روزانه های سینمایی
آیه یاس نمی خوانم اما…

آیه یاس نمی خوانم اما…

در جلسه دیدار اتحادیه تهیه کنندگان سینمای ایران با فرماندهی پلیس اطلاعات امنیت تهران بزرگ یکی از تهیه کنندگان حاضر با اشاره به اینکه در دوره قبلی از رهگذر همکاری اتحادیه و پلیس امنیت تهران قیمت رایت فیلم های ایرانی به رقم ششصد میلیون تومان رسید و تیراژ نسخه های ویدیویی به بیش از یک میلیون عدد بالغ گردید، تلویحا" اظهار امیدواری کرده است که آب رفته به جوی بازگردد و دوران طلایی گذشته تکرار گردد. شک نیست که اعداد و ارقام ادعایی سخنگوی محترم مقرون صحت است و نتایج خوبی از عملیات و اقدامات پلیس در نویت قبل به دست آمد اما همانطور که فرمانده پلیس هم تصریح کرده است با دستگیری و معرفی متخلفان و مجرمان به مرجع قضایی کار به اتمام نمی رسد و ظاهرا" آنطور که ایشان گفته است بسیاری از پرونده ها به نتیجه روشن و قطعی نرسیده است و ای بسا ادامه این روند یعنی متناسب نبودن جرم با کیفر و مجازات تعیین شده و یا اطاله دادرسی، حاصل زحمات اطلاعاتی وعملیاتی ماموران را به هدر داده و سبب کاهش انگیزه آنان گردد. در ادامه دیدار بی انکه حاضران به اشکال نوین سرقت و دسترسی غیر قانونی به فیلم های شبکه اشاره عالمانه ای کنند، فقط از پدیده فشرده سازی با فرمت دیویکس سخن به میان آورده و احتمالا" متفقا" بر این گمانند که چون گذشته میادین و خیابانها ی شهرها، صحن اصلی عرضه نسخه کپی فیلم ها هستند و بنابراین گشت های پلیس باید بر سر خاطیان آوار شوند. چون به کرات در باره مظاهر جدید سرقت و نمایش غیر قانونی محصولات شبکه در این وب سایت صحبت کرده ام و شما نیز بهتر از بنده در جریان سیر تحولات فن اوری هستید ، به این نکته اشاره می کنم که در دور تازه مبارزه با سارقان، باید میدان مبارزه را به شهرستانها کشاند و همه واحدهایی را که آلوده به نسخه کپی فیلم ها هستند و اصولا" در قاموس و مرامشان نیست که نسخه اصلی فیلم را به مشتری بدهند، هدف و آماج مبارزه قرار داد. در تهران و بسیاری از شهرها اگر تا دیروز مخاطبان شبکه غیر مجاز مجبور بودند که به خود زحمت داده و از ویدیو کلوب محل یا بساطی های متفرقه نسخه کپی را به قیمت نازلی تهیه کنند، امروز تلویزیون های ماهواره ای کار را برای آنها راحت کرده و بی هیچ هزینه ای تازه ترین اثار شبکه را به نمایش می گذارند. راه دوری نروم نمیدانم متوجه این مطلب شده ای یا نه از زمانی که بحث انتشار نسخه بی کیفیت فیلم ورود اقایان ممنوع در سایت ها به یک موج تبدیل شد، اغلب سایت هایی که فیلم را بارگذاری کرده اند با عبارت نسخه با کیفیت فیلم ورود اقایان ممنوع، کاربران را به سوی خویش می خوانند. ظاهرا" کم کاری موسسه ناشر، بی تجربگی اپراتور و غفلت ما را در نظارت کیفی، سایت های خلق الساعه یکجا جبران کرده و با اعاده حیثیت از شبکه نسخه خوبی از فیلم را به حراج گذاشته اند.!!

اینکه جناب فرمانده با آغوش باز از مهمانان استقبال کرده اند و آماده همکاری با آنهاست، البته رسم مهمان نوازی است و عین مرام ومعرفت اما اشاره ایشان به اینکه اعضای ستاد خودشان با یکدیگر مشکل و اختلاف داشتند، پرسش و ابهامی است که مسئولان ستاد باید در باره آن روشنگری کنند و بگویند مراد فرمانده از اختلافات درونی ستاد چیست و پیامد آن در امر مبارزه با خاطیان چه بوده است؟

… به هر حال حوزه جغرافیایی میزبان جلسه تهران بزرگ است و دغدغه جدی مهمانان هم سرقت فیلم ها در شهرستان هاست. بنابراین هنوز این سوال باقی است که تهیه کنندگان محترم که در حین اکران فیلم هایشان در شهرستانها عایدی چندانی به دستشان نمی رسد و همه امیدشان به گیشه پردیس های سینمایی در تهران است، برای بسط  دامنه مبارزه به وسعت ایران بزرگ دست نیاز به سوی چه کسی دراز خواهند کرد؟ اگر کماکان بار اصلی روی دوش ستاد است، غرض از دیدار آنان با فرماندهی تهران چه بوده است؟ آیا مطلع شدن آنها از اختلافات داخلی ستاد- به زعم میزبان محترم – کورسویی از امید را برای آنها باقی گذاشته است؟ آیا اتحادیه ساز و کار لازم را برای ورود به عرصه مبارزه در شهرستانها را آنطور که رییس صنف ادعا کرده است دارد؟

سعید رجبی فروتن

در کنار روزمرگی های معمول، این جا خودم و افکارم را ثبت می کنم. از فرهنگ و هنر تا سینما و نمایش خانگی... می توانید نوشته های من را در «روزانه های سینمایی» دنبال نمایید.

۱۸ comments

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

  • یادداشت امروز
    اول هفته چقدر خبر….
    ماشاءالله یک روز از بی خبر مجبوریم آسمون ریسمون کنیم تا بی خبر از همه جا نباشیم و حال یک کم تاخیر کنی فقط میبینی خبرها چقدر سوخته و از غافله عقب موندی
    اما توبین اخبار امروز که سهم فراوانی از ان نصیب ویدئو رسانه شده بود شاید دیدن لیست خرید فیلمهای رده بالا و مخاطب پسند "طهران تهران" و"آقا یوسف" که در جشنواره فجر سال گذشته حرفهای فراوانی برای گفتن داشتند رو از هرموسسه ای تصور میکردیم بجز یک شرکت بهداشتی و شوینده ان هم با نام برند "گلرنگ" که ناخوداگاه یاد تبلیغات وتیزر تلوزیونی معروف اش (سرت و با چی میشوری …) می افته که بعد از ورود  نرم و بافکربه دالان شبکه نمایش خانگی آنهم در کسوت پخش کننده حال به جایگاهی رسیده است که میخواهد به "تک تک" موسسات ویدئو رسانه پیام بدهد و به نوعی الفبای رقابت آموزش دهد . زیاد نمی خواهم از علل ورود و آسیب شناسی حضور این شرکتها و برندها در ویدئو رسانه و نمایش خانگی و هزاران پرسشهای بی پاسخ و اما اگرهای دیگر سخن بگویم . فقط میخواهم ذهنتان را براین مسیر برسانم که اگر فردا روزی مدیر عامل شرکتهای بهداشتی و شوینده را در کسوت نمایندگان صنف ویدئو رسانه ….. رئیس صنف ویدئورسانه ….. اعضاءاتحادیه ….. معاون معاونت معاون اول اداره کل نمایش خانگی …… مدیر کل ……… دیدید اصلا تعجب نکنید چراکه عزیزان بهتر از جان "خود کرده "را تدبیر نیست .ما امدیم ابرو رو اصلاح کنیم و با کار کارشناسانه !!!!! بزرگانمان در نمایش خانگی و ویدئو رسانه نفع به شبکه و اشتغال زایی را رونق دهیم اما ای دل غافل دیدیم هدف  این شرکتهای به اصطلاح پخش شوینده وبهداشتی در بدو کار فقط گرفتن کار انهم  ابتدا  میز وصندلی  ازنمایش خانگی و  در اواسط کارهم تصاحب …..بوق ……… است . خدا به عاقبت وآخر این شرکتها نسبت به خانواده بی نوای شبکه خانگی رحم کند که فردا  روز ما مظلومین تاریخ با این تن بیمار و رو به موت چه خواهد شد!!!!!!

    • راوی خوب
      در سالیان اخیر سرمایه های قابل توجهی از سوی حامیان مالی برای خرید رایت فیلم ها در اختیار موسسات ویدیو رسانه قرار گرفته است. گلرنگ و موسسه فیلمسازان جوان نخستین مورد در این زمینه نیستند. جلب و جذب سرمایه برای اینگونه امور نباید امر قبیحی قلمداد شود.

  • سلام امیدوارم حاصل سال ها تلاش برای ایجاد رسانه ای پویا ، مستقل و توانا در حوزه نمایش خانگی ، با اقدام کسانی که فقط به فکر سود و منفت فردی و صنفی هستند به خطر نیافتد  در شرایط فعلی که  هر لحظه  با پدیده رسانه ای تازه ای  در کشور چه بصورت قانونی(آی پی تی وی ) و یا غیر مجاز(شبکه های ماهواره ای ،تلویزیون های مجازی ، وب سایت ها و…)  رویرو می شویم  اطمینان دارم  چون گذشته با هدایت ، برنامه ریزی های جدید و مدیریت افراد و مسئولین دلسوز برای استقلال شبکه  تمام موانع و چالشی پیش روی برداشته می شود .
     

  • جناب آقای فروتن
    ستاد مبارزه با تکثیر آثار غیر مجاز در اکثر استانها صوری تشکیل گردیده و اصلا اعضائی وجود ندارد که ستادی تشکیل شود و مبلغی که ستاد تهران به مرکز استانها ارسال میکند تا در راه واقعی ستاد مبارزه با تکثیر آثار غیر مجاز هزینه شود هزینه نمی شود و پول بین چند نفر از ادارات کل تقسیم میشود و جالب تر از همه اینکه در موقع تقسیم دلخوری هم پیش می آید. جالبه کاری که انجام نداده اند دستمزد می گیرند شاکی هم هستند بعد با تنظیم یک صورت جلسه صوری قضیه ختم به خیر شده و گزارش به مرکز ارسال میگردد حال مرکز چگونه مطلع میشود صحت موضع را برایم جالب است بدانم .بیهوده مطلب نمی نویسم پیش بیاید حاضرم اثبات نمایم

  • جناب آقای فروتن
    آیا می دانید تعداد سی دی های کشف شده توسط اتحادیه های صنفی  در بعضی از مراکز استانها از تعدادسی دی های  کشف شده توسط همکاران شما در ادارات فرهنگ و ارشاد اسلامی بیشتر است.
    آیا می دانید بیشترین سی دی های کشف شده در مراکز غیر مرتبط از جمله سوپر مارکتها و مراکز خدمات رایانه ائی و غیره بیشتر از فروشگاه های عرضه محصولات فرهنگی بوده است.
    آیا می دانید بیشترین سی دی های کشف شده در مراکز غیر مرتبط نسخه های دایویکس ، زبان اصلی ، مبتذل و مستهجن بوده است
    آیا می دانید فروشگاه های عرضه محصولات فرهنگی از ترس هم شده محصولات خود را چنانچه غیر مجاز داشته باشند در معرض دید عموم قرار نمی دهند ولی مراکز غیر مرتبط اینکار را بدون واهمه در معرض دید عموم قرار می دهند
    آیا می دانید برای کنترل فروشگاههای عرضه محصولات فرهنگی در هر استان با  در اختیار بودن دو نفر نیرو میتوان فروشگاهها ر ا کنترل کرد ولی در حال حاضر با داشتن ۱۰۰ نفر نیرو هم نمیتوان کنترل برمراکز فروش محصولات فرهنگی از جمله سوپر مارکت و کتابفروش و رایانه و غیره بر  محصولات فرهنگی انجام داد
    آیا می دانید…………….
    آیا می دانید…………….
    آیا می دانید…………….
    آیا می دانید…………….
    آیا می دانید…………….
    آیا می دانید…………….
    آیا می دانید…………….
    آیا می دانید…………….
     

    • توصیه شما دوست عزیز این است که در یک حرکت ارتجاعی و عقب گرد کامل به وضعیت سال های گذشته برگردیم ! چون مراکز به محصولات غیر مجاز آلوده هستند که نمی توان صورت مسئله را پاک کرد و از اساس قید عرضه فیلم بصورت گسترده را زد. چنانچه بازار بزرگی برای توزیع فیلم نباشد، کدام عقل سلیمی سرمایه اش را در مسلخ کپی به هدر می دهد؟ ناامیدی در مکتب ما راهی ندارد تا حد توان به وظیفه خود عمل خواهیم کرد و امیدوار به وجدان های بیدار مخاطبانی خواهیم بود که از عاشورای حسینی درس آزادگی و تهذیب نفس را می آموزند و برای مال مردم به اندازه جان آنها حرمت قائلند.

  • دانی که چرا چوب شود قسمت آتش؟
    بی حرمتیش بر لب و دندان حسین است.
    دانی که جرا آب فرات است گل آلود؟
    شرمندگی اش از لب عطشان حسین است.
    دانی که چرا خانهء حق گشته سیه پوش؟
    زیرا که خدا نیز عزدار حسین است.
    جنا ب آقای فروتن
    فرا رسیدن تاسوعا و عاشورای حسینی بر شما و مریدان حضرت آقا عبدالله حسین(ع) بر شما تسلیت باد.

    • خدا کند به آبروی عزاداران واقعی سالار شهیدان، رهرو خوبی برای امام شهیدمان باشیم. زیارت مضجع آن حضرت در دنیا و شفاعتش نصیب مان گردد.

  • جناب آقای فروتن
    من نگفتم عقب گرد کنیم به سالهای گذشته من می گویم چرا روزنه هائی ایجاد نمی کنیم جهت تشویق عزیزان جهت ورود به شغل فروشندگی عرضه محصولات فرهنگی و ما فروشگاههای عرضه محصولات فرهنگی خود را تقویت کنیم نه آنکه آن تعدادی که هم باقی مانده اند از گردونه خارج کنیم چنانچه تدبیری بیندیشیم در استانها افراد رغبتی از خود نشان دهند و نسبت به افزایش فروشگاه عرضه محصولات فرهنگی در سطح شهرستانها بصورت گسترده اقدامی صورت بگیرد دیگر نیازی نیست محصولات ما فروشنده سوپر مارکتی و یا غیره باشد . چرا تمام اتهامات را متوجه فروشگاههای عرضه محصولات فرهنگی میکنیم خدا را شاهد می گیرم اکنون که حدود ۱۴-۱۵ سال هست در این زمینه فعالیت می کنم حتی یکعدد (VCD-DVD-VHS)کپی دست مردم ندادم و رایت نکردم حتی برای نزدیکترین بستگان خود و افراد زیادی هستند که صادقانه کار میکنند  

  • سلام آقای فروتن .
    یه فکری برای شهر ما بکنید
    .مامور اداره رفته بود توی یه مغازه برای باز بینی   به جای کیس مانیتورش رو برده بود .
    یه فکر برای نیروهاتون بکنید.
    یاسوج

  •  

    جناب آقای فروتن عزیز
    من نمیفهمم چرا حرف دوستانی روکه حرف منطقی میزنند قبول نمی کنید؟
    شما تادیروزبجای پشتیبانی ازموسسات ویدئورسانه از تهیه کنندگان دفاع میکردیدومی کنید!
    وحالاازشرکتهای پخش شوینده ، آقای فروتن مگر غیرازاین است که موسسات ویدئورسانه کارفرهنگی میکنند؟
    شماباسیاست گذاری های غلط خودحق موسسات ویدئورسانه راپایمال کرده اید، آخرعزیزمن آدم که بخاطر یک آمارکیلومتری باسرمایه و
    زندگی مردم بازی نمی کند، راست میگن که خداجای حق نشسته ، لطفا یکباردیگه برنامه هفت رونگاه کنید وببینید همون جوری که
    شمانمیگذاریداهالی ویدئورسانه راحت حرفشان را(بخوانیدمشکلاتش ) بیان کنند! رئیس محترم اتحادیه نگذاشت حرفتان رابزنید!
    سینمائی که أون همه شماسنگ اش رابه سینه میزنید آنهم به بهانه حمایت ازسینمای ملی ، واقعا مرحبا به شماورئیس شما !؟.
    بقول خشایاراعتمادی که میگه، خداتوروببخشه.

     

    • آقا یا خانم ناظر
      در برنامه هفت و سایر برنامه ها همیشه اصرار برحضور مدیران موسسات داشته و دارم . بارها گفته ام مدیران موسسات بالغ و رشید هستند و نیازمند وکیل و وصی نیستند تا کسی به جای انها حرف بزند. اگر شما به این حرف ها باور نداری، خود مدیران دارند.! حرف های کلی مثل پایمال کردن حق موسسات و جانبداری از سینمای ایران چیزی را عوض نمی کند. البته بارها در این زمینه همین جا با هم بحث کرده ایم. اجازه بدهید موسساتی که از سیاست های اعمال شده متاثر می شوند، بصورت شفاف اظهار نظر کنند. اگر عامدانه تند رفته ای که بعضی ها را وسط میدان گفتگو بکشی با شما موافقم.

  •  

    نه عامدانه تندرفته ام نه باکسی دشمنی دارم . بکله از تبیض های شما ناخشنودم وبابعضی هامشکل وکاری ندارم بلکه هدف من ازاین نوشتارانتقادبه اشتباهات شما واداره زیر مجموعه شما می بأشد . آیامن بأید ازشما سرورگرامی تعریف کنم تاخوشتان بیاید؟ درغیراینصورت ؟چراتحمل انتقادراندارید!؟

     

    • جناب نام اشنا
      اگر مدعی هستید نسبت به شما تبعیضی روا داشته شده است، روزهای چهارشنبه که ملاقات عمومی است، می توانیم با هم صحبت کنیم. به یاد داشته باش که در نظام طبیعت تفاوت با تبعیض یکی نیست. هر کس به فراخور استعداد، تلاش و سرمایه ای که مصروف می کند، استحقاق توجه و پاداش دارد.

مرا در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید