روزانه های سینمایی
هدف وسیله را توجیه نمی کند

هدف وسیله را توجیه نمی کند

بعد از انکه فیلم های تحریمی حوزه هنری توانستند در اکران عمومی از عبارت " نمایش این فیلم در سینماهای حوزه هنری تحریم شده است" سود ببرند و با ترغیب تماشاگران به خرید بلیط و کشاندن آنها به سالن های سینماها، به فروش میلیاردی دست بیابند، خیلی زود معلوم شد که اقدام مدیریت حوزه هنری به فن بدلی علیه خودش به کار گرفته شده است و شد نباید آنچه که می شد.!

این روزها اکران عمومی فیلم "برف روی کاج ها" که به مرز فروش نیم میلیاردی نزدیک می شود، حکایت آشنایی در این زمینه است.

اما قضیه به هم اینجا ختم نشده است؛ بد نیست بدانید که پخش کننده فیلم "ملکه" هم که گویی منتظر بلند شدن نسیم مخالفی علیه فیلم بوده است، از مخالفت روسای بعضی از دانشگاهها با نمایش فیلم "ملکه" در دانشگاه ها استقبال کرده و به اصطلاح بل گرفته و در نمونه ها و اعلانات تبلیغی فیلم از عبارت " نمایش این فیلم در دانشگاه ها ممنوع شده است" استفاده کرده است.

"ملکه" در یک هفته اول اکران ناکامی بزرگی را تجربه کرده است و معلوم نیست در ادامه شگرد تبلیغی اخیر آنها با واکنش مثبتی از جانب تماشاگران همراه خواهد بود و یا نه ولی اصرار بر چنین روش ها و تمهیدات مظلوم نمایانه ای شاید همیشه توجیه پذیر نباشد و سبب وهن و تنزل شان دیگر دستگاه های فرهنگی کشور گردد.

به عنوان مثال در ماجرای اخیر؛ تشخیص سلیقه ای یک یا دو رییس دانشگاه را نباید به پای مجموعه آموزش عالی کشور گذاشت و نهادهای دانشگاهی را به عنوان گروه های مرجع فکری مخالف با فیلم و سینما به جامعه معرفی کرد.

سعید رجبی فروتن

در کنار روزمرگی های معمول، این جا خودم و افکارم را ثبت می کنم. از فرهنگ و هنر تا سینما و نمایش خانگی... می توانید نوشته های من را در «روزانه های سینمایی» دنبال نمایید.

۳ comments

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

مرا در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید