روزانه های سینمایی
جوابیه کارگردان “آخرین سرقت”

جوابیه کارگردان “آخرین سرقت”

 
من پدرام علیزاده کارگردان فیلم آخرین سرقت هستم
 
متاسف شدم که اینچنین بی رحمانه به فیلم من تاختید و بدون شناختی کوچک از من و حتی نحوه ساخت این فیلم هرچه آنچه خواستید به آن روا داشتید . البته دیگر به این طریق برخوردها در 9 سالی که در سینما حضور دارم عادت کرده ام
اما من باب اطلاع همانطور که تهیه کننده فیلم نیز گفت این فیلم بدون کوچکترین حمایت و کمک مادی و معنوی دولتی و غیر دولتی و با تامین هزینه ساخت آن به طور کامل توسط بنده ساخته شد . آن هم پس از دو سال دوندگی و رد شدن دو فیلمنامه دیگری که داشتم . بدون کمک مرکز گسترش و فقط نه شنیدن و نه گفتن از آنها و ارشاد و شورای پروانه ساخت به یک کارگردان جوان که آرزویی جز ورود سالم و بی حاشیه به سینما نداشت . من فارغ التحصیل این رشته هستم و ۷ سال در سینما و تلویزیون و تاتر دستیار کارگردان بوده ام و از نقطه صفر شروع کرده ام و پس از ۷ سال و با تحصیلاتم ۹ سال خواستم فیلم بسازم 
 
آنگاه همه با هجمه های سنگین رو به رویم ایستادند تا اینکه با آقای موسوی آشنا شدم و ایشان کمک کرد تا بالاخره از سد سهمگین آن شورای پروانه ساخت که فقط برای من و امثال من سخت و عبورناپذیر است رد شوم . فیلمنامه آخرین سرقت با سه اصلاحیه بزرگ و تعهد کتبی من و تهیه کننده اجازه ساخت گرفت . و آن سه مورد اضافه شدن پلیس به داستان ، تغییر پایان داستان ، و حذف یکی از لوکیشنها و شخصیتهای اصلی داستان بود . نمی خواهم بیشتر از این بگویم اما همین بس که با این همه مشکل سر راه ، با رد شدن فیلمنامه ها ، با تامین هزینه های سرسام آور توقع داشتید چه فیلمی بسازم ، فیلمی که گیشه نداشته باشد ؟ اکران نشود ؟ هیچ موسسه ویدئویی رایت آن را نخرد ؟ و من با این همه هزینه به جای فیلم سازی سر از جای دیگری درآورم ؟
 
با اطمینان کامل به شما می گویم که آخرین سرقت فیلمی خوب و شرافتمند است و در مقایسه با آثاری در ژانر خود هیچ از آنها کم ندارد . هرچند که خود نیز به ضعفهای آن واقفم . ولی من در ۲۸ سالگی و به عنوان فیلم اول آن را ساختم و تلاش برای ساخت فیلمی که بتواند با مخاطب ارتباط برقرار کند و برای گیشه جذاب باشد را به هیج وجه ملغمه و چیپ سازی نمی دانم
 
من در حد توان و بودجه خود این فیلم را ساختم و تمام قد از آن دفاع می کنم هرچند که بازهم می گویم فیلم دارای نقاط ضعفی هم هست اما به هیچ وجه آنچنان که شما به آن تاختید فیلمی بی مایه و ضعیف نیست .
در پایان از شما درخواست می کنم تا از همکارانتان در شورای پروانه ساخت بخواهید که به سناریوی جدید من که نزدیک دو ماه است در نزد آنان هست و داستان یک روحانی و یک استاد موسیقی را روایت می کند ، نظر مثبت نشان دهند تا من فیلمی را بسازم که نه شما بلکه سینمای ایران و منتقدانش را به تشویق و تمجید وادارد هرچند که امیدی نه به رای مثبت آنان دارم و نه تشویق شما .
 

سعید رجبی فروتن

در کنار روزمرگی های معمول، این جا خودم و افکارم را ثبت می کنم. از فرهنگ و هنر تا سینما و نمایش خانگی... می توانید نوشته های من را در «روزانه های سینمایی» دنبال نمایید.

۳ comments

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

  • قربان شما بروم . این سایت انعکاس دهنده نظرات شخصی بنده است و ممکن است در مواردی الزاماً با سیاست های رایج سازمان متبوعم هم راستا نباشد. به نظرم بیان صریح دیدگاه های شخصی – ولو متفاوت با بعضی از سیاست ها- رفتار غیر صادقانه ای نباشد. این مطلب را از آن جهت گفتم تا تفکیکی بین جایگاه اداری بنده و شخصیت حقیقی ام قائل شوید. تصدیق می فرمایید همه کسانی که در سینما خوش درخشیده اند، از مسیر سفارش و توصیه این و آن به آرمان هایشان نرسیده اند.آرزومندم و  خدا کند در دومین تجربه سینمایی اتان آنگونه که باید و شاید فیلم دلخواهتان را بسازید. اینده متعلق به شماست. 

  • من هم فیلم اخرین سرقت رو دیدم به نظرم فیلم خوب و جالبی بود و از خیلی از فیلمهای به اصطلاح کمدی بهتر بود و پایان بندی خوبی هم داشت.وبه قول اقای مدیری جامعه ما الان به کمدی احتیاج داره.و به نظرم میتونستن درجه کیفی ب رو به این فیلم بدن.

  • من فیلم آخرین سرقت را دیدم و واقعا هم من هم خانوادم از دیدنش لذت بردیم و به نظرم از سطح یک کارگردان اولی بالاتر بود امیدوارم اجازه ساخت فیلم بعدی ایشان را هم بدهند

مرا در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید