۵ میلیمتری ضبط شده است.

مرا در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید