روزانه های سینمایی
ویدیو که مرز نمی شناسد

ویدیو که مرز نمی شناسد

وزیر محترم ارشاد گفته است، از آنجا که موضوع بعضی از فیلم های سینمایی مربوط به کلان شهرها است، اکران این فیلم ها در شهرستانها موضوعیت ندارد و سبب دغدغه و دلمشغولی خانواده ها می شود. ایشان اکران محدود فیلم هایی از این دست را راهی برای جلوگیری از توقیف فیلم ها دانسته است. نظر مترقیانه مقام وزارت که به پشتوانه مطالعاتی معاونت سینمایی وزارت متبوعش متکی است، بی شک راهگشای بسیاری از مشکلات موجود در این زمینه است و خبر خوشی برای فیلمسازانی است که فیلم شان در دایره تعریفی که جناب وزیر داده است، قرار می گیرند. سوالی که از پی این تدبیر خردمندانه مطرح می شود آن است که تکلیف فیلم هایی از این دست در شبکه ویدیویی چه خواهد یود؟ گیرم فیلمی مناسب اکران عمومی در سینماهای سراسر کشور نبود و تصمیم بر آن شود که فقط در تهران و کلان شهرهای کشور به نمایش درآید، اگر همین فیلم بخواهد به شبکه نمایش خانگی راه بیابد چگونه می توان حد و مرزی را برای آن مشخص کرد؟ آیا اینگونه آثار به اعتبار قید محدودیتی که بر پیشانی اشان خورده است، قابلیت عرضه ویدیویی را پیدا نخواهند کرد؟ در اینصورت حاصل جمع اکران محدود و نداشتن جواز ویدیویی ضرر و زیان محسوسی را به تهیه کننده فیلم وارد می آورد و  وی دو قبضه مکافات خواهد شد. از سوی دیگر چنانچه فرض را بر آن بگذاریم که تیم سازنده فیلم، متعهدانه و از منظر آسیب شناسانه موضوعی را هنرمندانه مقابل دوربین برده اند، آیا رواست که در ازای چنین نگرشی نقره داغ شوند و راه بازگشت سرمایه اشان ناهموار گردد؟

به نظر می رسد ایده آل ترین حالت آن است که با اطلاع رسانی شایسته مخاطبان مورد نظر و جامعه هدف چنین فیلم هایی به تماشای آنها فراخوانده شوند. این قاعده می تواند برای دیدن نسخه ویدیویی فیلم های مورد نظر وزیر هم صادق باشد. حسن این روش آن است که مخاطبان فیلم در سراسر کشور امکان تماشای فیلم را می یابند و در معرض پیام های هشدار دهنده آن قرار می گیرند و همچنین صدمه و آسیب مالی به سرمایه گذاران وارد نمی شود. باور اینکه مردم در شهرهای کوچکتر متفاوت از مردمان کلان شهرها می اندیشند، در عصر ارتباطات قدری مشکل است.

متن کامل خبر منتشر شده را می توانید در اینجا بخوانید.

سعید رجبی فروتن

در کنار روزمرگی های معمول، این جا خودم و افکارم را ثبت می کنم. از فرهنگ و هنر تا سینما و نمایش خانگی... می توانید نوشته های من را در «روزانه های سینمایی» دنبال نمایید.

۲ comments

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

  • شوکه شدم
    مگر نظرات سایت معاونت را کسی به غیر از کارکنان معاونت تایید می کنند؟
    نظر یک کاربر در سایت رسمی معاونت سینمایی
    در پاسخ به تبریک معاون محترم به اضغر فرهادی

    باسمه تعالی
    جناب آقای شمقدری
    باعرض سلام
    «جدایی نادر از سیمین»، استهزای جامعه ایران اسلامی است؛ از شما که بعنوان یکی از پیشکسوتان عرصه سینمای دینی شناخته شدید، تبریک به چنین فیلمی بعید بود.
    آقای فرهادی، با استهزا وسیاه نمایی جامعه ایران، و تمسخر باورها وارزش های دینی، دست به ساخت فیلمی زد که نه تنها مایه افتخار جامعه اران محسوب نشده، بلکه باعث شرم ساری وسرافکندگی است.
    ایشان حتی پای را از این مسئله فراتر نهاده و حتی در مراسم اهدای جایزه نیز، باورهای دینی را به استهزا کشانیده است و جای بسی تعجب است تبریک به چنین فیلمی!
    این فیلم رویش باورهای ضد دینی است …
    والسلام علی من اتبع الهدی

مرا در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید