روزانه های سینمایی
دادا مرد از بس که جان ندارد

دادا مرد از بس که جان ندارد

اواسط دهه هفتاد بعد از آنکه در اثر یک سانحه ناخواسته در پشت صحنه فیلم سینمایی"خط آتش"  تیری از اسلحه ملاقاسمی(بازیگر) شلیک شد و سر سجادی حسینی (کارگردان) را نشانه رفت، مرگ غم انگیز کارگردان خوش آتیه سینمای ایران رقم خورد. پس از آن فرید سجادی حسینی – برادر او – فیلم ناتمام را کامل کرد و یکسال بعد اثر راهی سینماها شد.

بعد از آن حادثه "شبکه" شاید نمونه استثنایی از تولیدات سینمای ایران باشد که سازنده اش با آنکه قبل از مرگ فیلم را کامل کرده بود، قسمتش نبود که اکران فیلم را به چشم خود ببینید و یا این روزها نظاره گر فروش و عرضه نسخه ویدیویی آن در کوچه و بازار باشد.

ایرج قادری با اینکه در "می خواهم زنده بمانم" و "شبکه" کوشید تا سر بیگناهی به بالای دار نرود و در قصه هایش ملاقات مرد و زنی را با فرشته مرگ به تاخیر اندازد.، نتوانست تقدیری را که خدایش برای او رقم زده بود، تغییر دهد. قادری خالق آثار سینمایی متعدد با جوانمردی و وساطت علی لاریجانی وزیر وقت ارشاد، پس از انقلاب رسماً اجازه فعالیت یافت. او حاضر نشد مانند خیلی از هم عصران خود جلای وطن کند. قادری ماند و سعی کرد خود را با فرهنگ برخاسته از انقلاب و دورانی جدید در تاریخ ایران منطبق کند. کارگردان پر آوازه سینمای ایران سرانجام در سناریوی زندگی خویش تن به بازی در نقشی داد که پایان خوشی در پی نداشت او شخص اول داستانی بود که تاب مقاومت در برابر مرضی صعب العلاج را از دست داده بود و در نمای پایانی باید پلک ها را بر هم می نهاد و برای همیشه صحنه زندگی را ترک می گفت.

بیست و دومین فیلم ایرانی شبکه در سال ۹۲ حکایت چنین مردی را در متن خود دارد."شبکه" گلچین موسسه قرن جدید از بوستان نه چندان با طراوت سینمای ایران است.

 

 

سعید رجبی فروتن

در کنار روزمرگی های معمول، این جا خودم و افکارم را ثبت می کنم. از فرهنگ و هنر تا سینما و نمایش خانگی... می توانید نوشته های من را در «روزانه های سینمایی» دنبال نمایید.

۸ comments

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

  • سلام به گوش شرکت جوانه پویا برسانید که من حاضرم با اینترنت ۱۲۸ ماهیانه نامحدودی که تو منزل دارم سایتشون رو به روز کنم اخه من یکی که دق کردم هر وقت سایت جوانه پویا رو باز می کنم می بینم که چندساله همین جوری یخ زده اخه چرا

  • دقیقا ستاره خانم راست میگن اکثر موسسه های ویدعو رسانه وقتی تو گوگل سرچشون میکنی هنوز تو ۲ ۳ سال پیش موندن و بروز نشدن نمونش موسسه تصویر گستر یا ریز موج. فقط رسانه های تصویری فکر کنم بروز باشه.

  • سایت هنر نما رو من هر روز سر میزنم به روزه

    چون تا کاری پخش میکنه خبرشو میذاره روی سایت و از هفته قبلشم بنر به زودی میزنه

  • سلام لابد استاد فروتن ترجیح میدن  در مورد به روزنشدن و عرضه نکردن فیلمها
    به مشتریان مطلبی ننگارند که موجب ناراحتی   دوستانشان نشود با عرض معذرت
     از محضر استاد فروتن

  •  سلام مجدد خدمت جناب استاد فروتن عرض کردم که سایت هایی که فیلم ارائه میدن

    مانند جوانه پویا وگرنه سایت شما که همیشه با مطالب خواندنی به روز رسانی شده هستش
    و بحثی در این مسئله نیست دولت به پایان رسید
     اما جوانه پویا هنوز فعالیتش رو از سر نگرفته است
    در چندین نوبت هستش که سایر دوستان هم نسبت به این مسئله نظر گذاشتند

    به نظر بنده اگر مطلبی در این باره بنگارید موضوع ختم به خی رخواهد شد با ارادت فراوان

مرا در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید