روزانه های سینمایی
پخش پیتزا مخلوط

پخش پیتزا مخلوط

یکی از گزینه های پیش روی موسسات ویدیو رسانه و تهیه کنندگان سینما عقد قرار داد پخش و توزیع فیلم در چارچوبی است که طی آن موسسه ویدیو رسانه پس از کسر هزینه های تکثیر، بسته بندی و پخش ، درآمد حاصله را به نسبتی که بر روی آن توافق شده است، بین یکدگر تقسیم کنند. بعضی از موسسات پا را فراتر نهاده و برای جلب اطمینان تهیه کننده، اولا" کف و حداقل  سودی را برای تهیه کننده تضمین می کنند( مینی موم گارانتی)، ثانیا" مبلغی را به عنوان پیش پرداخت به تهیه کننده می پردازند. حسن این روش آن است که حقوق ویدیویی فیلم نزد تهیه کننده باقی مانده و امکان بهره مندی از آن را به میل خود دارد. موسسه ویدیو رسانه در معامله و تجارت خرید رایت که در این ماهها با ریسک بالایی همراه است؛ وارد نشده و از تبعاتی نظیر مرجوع شدن کالا و ضرر و زیان ناشی از عدم بازگشت سرمایه، مصون می ماند. همچنین موسسه ناگزیر نیست که با یک حساب سرانگشتی برای جبران سرمایه گذاری و کسب سود معقول تن به تیراژی از محصول بدهد که هیچ تضمینی برای فروش آن در بازار وجود ندارد. در روش قرارداد فروش، تهیه کننده برای دستیابی به سود بیشتر و معرفی هر چه بهتر محصول انگیزه یاری رساندن به موسسه ویدیو رسانه را پیدا می کند و در صدد طراحی برنامه هایی برای پرزنت اثر در شبکه و رونمایی شایسته از نسخه ویدیویی فیلم بر خواهد آمد.

در این روش موسسات ویدیو رسانه همانند دفاتر پخش فیلم در سینماها با کسر هزینه های پخش از درآمد حاصله، حاشیه امنیتی  برای خود دست و پا می کنند و حداقل متضرر نمی شوند. در سال های اخیر فیلم هایی با این شیوه به شبکه عرضه شده اند و جالب آنکه اغلب تهیه کنندگان، پیشنهاد دهنده این روش بوده اند.  چنین تهیه کنندگانی بر این گمان بوده اند که به این وسیله سود بیشتری نصیبشان می شود و لذا از واگذاری کامل رایت فیلم اجتناب کرده اند. غرض آنکه آمادگی ذهنی در فضای شبکه برای خروج از بن بست پدید آمده برای بعضی از فیلم ها وجود دارد و این امر مسبوق به سابقه است.

این مقدمه به جای اصل مطلب! را گفتم تا خبر دهم فیلم سینمایی پیتزا مخلوط به کارگردانی حسین قاسمی جامی و جمع زیادی از کمدین های سینما و تلویزیون، پس از اکران عمومی که احتمالا" رونق تازه ای به سینماها خواهد بخشید، با قرارداد از نوع پخش توسط یکی از موسسات به بازار عرضه خواهد شد.

سعید رجبی فروتن

در کنار روزمرگی های معمول، این جا خودم و افکارم را ثبت می کنم. از فرهنگ و هنر تا سینما و نمایش خانگی... می توانید نوشته های من را در «روزانه های سینمایی» دنبال نمایید.

۳ comments

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

مرا در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید