روزانه های سینمایی
فیلم ایرانی در جشنواره همجنس گرایان

فیلم ایرانی در جشنواره همجنس گرایان

فیلم " آینه های روبرو" ساخته نگار آذربایجانی در بیست و هفتمین دوره جشنواره همجنس گرایان لندن به نمایش در آمد. این فیلم در بخش "بدن ها" و طی دو نوبت در این جشنواره به نمایش گذاشته شد. "آینه های روبرو" پیشتر جایزه جشنواره واشنگتن را هم از آن خود کرده بود.

نکته ای که در این باره حائز اهمیت است، نگاه متفاوت جوامع غربی به پدیده همجنس گرایی با نگرش فیلمسازان ایرانی است. به عبارتی هر قدر بینش سینماگران ایرانی معطوف آسیب شناسی موضوع همجنس گرایی و بیماری دوجنسیتی است، شاید بسیاری از فیلمسازان غربی متاثر از نگاه محافل و مجامع مروج همجنس گرایی، دغدغه ای برای جنبه های روانی و بیمارگونه این پدیده نداشته باشند.

نمایش فیلم های فیلمسازان نامدار همجنس گرا و یا نمایش فیلم هایی که اکران عمومی آنها در کشورهای غربی ممنوع اعلام شده است، گویای رویکرد غالب در سیاست گذاران و مجریان جشنواره لندن است. امید است تهیه کننده فیلم "آینه های روبرو" با علم به اینکه فیلم شریف "آینه های روبرو" می تواند، صاعقه ای در توهمات بیمارگونه سینماگران منحرف ایجاد کند، راضی به شرکت فیلم در جشنواره شده باشد.

به هر حال نگرش متفاوت و انسانی یک فیلمساز زن ایرانی و تهیه کننده زن فیلم – خانم طائر پور- به مسئله دو جنسیتی، می تواند همچون ستاره ای شب ظلمانی سینمای غرب را در استفاده ابزاری از موضوع همجنس گرایی روشن نماید.

"آینه های روبرو" داستان دو زن را روایت می کند: یکی زنی که قصد دارد تغییر جنسیت بدهد و دیگری زنی که در غیاب شوهرش- که در زندان است- مسافرکشی می کند. این دو زن از دو طبقه مختلف هستند و اندیشه های متفاوتی دارند، اما در پایان سرنوشت آنها را به هم پیوند می زند.

سعید رجبی فروتن

در کنار روزمرگی های معمول، این جا خودم و افکارم را ثبت می کنم. از فرهنگ و هنر تا سینما و نمایش خانگی... می توانید نوشته های من را در «روزانه های سینمایی» دنبال نمایید.

۵ comments

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

    • سلام از لطف شما ممنونم .در یک نگاه اجمالی تهران ۱۵۰۰ برای دوستداران سینمای مفرح جالب است. قاعده تصادف تصویر نسبتاً سر راستی را از اجتماع کنونی و دغدغه های جوانانش نمایانگر است.رسوایی مختصات سینمای شخصی کرگردانش را با خود دارد و حداق ادا در نمی آورد . برای طرفداران سه گانه اخرااجی ها این فیلم واجد جذابیت های تازه ای است. برای دیدن فیلم های شرکت پویا فیلم عجله ای ندارم و منتظر عرضه نسخه ویدیویی آن می شوم چون مطمئن هستم بنانیست با اتفاق تازه ای در فیلم های حاج حسین فرح بخش روبرو شوم

  • آخرین خبری که از آینه های روبرو دارم (بخ نقل از فیس بوک خانم آذربایجانی ) این است:

    "استقبال بی نظیر تماشاگران فلورانسی از "آینه های روبرو، به گفته یکی از مدیران فستیوال ( فلچیتا فرارو) این اولین باریست در تمام چهار دوره گذشته این فستیوال که تماشاگران حدود ده دقیقه بعد از تماشای فیلم ایستاده و برای فیلم و عوامل آن دست می زنن

مرا در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید