روزانه های سینمایی
موفقیت دو موسسه در یک آزمایش

موفقیت دو موسسه در یک آزمایش

تجربه مشترک گلرنگ رسانه و فیلمسازان جوان خوشبختانه بهتر از گذشته جواب داد و توزیع و انتشار فیلم سینمایی "آزمایشگاه" نشان داد که با وجود مستر خوب و نیز وسواس در انتخاب عنوان می توان، ‌کاری درخور و قابل دفاع را به بازار ویدیوی کشور ارائه داد.

درست است که "آزمایشگاه" اولین تجربه سینمایی حمید امجد است اما پشت این تجربه بیش از دو دهه درام نویسی در قالب نمایشنامه و فیلمنامه و کارگردانی تئاتر نهفته است. بر خلاف باور اشتباه کسانی که تجربه اول را سیاه مشق دانسته و آن را نردبانی برای ترقیات بعدی میپندارند، جمعی نیز برای تجربه اول از جان مایه گذاشته و بی هیچ و شتاب و تعجیلی کاری می کنند تا زمینه برای ساخت فیلم های بعدی اشان فراهم شود. چه بسیار کارگردانانی که با همان فیلم اول پر غلطشان برای همیشه عطای فیلمسازی را به لقایش بخشیدند و کسی هم سراغی از آنان نگرفت.

سبک کار امجد و رویکرد او به کمدی در"آزمایشگاه" شاید با مذاق و سلیقه عده ای جور در نیاید و بازی های اغراق شده و رگبار دیالوگ شخصیت ها مانع از ارتباط عمیق بیننده با فیلم شود، اما برای کسانی که مختصات این سبک را می شناسند، کار امجد قابل توجیه است.

ساخت کار کمدی آن هم از نوع غیر نازل قطعاً کار سخت و دشواری است و به نظر می رسد عوامل تولید "آزمایشگاه" جواب مثبتی از تجربه اندوزی خود گرفته باشند.

فیلم تنوع لوکیشن ندارد اما زیبایی کار تصویربرداری و رنگ آمیزی شخصیت ها تا حد زیادی فقر بصری فیلم را جبران کرده است.

امجد اگر مشاوری سینمایی در کنار خود داشت، می توانست برگردان و ترجمان سینمایی تری از فیلمنامه و قصه ای که در دست داشت، ارائه دهد و او را برای گریز از معلق بودن در فضای مدیوم های تلویزیونی و سینمایی، دستگیر باشد.

مخلص کلام؛ "آزمایشگاه" پنجمین فیلم ایرانی سال، برای تماشا در قاب تلویزیون و نمایشگر های خانگی، کالا و فراورده ای استاندارد است.

سعید رجبی فروتن

در کنار روزمرگی های معمول، این جا خودم و افکارم را ثبت می کنم. از فرهنگ و هنر تا سینما و نمایش خانگی... می توانید نوشته های من را در «روزانه های سینمایی» دنبال نمایید.

۳ comments

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

  • من ازمایسگاه رو تو سینما دیدم متاسفانه اینقدر فیلم دیالوگ داشت و اینقدر بازیگرا دیالوگ ها رو سریع میگفتن هیچی حالیم نشد. هنوزم خریدمش منتظرم ویلای من هم فردا بیاد با هم بخرم.

  • سلام آقای فروتن خسته نباشید من تازه تیزر فیلم تو و من رو دیدم و خیلی دوست دارم فیلمش رو ببینم اگه امکان دارد بفرمایید کی مجوزش صادر میشود؟ و آیا موسسه ای اقدام به خرید این فیلم کرده ؟

مرا در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید