روزانه های سینمایی
معادله چند مجهولی قدرت خرید

معادله چند مجهولی قدرت خرید

آنطور که تحلیلگران اقتصادی می گویند، قدرت خرید مردم نسبت به سال گذشته در چنین ایامی – حداقل- به نصف کاهش یافته است. با ملاحظه این واقعیت غیر قابل انکار؛ این سوال مطرح است که در بهار سال جاری کدام موسسه ریسک عرضه اولین فیلم را به جان می خرد؟

موسسه پیشگام هنگامی که مدیر کارخانه تکثیر از او تیراژ مورد نظر را سوال می کند، چه عددی را اعلام می کند؟

رقمی که او سفارش می دهد بر اساس حدس و گمان است و یا بر مبنای مطالعه بازار به دست آمده است؟

مدیر موسسه مذکور پاسخی برای سوالات فوق داشته باشد یا نداشته باشد، بی تردید چند هفته بعد بازار جواب صریح و بی پرده ای به او خواهد داد و میزان کالای فروش رفته و مرجوع شده، نشان خواهد داد که قدرت اقتصادی مردم بویژه طبقه متوسط که عموماً خریدار نسخه اریژینال محصولات شبکه نمایش خانگی هستند، در فاصله یکسال گذشته چقدر تحلیل رفته است.

در همین رابطه مدیر عامل یک از موسسات ویدیو رسانه در گفتگویی اظهار داشته است که در سال گذشته عارضه کاهش تیراژ را با افزایش و تنوع عناوین به نوعی جبران کرده است. این اقدام که با هدف جلب مشتریانی با سلائق متفاوت و متکثر صورت گرفته است، اقدام هوشمندانه ای است که باز هم می تواند مد نظر بخش بازرگانی موسسه قرار گیرد و کاهش سهم بازار موسسه را تا حد زیادی ترمیم کند.

توسل به این راهبرد که توسعه عرضی کالا را بر توسعه طولی آن مقدم داشته است، تا زمانی کارایی دارد که مخاطراتی نظیر؛ افزایش هزینه تمام شده، موازی کاری در صدور پروانه نمایش، تکثیر غیر قانونی فیلم ها و تاخیر و تعلل در صدور مجوز از بین برود و بخشی از نیازهای موسسات به فیلم از محل فیلم های به اصطلاح میجر، تامین گردد.

به هر حال آنچه که در آن تردیدی نیست، اذعان به این واقعیت است که در طول یک دهه گذشته موسسات ویدیو رسانه آموخته اند که بدون کمک های دولت تا حد توان خود را با موج های سهمگینی که هر چند وقت یکبار حیات آنها را تهدید می کند، به مقابله برخیزند و راساً در صدد متعادل کردن وضعیت و بازگشت آرامش برایند. در سالهای اخیر تعدیل نیروی انسانی، تشکیل پخش مشترک، قطع امید از شرکت های پخش غیر تخصصی، توسل به قراردادهای مشارکت در پخش و یا دریافت حق العمل کاری پخش، سرمایه گذاری در تولید آثار پر مخاطب و گسترش مراکز فروش از جمله تمهیداتی بوده اند که ادامه حیات و چرخش اقتصادی موسسات را به دنبال داشته اند.

 

سعید رجبی فروتن

در کنار روزمرگی های معمول، این جا خودم و افکارم را ثبت می کنم. از فرهنگ و هنر تا سینما و نمایش خانگی... می توانید نوشته های من را در «روزانه های سینمایی» دنبال نمایید.

۱ نظر

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

  • با سلام خدمت جناب فروتن و تمامی دوستان عزیز عنوان ایرانی من همسرش هستم در دسترس علاقمندان به سینمای ایران

     .قرار گرفت 

     .ضمنا خرید آنلاین از سایت موسسه از جهت تمامی کاربران عزیز راه اندازی شده است

    .  اوقات خوش

     

مرا در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید