روزانه های سینمایی
وبلاگ نویسان ویدیو رسانه – قسمت چهارم

وبلاگ نویسان ویدیو رسانه – قسمت چهارم

حسین رحیم نیا(راوی) – در ادامه مباحث گذشته مان پیرامون بررسی وبلاگهای تخصصی ویدئو رسانه، امروز درصدد بودم که پیرامون وبلاگهای فعال در حوزه "دوبله" شروع به نوشتن کنم و از آدرسهایی برایتان بگویم که ضمن نگاه تخصصی به مبحث صدا و دوبله در برخی مواقع عاملی برای بهتر دیده شدن انیمیشن و فیلم  میباشند. با توجه به گستردگی و تکثر وبلاگهای این مقوله بهتر دیدم که فعالان "انیمیشن و کارتون" را از نظر گرامیتان بگذرانم.

سالهاست که در قالبی ساده اما پرمحتوا ریزترین و تخصصی ترین  مطالب مرتبط با کارتون و انیمیشن را  در این تارنما با مخاطبانی با شمارگان بالا  میتوانیم ببینیم."محمود کارتون" با ادرس اینترنتی http://cartoonchi.blogfa.comمیباشد که از تیرماه ۸۸ با این پست خاطره انگیز پا به عرصه بلاگرها نمود."….. با سلام خدمت تمام دوستداران انیمیشن و دوبلاژ. خصوصا  طرفداران دوبله: انجمن گویندگان جوان (گلوری)مدتها دنبال سایتی بودم که اخبار کارتون هایی که با دوبله (گلوری) و حتی دوبله های خوب دیگر منتشر میشهرا به موقع اطلاع بده. و دوبله های بد را هم خبر بده که نریم الکی پولمونو حروم کنیم.هر چی صبر کردم انتظارم بی نتیجه بود. پس خودم دست به کار شدم . و ازین به بعد قرار است هر هفته این کار را با کمک وراهنمایی دیگر دوستان این کار را انجام بدهم….."

هرچند از آن زمان چند سالی میگذرد این وبلاگ با کسب تجربیاتی خواستنی مخاطب خود را با مباحثی مفید ترغیب به خرید کارتون و انیمیشن مینماید و در زمینه تلویزیون نیز بروزترین اطلاعات انیمیشنهای در حال پخش را اعلام میدارد. ارائه بحثهای ساده و قابل فهم در خصوص نوع انیمیشن ، نوع دوبله ها و جزئیات دیگر باعث شده که خیلی از مخاطبان فضای مجازی "محمود کارتون" را برندی معتبر در بین سایتها و پایگاه های اینترنتی پرزرق و برق ببینند و هرروز به مطالب نویسندگان این سایت نیم نگاهی داشته باشند.

در بین سایتها نیز میتوان به این ادرس اینترنتیhttp://iraniananimation.com هم مراجعه نمود که با نام  "ایرانیان انیمیشن" از سال گذشته خود را معرفی و فعالیت خود را بطور تخصصی و علمی و عملی  آغاز نمود  اگرچه  این تارنما خود را به عنوان اولین خبرگزاری رسمی انیمیشن ایران  معرفی نموده اما ظاهر امر حداقل تا به امروز بسیار دور میباشد چرا که اکثر مطالب بکار برده شده در آن یا ترجمه اخبار سایتهای دیگر است و یا اخبار چند روز قبل سایتها و خبر گزاریهای دیگر میباشد. با این اوصاف وجود برخی ترجمه ها در باب گفتگو با کارگردانها و شخصیتهای مطرح انیمیشنها و برخی نقدهای انیمیشنهای روز توسط کارشناسان و نویسندگان و مترجمان این تارنما قابل توجه و خواندنیست.در این سایت با توجه به ظاهر نه چندان شاد و انیمیشنی آن میتوان از امکاناتی چون تالارگفتمان ، خبر نامه ایمیلی ، آموزشگاه ،تبلیغات انیمیشنهای  عرضه شده ویدئو رسانه،مقالات، تلویزیون اینترنتی، فروشگاه یاد نمود که با آنکه کمتر بروز میباشند اما بعنوان امکانات کاربران معرفی شده اند.

"کلوپ طرفداران انیمیشن" را به حتم میتوان از فعالان وبلاگهای انیمیشنی  دانست که با گسترش موضوعات و پستهای جذاب خود نشان داده  در  این چند ماهی که وارد حوزه اینترنت و بلاگ نویسی شده اند، توانسته اند مخاطبان جدید و پویایی را برای خود پیدا نمایند و از نحوه نگارش و انتخاب مطالبشان به خوبی  میتوان به حرارت و انرژی موجود در این وبلاگ  را احساس نمود و واقف شد که برای به روزرسانی این تارنما با ادرس اینترنتی http://animationlove.blogfa.com تا چه اندازه وقت و زحمت میکشند."کلوپ طرفداران انیمیشن" اگرچه با مطالب و عکسهای مختلف خود باعث شده اند تا صفحه اصلی دیر بالا بیاید اما در زمینه تخصصی انیمیشن، دوبله های انیمیشن، تصاویر و عکسهای بروز انیمیشن و حتی دانلود تیزرها و آنونسهای مرتبط مخاطب را به نکات ریز و درشت انیمیشن ترغیب مینماید.

اگر "پیل بان"را درزمره سایتهای  مستقل و فعالی قرار بدهیم که در کنار مجله مکتوب خود(یکسال پیش انتشارش متوقف شد) فعالیت اینترنتی هم دارد و برای مخاطب خود بروزرسانی میشود می بایست نگرشی خاص و تخصصی به این تارنما داشت چراکه با کادری قوی و مطالبی فوق العاده جذاب علاوه بر نگاه تخصصی و تربیتی به مقوله دوبله ازجدیدترین  اخبار  و تازه های ویدئو رسانه غافل نبوده و محصولات عرضه شده به  شبکه به خصوص محصولات  دوبله شده توسط "انجمن گویندگان جوان" را با تمرکزی خاص پیگیری و درج مینماید.ارائه اخبار و مقالات روز از انیمیشن و نقد و بررسی تخصصی در این باب را بهتر و عمیق تر میتوانیم در ادرس اینترنتی http://pilban.ir مشاهده نماییم

در انتهای این مبحث خالی از لطف نیست که به وبلاگهای زیر نیز سری بزنیم و آرشیوهای مطالب گذشته شان را کمی واکاوی نمائیم .این وبلاگها سالها با انرژی خاص مطالب مرتبط با کارتون وانیمیشن را بروز می نمودند اما حال بنا به دلایلی "محکوم به توقف "شده اند.

خبر نامه انیمیشن http://animation-news.mihanblog.com

شهرانیمیشن     http://www.cityanimition.blogfa.com

سریال کارتونی برای همه   http://cartoonnetwork.mihanblog.com

انیمیشن برای همه    http://elyarff.blogfa.com

دوبله ی انیمیشنی    http://www.dooblehanimation.blogfa.com

خانه انیمیشن اصفهان    http://animationhome.blogfa.com

ادامه دارد

 

سعید رجبی فروتن

در کنار روزمرگی های معمول، این جا خودم و افکارم را ثبت می کنم. از فرهنگ و هنر تا سینما و نمایش خانگی... می توانید نوشته های من را در «روزانه های سینمایی» دنبال نمایید.

اضافه کردن نظر

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

مرا در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید