روزانه های سینمایی
پنجشنبه بازار۴

پنجشنبه بازار۴

پیش بینی ها درست از آب درآمد

همانطور که قابل پیش بینی بود اسامی فیلم هایی که قرار است به مناسبت عید سعید فطر به بازار ویدیوی کشور عرضه شوند، یک بعد از دیگری مشخص می شوند. تا این تاریخ این آثار را در برنامه خرید خود قرار دهید: حوض نقاشی، رسوایی، ضد گلوله، تهران ۱۵۰۰ و فیلم ویدیویی گدایان تهران

نکته جالب توجه در این فهرست وجود سه فیلم اکران نوروزی سینماها در سال ۹۲ است که این بار به مناسبت حلول عید سعید فطر راهی خانه های مردم می شوند. در این بین فیلم های تهران ۱۵۰۰ و رسوایی مجدداً در ماه رمضان در اقدامی کم سابقه اکران گردیدند.

بزرگان خبر ساز

نشست رسانه ای عوامل سریال شاه گوش که برای نمایش خانگی تولید می شود، صنعت ویدیوی ایران را باردیگر در کانون توجهات قرار داد. این مجموعه به اعتبار سازنده نام آورش- داود میرباقری- همگان را در انتظار مشاهده کاری با کیفیت در این شبکه نگه داشته است. بازتاب گسترده نشست رسانه ای اگر چه امیدهای تازه ای را در دلها زنده کرد، همواره این نگرانی را هم در پی دارد که ایا تهیه کننده و سرمایه گذار اثر از قبل فکری برای مخاطرات موجود در مسیر کارشان کرده اند و یا آنکه همانند تهیه کنندگان قهوه تلخ و قلب یخی محاسبات و تدابیر لازم را مد نظر قرار نداده اند.

سریال های قلب یخی و قهوه تلخ الحق و الانصاف در زمره آثار نسبتاً با کیفیت شبکه نمایش خانگی بودند و کمتر خرده ای را می شد بر کیفیت ساخت و تولید آنها گرفت اما دیو مهیب سرقت و تکثیر غیر قانونی، خواب و خیال های سرمایه گذارانشان را به کابوسی عذاب آور تبدیل کرد. "شاه گوش" در شرایطی طی ماههای آینده به بازار عرضه می شود که توان خرید مردم در قیاس با زمان توزیع سریال های مورد اشاره بیشتر تحلیل رفته است و ای بسا خرید نسخه اصلی به حداقل ممکن تنزل یابد. بنابراین جذب آگهی و اسپانسر باید در صدر توجهات تهیه کنندگان "شاه گوش" قرار گیرد.

هاشم پور در طرح نگنجید

حذف شخصیت اصلی فیلم استشهادی برای خدا در طراحی روی جلد نسخه ویدیویی فیلم، عذرخواهی امینی از هاشم پور و اعتراض سعید حاجی میری تهیه کننده فیلم را در پی داشت. یکبار برای همیشه از تهیه کنندگان فیلم های سینمایی ایرانی درخواست می شود اگر واقعاً دغدغه ای برای چگونگی عرضه نسخه ویدیویی فیلم هایشان در شبکه ویدیویی دارند؛ در متن قراردادهایشان با موسسات ویدیو رسانه و شرکت های پخش به مسائلی از جمله تایید و نظارت طرح روی جلد و هر گونه آفیش و پوستر تاکید نمایند. در اینصورت مشخص خواهد شد که گلایه و اعتراض تهیه کنندگان و کارگردان های سینما به پوستر و طرح های روی جلد فیلم هایشان، صرفاً واکنشی در برابر اعتراض افکار عمومی است و یا آنکه برای آنها نیز فارغ از اعتراضات احتمالی این مسئله حائز اهمیت است.

رونمایی از خط تولید دیسک بلوری

سری شانزدهم سریال "ویلای من" که اخیراً بر پیشخوان های فروش نشسته است، حاوی دو نکته مهم است. اولاً منوی تازه ای برای محصول طراحی و اجرا شده است و بینندگان می توانند از نتایج قرعه کشی سری های گذشته مطلع شوند ثانیاً گزارش تصویری راه اندازی خطوط تکثیر دیسک فشرده بلو-ری که با سرمایه گذاری ارزشمند شرکت صنایع الکترونیک گلرنگ حاصل شده است، در این مجموعه قابل ملاحظه است. در این آنونس که بطور کلی مخاطب با پدیده تازه ای در فرمت فشرده سازی و انتشار اطلاعات تصویری آشنا می شود، جا داشت با استفاده از انیمیشن جزییات بیشتری از ویژگی های منحصر بفرد بلو-ری در مقایسه با دی وی دی به علاقمندان ارائه می شد تا آگاهی های فنی مخاطبان کنجکاو افزایش می یافت. به هر حال گشایش چنین خطی که به بستر سازی برای تولید محصولات روز ایران و جهان در فرمت بلو- ری کمک زیادی می کند مایه مباهات بسیار است.

بیا و درستش کن!

در روزهایی که سازمان سینمایی همانند بسیاری از دستگاه های دولتی به خاطر تغییر دولت، قربه الی الله و کمپلت در سیبل مخالفان و منتقدان خود بوده و بد جوری در آمپاس قرار گرفته است، کمتر تصور می شد از خبر صدور پروانه های جدید در بخش نمایش خانگی هم استفاده ابزاری به عمل آید.!

موضوع از این قرار است که در فهرست پروانه های صادره در نیمه دوم تیر ماه استثنائاً عنوان ایرانی دیده نشد و همین مطلب بهانه ای را به دست داد تا سازمان سینمایی به خاطر بی توجهی به تولیدات ایرانی مورد اتتقاد و سرزنش تلویحیقرار گیرد. (مگر قرار بوده سازمان سینمایی در کار تامین و توزیع فیلم باشد) این اتفاق در شزایطی صورت گرفت که از قضا در نیمه اول تیرماه شش عنوان فیلم سینمایی ایرانی، یک فیلم داستانی ویدیویی و یک برنامه ترکیبی چند قسمتی موفق به اخذ پروانه شده بودند و طی دو هفته گذشته نیز بازار آراسته به تازه ترین فیلم ها، سریال ها و دیگر برنامه های تولیدی ایرانی است. بهره برداری جهت دار از صدور خبر پروانه های دوم تیرماه در ذهن بعضی از خودی ها نیز توهم توطئه ای را شکل داد. به اعتقاد ایشان ادامه انتشار اسامی فیلم های دارای پروانه نمایش خانگی سبب سوء استفاده دشمنان می شود و اصولاً بهتر است به تعداد مجوزهایی که هر هفته صادر می شود، اکتفا گردد و بیش از این اطلاعات به بیرون درز پیدا نکند. مگر آنکه "روزانه های سینمایی" بخواهد تیشه به ریشه شبکه نمایش خانگی بزند.

…حالا بیا و درستش کن!

 

 

سعید رجبی فروتن

در کنار روزمرگی های معمول، این جا خودم و افکارم را ثبت می کنم. از فرهنگ و هنر تا سینما و نمایش خانگی... می توانید نوشته های من را در «روزانه های سینمایی» دنبال نمایید.

۳ comments

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

مرا در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید