روزانه های سینمایی
فیلم های که منتشر می شوند ولی دیده نمی شوند

فیلم های که منتشر می شوند ولی دیده نمی شوند

در هفته های گذشته فیلم های سینمایی ایرانی متعددی را می توان سراغ گرفت که علیرغم انتشار، توزیع و تیراژ محدودی داشته اند و حداقل پخش مویرگی و یا سوپر مارکتی نداشته اند. پس از درج مطلبی در باره فیلم "چراغی در مه" کارگردان فیلم با راهنمایی نگارنده توانست فیلم را از فروشگاه "موسسه رسانه های تصویری" تهیه کند و به پرسه و جستجوی چند روزه خود در شهر برای خرید فیلم خاتمه دهد. فیلم هایی نظیر "میزاک"، مستند " و آسمان آبی"و … شرایطی مشابه "چراغی در مه " دارند و دسترسی به آنها چندان آسان نیست.

موسسات ویدیو رسانه حسب تجربه آموخته اند که با توجه به کیفیت اثر و علائق تماشاگران، چه تیراژی را برای محصول در نظر بگیرند و گستره مشخصی را برای توزیع آن در نظر بگیرند. این حق و تشخیص موسسات را باید محترم شمرد ولی در این بین تکلیف کسانی که مایل به تهیه همین فیلم های کم تیراژ هستند، چیست؟

آگاهی از نشانی مراکز عرضه چنین فیلم هایی کمترین چشمداشتی است که مخاطبان از ناشران و موسسات دارند.

سعید رجبی فروتن

در کنار روزمرگی های معمول، این جا خودم و افکارم را ثبت می کنم. از فرهنگ و هنر تا سینما و نمایش خانگی... می توانید نوشته های من را در «روزانه های سینمایی» دنبال نمایید.

۲ comments

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

  • در این سینما در میاد فیلمهای عجیب و غریبی که معلوم نیست بیننده این فیلمها کیست فیلمی که بیننده نداشته باشه یعنی چرت اکثر این فیلمها از سیتنمای دولتی در میاد ادم له له میزنه فیلمهای مثل برف روی کاجها و پذیرای ساده یا من مادر هستم روببینه بعد این سینما ی دولتی فیلم میسازه برای خودش بعد همینا در این ۲ و ۳ماه شبکه خانگی رو گرفته که اینجا رو هم به گند کشونده باعث قهر مخاطب شده سینماییی دولتی به شدت خنثی و مرده و جالبه دولت پولهاشو با این همه ازمون خطا باز میده تا این فیلمهای بدرد نخور ساخته بشه اینگاری ما درس نمیگیریم

  • با سلام و عرض خسته نباشید . امیدوارم آنفلوآنزا نگرفته باشید چون بنده گرفته ام ، پس لطفاً اول ماسک بزنید بعد بخوانید!

    آقای رجبی فروتن ، راستش بنده با نظر شما مخالفم! این فیلم هایی را که مثال زدید بنده هم در فروشگاه توزیع کننده دیدم اتفاقاً تعدادشان کم هم نبود اما برای مغازه ام نگرفته ام . چرا؟ چون مخاطب سنجی کرده ام . ملاک مخاطب سنجی ام هم انبوه فیلم های خیلی معروف تری است که دارد در مغازه ام خاک می خورد! کسی که دنبال فیلم خاص است باید دنبالش هم بدود نه اینکه ضررش را ما مغازه دارها بدهیم و سودش به جیب موسسات برود که حاضر نیستند فیلم را مرجوع کنند حتی کیلویی! موسسات ویدئو رسانه کشور متاسفانه هنوز فکر می کنند دارند فیلم والت ۱۵۰۰ تومانی می فروشند و کیفیت فروش را متناسب را کیفیت کار بالا نبرده اند و فقط به دنبال سودآوری خودشان می باشند .

    همین هفته قبل سه عنوان انیمیشنی آمده بود و چهار عنوان فیلم خارجی قدیمی از شرکت هنرنمای پارسیان ، حالا به هر دلیلی توزیع کنندگان اصفهانی که می دانید تعدادشان هم کم نیست فکر کرده بودند این چهار عنوان کارتون است و به حساب تیراژ کارتون سفارش داده بودند . پیش یکی از آنها بودم که این فیلم ها رسید ، کلی برایش درباره آنها توزیع دادم و تاریخ پشت جلدشان را هم نشان دادم که ببین این فیلم همسن پدربزرگت است!!! اما چند دقیقه بعد اس ام اس مجمع نمایندگان اصفهان رسید که "هفت عنوان انیمیشن جدید رسید" حالا فکر می کنید کی این وسط باید ضررش را بدهد؟! متاسفانه شرکت قرن بیست و یک هم تازگی ها در کنار عناوین خوبی که وارد بازار می کند فیلم های قدیمی را هم تحت عنوان "پخش اول" توزیع می کند و این بندگان خدا هم وقتی در لیست عبارت "پخش اول" را می بینند بدون تحقیق سفارش می دهند و چندین بار شخصاً شاهد بوده ام که بعد از باز کردن کارتون ها و مواجه شدن با فیلمی که دفعه ایکس ام است توزیع می شود از سر استیصال فقط می خندند!

    حالا از این حرف ها که بگذریم گفتم موسسات باید مخاطب سنجی کنند . برای نمونه اگر از بنده به عنوان یک مخاطب پرسیده شود که منتظر چه فیلم هایی هستم می گویم : آقا پس این شب واقعه ، گلوگاه شیطان ، روزهای زندگی ، شور شیرین ، راه آبی ابریشم ، اختاپوس ، ۳۳ روز و … پس کی می یان؟!

    با تشکر .

مرا در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید