روزانه های سینمایی
موسساتی که در بین ما بودند

موسساتی که در بین ما بودند

سال ۹۱ به پایان نرسیده است که بعضی از موسسات ویدیو رسانه آماده خداحافظی با شبکه نمایش خانگی می شوند. موسساتی که هر یک با سودا و نیات مختلفی چند صباحی خودی نشان دادند و ندادند!  ولی در ادامه از فعالیت و حرکت بازماندند.

بعد از وداع موسسه "پر" به مدیریت محمدرضا هنرمند که فقط به دریافت مچوز اکتفا کرد و "فیلمخانه ایرانیان" به مدیریت مهرداد فرید که صرفاً برای توزیع اختصاصی فیلم هایی که خودش ساخته بود، عرض اندام کرد و ناپدید شد و "فانوس خیال" که از همان ابتدا کم فروغ ظاهر گردید، حالا مدتی است که خبری از علی ابوحمزه نیست. او که از فعالان و پیشکسوتان شبکه نمایش خانگی بود، مدتی است که عرصه فرهنگ را ترک کرده است. ابوحمزه از کارشناسان موسسه رسانه های تصویری در سالهای نخست فعالیت آن موسسه بود. او در ادامه با شرکت "پخش آریا"، "جوانه پویا" و "ریز موج سیستم" همکاری کرد. ابوحمزه در سال ۸۹ موفق به دریافت مجوز موسسه ای مستقل به نام " خانه تصویر آبی" شد که سرمایه او  در برابر موج های سهمگین ناشی از وضعیت نامتعادل اقتصاد کشور، تاب نیاورد و اوضاع بهتری را برایش رقم نزد.

 در واپسین روزهای سال، "سینماخانه ایرانیان" هنوز از خاکستر آتشی که بدخواهان به دامانش انداختند، برنخاسته است و اینگونه که از قراین پیداست، شاید تا مدت ها نامی از این موسسه و مدیر نام اشنایش حاج آقا زم نشنویم.

دیگر موسسه ای که از اواسط دهه هشتاد دست به ریسک کمتری زد و تامین و عرضه فیلم سینمایی ایرانی را به خاطره ها پیوند زده و در دو سال گذشته فقط به دریافت سه مجوز داستانی – ویدیویی بسنده کرده؛ "جهان تصویر " است.

احتمال می رفت با آغاز فعالیت "موسسه گلرنگ رسانه"،" فیلمسازان جوان" به تدریج به حاشیه رود و موسسان پا به سن گذاشته آن به سراغ کار اصلی خود یعنی تولید و پخش فیلم سینمایی بروند. "گلرنگ رسانه" امتیاز پخش فیلم سینمایی "آخرین سرقت" را به نام خود گرفت و باید دید که این  کار به معنی پایان فعالیت های فیلمسازان جوان در عرصه ویدیو رسانه خواهد بود یا نه؟

سعید رجبی فروتن

در کنار روزمرگی های معمول، این جا خودم و افکارم را ثبت می کنم. از فرهنگ و هنر تا سینما و نمایش خانگی... می توانید نوشته های من را در «روزانه های سینمایی» دنبال نمایید.

۵ comments

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

  • موسسه تصویر دنیای هنر چی شد؟ ادامه سریال ۲۴؟

    ادامه سریال گمشده از موسسه پارس ویدیو چی شد/ وادامه سریال هندی کاریشما موسسه تصویر مهمر هشتم؟

    موسسه هنر هشتم کجاست ؟ قرار بود سریال ترمیناتور و فرینج را عرضه کند …

      • یعنی واقعا قرار نیست ادامه ۲۴ بیاد؟

        لاست را خردیدم جایزهشو برداشتن گفتیم عیب نداره لااقل پخش کنید نه سالی یک پک …

        فقط موسسه جوانه پویا که حداقل یا یه کاری نمیکرد یا تا آخر با یه روال عالی انجام میداد.

مرا در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید