روزانه های سینمایی
ادامه عارضه جشنواره زدگی

ادامه عارضه جشنواره زدگی

همکارم آقای سید احمد میرعلایی مدیر عامل بنیاد سینمایی فارابی و دبیر جشنواره فیلم کودک اصفهان، با همان لحن و بیان صمیمی و صادقانه اش در برنامه تلویزیونی "هفت"(گفتگوی تلفنی) پرده از واقعیتی برداشت که سخت باید بدان اندیشید. ایشان با اظهار امیدواری از اینکه پیش تولید فیلم های جشنواره کودک شروع شده است، نوید برگزاری جشنواره آبرومندانه ای را داد.

این گزاره خبری یعنی آنکه اساساً سینمای کودک در ایران بند نافش فقط به جشنواره فیلم کودک وصل است و لاغیر.! در واقعیت هم آثار شرکت کننده در جشنواره های فیلم کودک را یا در اکران عمومی نمی بینیم و یا با تاخیر زیاد معدودی از آنها روانه اکران شده و جمعی هم مستقیماً سر از شبکه نمایش خانگی درمی آورند، بنابراین جشنواره فیلم کودک بهانه و محملی است برای آنکه نشان دهیم هنوز سینمایی به این نام حداقل در قد و قواره یک جشنواره وجود دارد و نفس می کشد.

پر واضح است که وقتی فیلم هایی در زمان کوتاه باقیمانده تا جشنواره یکی بعد از دیگری کلید می خورند، اولین قربانی در ساخت آنها کیفیت است و دومین عارضه هم دولتی بودن و نقش پر رنگ دولت در ساخت و آماده سازی آنهاست. پرسش این است؛ صرف اینکه هر ساله جشنواره برگزار کنیم مهم است و یا آنکه با مدیریت درست منابع زمینه را برای تولید فیلم های استاندارد و قابل دفاع توسط سینماگران شناخته شده- نه بساز و بفروشان- فراهم کنیم، در اولویت است؟ 

در حالت اول بازگشت سرمایه و نمایش عمومی برنامه ریزی شده فیلم ها در بازار داخل و خارج موضوعیت ندارد، زیرا بازگشت سرمایه و سودآوری هدف یک دستگاه کمک بگیر دولتی نیست و در حالت دوم فیلم ها به قصد جذب مخاطب داخلی و خارجی مقابل دوربین رفته و از قبل تمام تمهیدات لازم حرفه ای برای ساخت و نمایشی درخور و آبرومندانه پیش بینی می شود. افسوس که سیاست های سینمایی سه دهه گذشته همواره میل به وضعیت اول داشته و برگزاری بشکوه جشنواره مقدم بر حمایت از خلق سینمایی با طراز جهانی بوده است.

سعید رجبی فروتن

در کنار روزمرگی های معمول، این جا خودم و افکارم را ثبت می کنم. از فرهنگ و هنر تا سینما و نمایش خانگی... می توانید نوشته های من را در «روزانه های سینمایی» دنبال نمایید.

۴ comments

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

مرا در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید