روزانه های سینمایی
سوء تفاهمی که برای ایرنا پیش آمده است

سوء تفاهمی که برای ایرنا پیش آمده است

خبرگزاری دولتی ایران که در هفته های اخیر با سیاستی روشن موضع انتقادی در برابر سازمان سینمایی و سیاست های آن در همین دولت در پیش گرفته است!، فرصت را مناسب دیده و نگارنده را نیز به خاطر به روز کردن سایتی کاملاً شخصی مورد انتقاد قرار داده است.

نویسنده یادداشت خبرگزاری با غفلت از اینکه چهار سال از راه اندازی وبلاگ و سپس وب سایت شخصی "روزانه های سینمایی" می گذرد و تاکنون قریب به ۲۰۰۰ مقاله علمی، یادداشت تحلیلی، نقد و گفتگو، خبرها و حاشیه های خاص حوزه سینما و نمایش خانگی را منتشر کرده است، مداومت نگارنده را برای به روز کردن سایت، عاملی برای "فرار" و "سخن نگویی" دانسته و نگارنده را در ریل گذاری سیاست های چهار ساله سینمای کشور مسئول- بخوانید متهم – دانسته است. در حالیکه حضور مستمر اینجانب در فضای مجازی و طرح دیدگاهها، سیاست ها و ایده های مدیریتی ام، زمینه داوری و اعلام نظر هزاران کاربر و فعالان حوزه سینما و نمایش خانگی را فراهم نموده است و بعضاً از بازخوردهای صورت گرفته بیشترین استفاده ها را برده ام، نویسنده یادداشت خام دستانه این اقدام را به فرار از پاسخگویی و مصون ماندن از قضاوت دیگران دانسته است.! ظاهراً در این دیار هر قدر اتو کشیده باشی و باب گفتگو و تعامل با مردم و ارباب حاجت را در فضاهایی غیر از محیط های و رسمی اداری به روی خود بببندی، پیش بعضی از ارباب رسانه آدم معقول تری هستی.

ایرنا نویس در برخوردی کاملاً غیر حرفه ای، استفاده سایر منابع خبری از بعضی یادداشت های غیر زرد روزانه های سینمایی! را به پای سرویس دهی ویژه سخنگوی سازمان سینمایی به آنها دانسته است. در برابر این سوء تفاهم ایجاد شده باید عرض شود از گذشته تا حال معمولاً دیگران بدون اطلاع از مطالب سایت شخصی "روزانه های سینمایی" بهره برداری می کنند و پس از این نیز برای ایرنا هر گونه استفاده احتمالی از مطالب بدردبخور، حلال و طیب و گوارا خواهد بود. نویسنده یادداشت که آشنایی زیادی با حوزه اصلی مسئولیت بنده در اداره کل حوزه ریاست سازمان سینمایی ندارد و شاید هم لازم نباشد از آن با خبر باشد، تمام نقش اینجانب را در یکسال گذشته در سخنگویی- بخوانید سخن نگویی- خلاصه کرده و سکوتم را در بسیاری از مواقع و بزنگاهها ناشی از رندی و فرار و غیره ذالک دانسته است. محض خاطر شریف ایشان عرض می کنم که هر گاه رییس محترم سازمان سینمایی تشخیص داده است مطلبی از زبان بنده به آگاهی افکار عمومی برسد، مضایقه نکرده ام و البته ابتدا به ساکن و بدون اذن ایشان هم خود شیرینی نکرده و خودم را در معرض دوربین ها و رسانه های دیداری و شنیداری قرار نداده ام. البته مقایسه و شبیه سازی عملکرد سخنگوی سازمان سینمایی با سخنگویان عالی مقام در وزارت خارجه و یا قوه قضائیه که بصورت منظم با رسانه ها دیدار و گفتگو دارند، ناخواسته به کم کاری و فرار از پاسخگویی تعبیر می شود. در حالیکه واقعیت چیزی غیر از آن است.

در طول هفته اگر مطلب و خبری از زبان سخنگوی سازمان سینمایی بطور مستقیم مطرح نمی شود اما دهها خبرنگاری که در طول روز با به اصطلاح سخنگوی سازمان سینمایی تماس دارند، می توانند شهادت و گواهی دهند که تا چه حد آنان را برای دسترسی به اطلاعات و اخبار مورد نظر، تماس با مدیران مربوطه و کمک به تهیه و تنظیم پاره ای از یاداشت ها و تحلیل ها یاری کرده ام.

ناراحتی ایرنا از چیست؟

ایرنا نویس از خبری ناراحت است که روز گذشته ایسنا بطور ضمنی و البته هوشیارنه از یک خبر روزانه های سینمایی تولید کرد. روزانه ها به روال همیشگی خبر پروانه های منتشره را بازتاب داد، خبرنگار ایسنا دریافت در نیمه دوم تیرماه هیچ فیلم ایرانی موفق به دریافت مجوز نشده است. همین! اگر خبر پروانه های صادره در حوزه نمایش خانگی برای رسانه ها جذاب بود که همین ایسنا در سال های گذشته از آن استفاده می کرد و به آن می پرداخت آنچه که بطور طبیعی و البته کاملاً حرفه ای برای خبرنویسان ضروری است واکاوی اخبار و مطالب تازه در بین سطور است.ا کاری که ایسنا بدان مبادرت ورزید.

برویم سراغ اصل مطلب! اینجانب به لطف خداوند بزرگ نه در این دولت که در دولت های گذشته نیز طی ۲۳ سال گذشته چه در مقام مدیر و چه از جایگاه کارشناس به قدر فهم، شناخت و بضاعتم سهم بسیار اندکی در اتخاذ بعضی سیاست ها و اجتناب از پاره ای رویه ها داشته ام. قصد تنزیه و تطهیر خود را ندارم که خداوند عالم بیش از هر کسی واقف به نداشته ها و خطاهایم هست. اما محض اطلاع نویسنده ایرنا عرض می کنم که با اطمینان خاطر و اعتماد به نفسی که از رهگذر تجربه و دانشی که از بزرگان اندوخته ام، آماده پاسخگویی در حیطه مسئولیت های اداری خود در دولت دهم و دولت های پیش از آن هستم. از آنجا که نقشی در راه اندازی دو "حوزه ریاست" و "مدیریت نمایش خانگی" طی ۱۳ سال گذشته داشته ام با کمال افتخار از کارنامه خود در این مدت دفاع می کنم و در برابر هر مرجع و منتقد و مدعی با دانشی آماده جوابگویی هستم.

سعید رجبی فروتن

در کنار روزمرگی های معمول، این جا خودم و افکارم را ثبت می کنم. از فرهنگ و هنر تا سینما و نمایش خانگی... می توانید نوشته های من را در «روزانه های سینمایی» دنبال نمایید.

۸ comments

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

  • مطلب خیلی خوبی بود، به نکات خوبی اشاره کرده اید. متاسفانه به نظر می رسد در این موضوع کمی رقابت کاری موثر بوده است. ان شاء الله که سوء تفاهم بودهء البته ان‌ شاء الله

  • مطلب ایرنا را نخوانده بودم اما کاربرانی که در روزانه‌های سینمایی حضور دارند همگی اذعان دارند که این پایگاه بهترین مکان اخبار ، آمار، اطلاعیه‌ها و پژوهشهای حوزه‌ی نمایش خانگی است و زرد نمایاندن مطالب آن در بهترین حالت سو تفاهم نویسنده به دلیل نا‌آشنایی با حجم و تنوع اطلاعات مبادله شده در این سایت است.

  • اینها به قصد انتقام از شمقدری به شما پیچیده اند و گویا از سوابق شما بی خبرند. یکی نیست بگوید آقای فروتن خیلی قبلتر از آنکه شمقدریها به ارشاد بیایند، نمایش خانگی را بالا کشیده بودند. اتفاقا همین دولت بود که نتیجه سالها زحمات شما را به هیچ گرفت و نمایش خانگی را به حاشیه برد. جناب شمقدری اگر امروز لج اینها را درآورده و خبرگزاری دولت را بر علیه سازمان سینمایی بسیج کرده، دلیل نمیشود یک خبرنویس بی اطلاع و خام این همه سابقه و تجربه را زیر سؤال ببرد. روزانه های سینمایی پناهگاه دست اندرکاران و دلسوزان نمایش خانگی و سینما بوده و هست.

     

  • سلام این جریان خانه سینما هم جالبه و هم مبهم زیرا زمانی که خانه سینما وجود داشت یعنی هنوز تعطیل نشده بود هم کار چندانی انجام نمیداد زیرا تعریفی براش نشده بود و مرتبا کش مکش بین دو نهاد سینمایی بود یعنی وزارت ارشاد و خانه سینما هر کدوم هم میگفتند حرف من درست هستش اینجا یا باید یکی کوتاه بیاد یا نهادی که قوی تر هستش موفق میشد

مرا در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید