روزانه های سینمایی
در بارگاه سلطان

در بارگاه سلطان

با اینکه نزدیک سه ماه از انتشار مستند "سلطان آواز" می گذرد، هنوز در نشریات یادداشت ها و مقالاتی در باره این اثر خاطره افرین به چاپ می رسد.

آنطور که از قرائن پیداست، ویدیوی "سلطان آواز" نه فقط توسط علاقمندان سینمای ایران بلکه در بین اهالی موسیقی به خوبی دیده شده و دامنه اظهار نظرات گویای آن است که آهنگسازان، پژوهشگران و خوانندگان و نوازندگان زیادی کنجکاوانه این اثر را دیده اند.

روزنامه اعتماد در شماره ۲۲ فروردین ماه خود یادداشت هایی را از "امین الله رشیدی" و "میلاد کیایی" منتشر کرده است. رشیدی به عنوان خواننده هم نسل "ایرج" بر این مسئله تاکید می کند که خوانندگانی مثل او و ایرج تمام آموخته هایشان را به شیوه سینه به سینه به دست اورده اند و درس و کلاسی به خود ندیده اند.

کیایی نوازنده چیره دست سنتور و مدرس موسیقی با نگاه تیربین خود، صاحب سبک بودن ایرج را با اهمیت تلقی کرده و اعتقاد دارد، به این سرمایه ارزنده در گذشته بی مهری های زیادی شده است.

مقاله "علی عظیمی نژادان" بطور توامان نقاط قوت و ضعف مستند "سلطان آواز" را مورد توجه قرار داده است. وی تصریح کرده است که مستند پرتره "سلطان آواز" با وجود مصاحبه با شخصیت های مختلف، نمونه هایی از اجرای آوازی ایرج و صحنه هایی از فیلم هایی که او به جای بازیگران خواننده است، در مجموع به اثری جذاب تبدیل شده است. وی تلویحاً فقر پژوهش، کمبودها و ضعف های فیلم را یاداور شده و مدعی است با توجه به اینکه سالها وقت صرف تولید اثر شده است، می شد چنین نقائصی را از چهره فیلم زدود.

سعید رجبی فروتن

در کنار روزمرگی های معمول، این جا خودم و افکارم را ثبت می کنم. از فرهنگ و هنر تا سینما و نمایش خانگی... می توانید نوشته های من را در «روزانه های سینمایی» دنبال نمایید.

اضافه کردن نظر

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

مرا در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید