روزانه های سینمایی
فرشته های خوبی

فرشته های خوبی

با عرضه انیمیشن جذاب نگهبانان قصه ها – در اصل خیزش نگهبانان- بهار نمایش خانگی با سه محصول شکوفایی دیرهنگامی را به نمایش گذاشت و در روزهای اینده باید منتظر به گل نشستن شکوفه های بیشتری بر این شاخسار رسانه ای باشیم.

نگهبانان قصه ها که بر روی ولت آن نام و لوگوی دو موسسه هنرنمای پارسیان و قرن ۲۱ به چشم می خورد، این واقعیت را در پی دارد که موسسه هنرنمای پارسیان برای تهیه  و تامین عناوین مورد نظر و حفظ سهم بازار خویش و یا تثبیت اعتبار خود نزد مخاطبان، در صورت لزوم با دیگر موسسات شبکه نیز وارد تعامل و مشارکت می شود.

نام فیلم

معلوم نیست دلیل تغییر نام اصلی فیلم چیست. البته اسم انتخاب شده با توجه به اینکه بدمن قصه و قشونش رباینده نوار خاطرات آدمها هم هستند، خیلی پرت نیست اما برای کسانی که با نام اصلی فیلم به خوبی آشنا هستند و عنوان اصلی را بر روی جلد محصول و تیتراژ اثر می بینند، دلیل تغییر عنوان به عنوان یک سوال در ذهن شان نقش خواهد بست.

خوراک برای تاویل پردازان

" نگهبانان قصه ها" برای نظریه پردازان و منتقدان مسیحیت صهیونیستی، اونجلیسم و نظایرهم واجد نمادها و نشانه های آشنایی است و به قدر کافی متریال برای تخطئه کار در اختیار آنها قرارخواهد داد.برای آنها کافی است تا با چوب دست و شبه عصایی که پسر نوجوان(مامورماه) در دست دارد، آن را کنایه از عصای موسی (ع) دانسته و قدرت جادویی آن را تداعی گر معجزه موسی بدانند.

با وجود فرشتگان و جایگاه آسمانی آنها و تسلط و نظارتشان بر کره ارض، فیلم با خدا و خالق فرشتگان و خوبی و بدی نسبتی ندارد و اصراری ندارد مخاطب کودک و نوجوان خود را به آستانه رفیع تری دلالت دهد.

نقاط قوت اثر

بهره گیری هوشمندانه و دراماتیک از رسوم و سنت های زندگی و فرهنگ آمریکایی نظیر؛ جشن روز شکر گذاری و یا سنت گذاشتن دندان شیری زیر بالش و هدیه دادن به بچه ها از جمله ویژگی های برجسته اثر است.

ایده محوری فیلم دعوت بچه ها به نترسیدن از تاریکی و ترغیب آنها به باور و اعتماد قلبی است.

سایر جنبه ها

به نظر می رسد در مقایسه با نسخه اصلی ۱۰ دقیقه از زمان فیلم کم شده باشد. دوبله اثر قابل قبول و صدای  آقای مظفری به جای بد من فیلم جالب توجه است و از تیپ های قبلی ایشان آشنایی زدایی می کند. صدای عرفانی هم الحق انگ شخصیت انتخاب شده است و تناسب شگفت انگیزی با آن دارد.

برای علاقمندان و انیماتوریست ها فیلم سرشاز از نبوغ و تخیل دلربای تیم سازنده است و سرشار از نکات آموختنی بسیار برای سناریست ها و طراحان انیمیشن است. بدون اغراق شخصیت "سندی" یکی از بهترین تیپ هایی است که در این سالها انیمیشن جهان به خود دیده است.

سعید رجبی فروتن

در کنار روزمرگی های معمول، این جا خودم و افکارم را ثبت می کنم. از فرهنگ و هنر تا سینما و نمایش خانگی... می توانید نوشته های من را در «روزانه های سینمایی» دنبال نمایید.

۱۲ comments

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

  • اولا خیلی خوشحالم که شما نه تنها انیمیشن رو متعلق به بچه ها نمیدونید بلکه انقدر با دقت تفسیرش هم می کنید.

    همونطور که در وبلاگمم گفتم این انیمیشن بسیار فلسفی و اخلاقی و معناگراست منتها برای بیماران روان پریشی که همه چیز رو نشونه صهیونیست و شیطان پرستی میدونن به قول شما خوراک زیاد داره! 

    ولی از این افکار بیمارگونه که بگذریم دیدن چندباره این انیمیشن رو به همه دوستان توصیه میکنم.

    در ضمن من اصولا از لحاظ معنایی و ادبی با کلمه "خیزش" مشکل دارم ولی به هر حال معنی rise، "قصه" نمیشه.

    این تغیر عناوین فیلمها و انیمیشنها هم داستانیه واسه خودش!

  • کاش به کار خوب هنر نما هم که دو دوبله جوانان و اساتید دوبله را در کنار هم به مخاطب ارائه کرده توجهی میکردین

    اونم تو این وانفسای دعواهای حیدری نعمتی…

  • سلام
    در باره انیمیشن نگهبانان قصه ها باید تشکر کرد از نمیدونم بگم قرن ۲۱ یا هنر نمای پارسیان چون به نظرم هنر نما برای خودش دوبله کرده و قرن ۲۱ برای خودش که به نظرم دوبله دومی خیلی بهتره و کمدی تره مخصوصا شخصیت خرگوش فکر کنم کار گلوری باشه
    انشالله بقیه انیمیشنها هم این طور ۲ دوبله داشته باشن خیلی کار نوین و جالبی است باعث ماندگاری و چند بار دیدن انیمیشن هم میشه .
    بی صبرانه منتظر رالف خرابکار هستیم .
    ای کاش قدر گلوری رو بیشتر بدونن.

  • سلام آقای فروتن من امروز فیلم سینمایی گیرنده رو گرفتم داخل منو فیلم محصولات دیگرش تیزر فیلمهایی بود که تصویر گستر پاسارگاد خریده بودنشون به جز فیلم پذیرای ساده حالا یعنی آیا موسسه تصویر دنیای هنر این فیلما رو پخش میکنه ؟ منتظر جوابتان هستم مرسی

    •  سلام بر شما از همان ۹ ماه پیش می شد، چنین روزهایی را پیش بینی کرد. موقعیت و شرایطی که هیچ چیز سرجای خود قرار ندارد و هر کس به فکر بیرون کشیدن گلیم خویش از ورطه پدید آمده است

  • آقای فروتن سلام

    با همه احترامی که برای شما بعنوان یک انسان صالح و منصف قائلم عرض مینمایم

    نظرات شما شبیه پدری میماند که مابین فرزندان خود فرق میگذارد و هر کاری که فرزند محبوبش انجام میدهد انرا معقول و تدبیر شده و در خور تحسین میداند و تفلکی فرزند از چشم افتاده حتی اگر کار درست هم انجام دهد باز سرزنش میشود

    منجمله پیشنهاد درج انونس فیلمها را بنده به همکاران دادم و چون انرا معقول دانستند به اجرا دراوردند وهمینک موسسه رسانه های تصویری و تصویرگسترپاسارگاد وکیمیانما وجوانه پویا و تصویر دنیای هنر و ریزموج سیستم و پرتوی ابی با یکدیگر در پخش انونس فیلمها همکاری متقابل تعاتری دارند و درواقع به جای پخش اگهی های پفک و چیپس درفیلم از ظرفیت موجود به نفع شبکه نمایش خانگی بهره میبرند که این خود نشان از بلوغ مدیران در کارهای جمعی است ونه هرج ومرج و گلیم از اب در اوردن فردی

    در خاتمه یادآوری مینمایم اگر میخواهید سایر فرزندانتان در شبکه نمایش خانگی به جای سرخوردگی و افسردگی شکوفا شوند به انها نیز توجه فرمایید و خدا را شاهد میگیرم ان فرزندانی که شما دوست دارید به حق دوست داشتنی هستند و در صنف همه انها را دوست دارند لاکن سایرین نیز توقع توجه دارند

    ایام به کام و خدانگهدار

    • اقای معماری سلام 

      از اطهار لطف شما ممنونم هر ایده خوبی اگر به درستی اجرا نشود به ضد خود بدل می شود. در غیاب همراهی رسانه ملی و هر گونه حمایت دولت از تبلیغ و اطلاع رسانی محصولات نمایش خانگی هم اینکه موسسات همدل و هم آنها که حداقل برای یکدیگر شاخه و شانه نمی کشند، در اقدامی جمعی معرف آثار و محصولات خود باشند، فی نفسه جالب توجه است اما از آنجا که هر کاری آدابی دارد، در انجام این کار هم ایرادی ندارد که به صراحت و وضوح به  نسبت و رابطه هر محصولی با موسسه ناشرش توجه شود، تا بیننده به درستی بفهمد در آینده نزدیک یا همین الان که که دارد تبلیغ محصول را می بیند بداند فیلم را از کدام موسسه بخواهد  و در ذهنش بتواند آن را به پای کارنامه موسسه خاصی گذاشته و طبقه بندی کند. اگر پیشنهاد خوب شما به همین صورت به اجرا در آمده است اشتباه از بنده و کاربری است که این کار را نقد کرده است. در مورد بنده کمترین هم مبالغه نکنید فعالان شبکه آنقدر بالغ و رشید هستند که به پدری مثل بنده نیازمند نباشند

      تردید نکنید که همه ما به تذکر نیازمند هستیم.

  • آقای معماری خواهشمندم  در صورت امکان بگویید چه فیلمای خارجی رو تصویر دنیای هنر خریداری نموده و آیا ادامه ۲۴ توزیع خواهد شد یا نه؟

    با سپاس فروان

  • آقای معماری ممنو میشم جوابم رو بدین که چه فیلمای خارجی رو خریداری نموده اید و آیا ادامه فصل ششم بیست و چهار توزیع میشه یانه و چه زمان توزیع میشه؟

    سپاس

مرا در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید