روزانه های سینمایی
دریغ از پارسال

دریغ از پارسال

روزنامه بهار- امیرحسین علم الهدی

از جشنواره فیلم فجر این روزها به‌عنوان جشنواره وفاق و همدلی یاد می‌شود و به‌نظر باید این جشنواره را محل هم‌اندیشی و تعامل برگزارکنندگان با اصحاب سینمای ایران دانست و از هرگونه سخن حساسیت‌برانگیز که فاصله‌ها را زیاد می‌کند پرهیز کرد، بالاخص از طرف دبیر محترم این جشنواره! جناب عباسیان را سالیان درازی است که می‌شناسم و می‌دانم که یکی از مستندسازان تلویزیونی خوب است و تا حالا مستند‌های خوبی از لبنان و بوسنی ساخته است و بالاخص مستند «قانا» یکی از بهترین مستندهای تلویزیونی وی است. وی که در حوزه بین‌الملل نیز دارای تجارب تلویزیونی است از سال ۸۸ سکان موسسه رسانه‌های تصویری ارشاد را برعهده گرفت و با برگزاری اولین جشنواره ویدیویی توانست حکم دبیری جشنواره سی‌و‌یکم فجر را از دستان شمقدری دریافت کند. بحثی بر برگزاری چهار جشنواره فیلم فجر با سه دبیر طی چهار سال گذشته ندارم و نمی‌خواهم بحث بی‌تدبیری را پیش بکشم. صحبت بر سر روش و رفتار این دبیر معتبرترین جشنواره فیلم کشور است که به نظر می‌رسد در سخنانش پختگی یک دبیر را شاهد نیستیم و گویا دوست دارد به این سلوک تا پایان جشنواره طی طریق کند. نخستین موضع نسنجیده ایشان در رابطه با تعطیلی دو سینما در جام ملت‌های اروپا توسط نیروی انتظامی بود که آن زمان در سخنانی که دبیر جشنواره ویدیویی بودند، فرمودند: «مقام معظم رهبری همه را به رعایت قوانین دعوت کردند، اما متاسفانه به قانون احترام گذاشته نمی‌شود. نیروی انتظامی با اقدام اخیر‌ش که منجر به پلمپ دو سالن سینمایی شد وضعیت خوبی فراهم نکرد. فردا هم اداره آب و فاضلاب می‌گوید از این فیلم خوشم نمی‌آید، پس آب آن سالن سینما را قطع می‌کنیم.» او افزود: «الحمدلله امنیت کامل در کشور به واسطه نیروی انتظامی حکم‌فرماست؛ همه وظایف خود را به خوبی انجام می‌دهند، در پارک‌ها هیچ‌کس مزاحم نوامیس مردم نمی‌شود و فقط مشکل سینما‌ها باقی بود که خدا را شکر آن هم با اقدام دیشب نیروی انتظامی در پلمب دو سالن سینمایی در حال حل شدن است» و… . و چند روز بعد گفتند: اما نکاتی که بنده در مورد نیروی انتظامی عرض کردم نیز متاسفانه به شکلی تغییریافته منتقل شد و نگران‌کننده‌تر آنکه سوءتعبیرهایی از آن شده است. بنده به هیچ عنوان منکر زحمات کادر مخلص نیروی انتظامی نیستم که حداقل در طول یک و نیم سال مسئولیت ستاد مبارزه با عرضه غیرمجاز محصولات سمعی و بصری همکاری نزدیکی با این عزیزان داشته‌ام. من نه‌تنها مخالف فعالیت‌ها و اقدامات قانونی نیروی انتظامی نبوده و نیستم که ایمان دارم بخش مهمی از آرامش و امنیت اجتماعی و اخلاقی موجود مرهون زحمات این عزیزان است. اما نکته بحث‌برانگیز، اظهارنظرهای غیرکارشناسانه و غیرتخصصی عزیزی است که منجر به موضع‌گیری شد. اینکه ماه‌ها است افرادی اصرار دارند سینما را فاسد بنامند خلاف صداقت است و متعجبم که چرا کسی نقطه پایانی به این
اظهارات نمی‌گذارد. دبیر جشنواره دو ماه پیش بازهم طی سخنان دیگری به سوال خبرنگاری از عملکرد احتمالی حوزه هنری در جشنواره سی و یکم فجر برآشفت و گفت: «پروانه نمایش فیلم‌ها بر عهده مدیریت اداره نظارت و ارزشیابی وزارت ارشاد و آقای عرفان‌منش است و از عهده ما خارج است. اینکه احتمال دارد حوزه هنری درباره فیلم‌های جشنواره سی و یکم نظر بدهد، بعید است. اگر این اتفاق بیفتد، مانع اکران فیلم‌ها در سینماهای حوزه هنری می‌شویم.» وی تاکید کرد: «البته فکر نمی‌کنم حوزه هنری بخواهد چنین خبطی را در رابطه با جشن بزرگ سینمای ایران از خود نشان دهد و ما اجازه هیچ‌گونه دخالتی از سوی نهاد حوزه هنری نخواهیم داد.» به فاصله چند روز از این سخنان وی با یکی از فیلم‌هایش در روزهای اختتامیه جشنواره فیلم کوتاه دینی رویش حوزه هنری در مشهد دیده شد و با حضورش گویا از سخنانش درخصوص حوزه هنری تبری جست! اما دبیر آخرین جشنواره فیلم دولت دهم درباره اتفاقات حوزه نمایش خانگی کشور خبر داده که گویا قرار است با چهار شرکت دیگر «اتحادیه» تشکیل دهند! اتحادیه‌ای با چهار عضو یکی دیگر از شاهکار‌های دولت دهم در حوزه سینما است و به‌نظر می‌رسد که تغییر ریل حضرات به حوزه نمایش خانگی هم رسیده است و این رسانه هم باید همانند سینما ساماندهی شود! می‌دانیم که منافع فیلم‌های خارجی بدون رایت رایگان هستند اما سود سرشاری که برای فعالان نمایش خانگی دارد محل اصلی دعوا است و قس علی هذا. اما سوال اصلی از دبیر جشنواره فیلم فجر این است که مهم‌ترین مسئولیت شما در مقام دبیر جشنواره حفظ آرامش در تمام فعالیت‌های سینمایی است. اگر در سال آینده که اواخر کار دولت دهم است با این سخنان مواجه شدید که رییس سازمان سینمایی کشور (دیگر کمیته انتخاب فیلم برای اسکار محلی از اعراب ندارد و اگر داشت که یه حبه قند میرکریمی امسال در اسکار بود) فیلم آیینه شمعدون بهرامیان را سال دیگر به اسکار فرستاد خیلی تعجب نکنید چون در سال ۸۹ با توقیف فیلم جدایی نادر از سیمین بستر لازم برای صید اسکار فیلم خارجی‌زبان سال ۲۰۱۲ مهیا شد و به قول دیالوگ ماندگار علی حاتمی در فیلم کمال‌الملک: «باید همه چیزمان به همه چیزمان بیاید
* کارشناس سینما کد ۷۹۱

سعید رجبی فروتن

در کنار روزمرگی های معمول، این جا خودم و افکارم را ثبت می کنم. از فرهنگ و هنر تا سینما و نمایش خانگی... می توانید نوشته های من را در «روزانه های سینمایی» دنبال نمایید.

اضافه کردن نظر

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

مرا در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید