روزانه های سینمایی
قلبی که خوب نمی زند

قلبی که خوب نمی زند

اینطور که گفته اند فروش "سریال قلب یخی" حداقل انتظارات سرمایه گذاران تولید و پخش مجموعه را برآورد نکرده است. چرا این اتفاق رخ داده است؟

تلویزیونی ها تعبیر قشنگی دارند و می گویند زمان لازم است تا موتور سریال گرم شود و مخاطب با آن درگیر شود.

در نمایش خانگی عکس این ادعا رخ می دهد. باور نمی کنید.

 "قهوه تلخ " طوفانی شروع می شود و در پایان به اندازه یک نسیم هم موج ایجاد نمی کند.

"ساخت ایران" در قسمت های اولیه پاسخ دلگرم کننده ای را از مخاطب گرفت ولی در ادامه، حنایش رنگ باخت.

"قلب یخی" در فصل اول کولاک کرد و در فصل دوم هر چه جلوتر آمد، بیشتر توی ذوق زد.

"قلب یخی " در فصل سوم علیرغم کامل بودن کلکسیونش از ستاره های سینمای ایران انتظار می رفت، رکوردی مثال زدنی از خود به جای بگذارد.

با اینکه ۶ قسمت اول سریال در دست مردم گذارده شده است، مدیر پخش مجموعه بی تابی به خرج داده و ناامیدانه از عدم استقبال مردم بویژه در شهرستانها خبر داده است.

البته در کلام این مدیر عامل شکست بازاریابی فیلم در شهرستانها کپی و سرقت سریال ذکر شده است. ضمن اینکه نمی توان این علت را نادیده انگاشت ولی بپذیریم که در فرهنگ تماشاگران ایرانی فاصله زمانی طولانی بین فصول سریال  به مذاق ها خوش نمی آید و گسستگی و قطع ارتباط حسی و عاطفی بیننده با جریان داستان ممکن است هیچگاه ترمیم و برقرار نشود.

در فصل سوم " قلب یخی" تغییر اساسی داستان و ناپدید شدن همه بازیگران و شخصیت ها از محیط سریال – به جز یکی دو نفر – ظاهراً با بازخورد منفی قشری از تماشاگران روبرو شده است.

همه ماجرا این نیست. تلخی قهوه ای که به مردم خورانده شد، هنوز در کام ها باقی مانده است و معلق ماندن داستان سبب سلب اعتماد مخاطبان از نمایش خانگی شده است.

بازی کردن با احساس مردم و سواری گرفتن از توسن خیال آنها اگر به مقصد توام با آرامشی ختم نگردد، تاوان سنگینی را بر جا می نهد و در عصر و زمانه رقابت رسانه ها ممکن است راه بازگشتی بر آن مترتب نباشد.   ادامه دارد…

 

سعید رجبی فروتن

در کنار روزمرگی های معمول، این جا خودم و افکارم را ثبت می کنم. از فرهنگ و هنر تا سینما و نمایش خانگی... می توانید نوشته های من را در «روزانه های سینمایی» دنبال نمایید.

۷ comments

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

  • سالی که نکوست از بهارش پیداست 
    اول اینکه اسم این سریال باید عوض میشد و به یک اسمه دیگه به بازار میومد 
    دوما توقع از سریال برای آقایان چیه و چه تیراژی مدنظرشون 
    سوما سریال تو شبکه نمایش خانگی دچار بدبینی مخاطب شده وجای اون توی تلویزیونه 
    اما از همه مهمتر مدیران بی فکر موسسات که به فکر آینده بازار نیستند و همه کا لاها رو با قیمت ۳۰۰۰ تومان عرضه میکنن ودارن شبکه رو به آتیش میکشن و واقعا نمیدونم هدفشون از این کار چیه چرا یه سوال نمیپرسید از نماینده ها که فروش دی وی دی خام افزایش پیدا کرده یا نه کلوپها به جز کپی راه دیگه ای دارن یا نه و واقعا اینها با این سرعت دارن کجا میرن طبق آمار ریز موج فروش دی وی دی خامش چند برابر شده خدا بده برکت

  • سلام
    اقای فروتن درباره کیمیا نما توضیح بدید ایا یک موسسه است ایا یک شرکت پخش است
    در ضمن در پروانه ندارها اولا مال سال ۹۱ زده در تاریخ ۱۱ /۴/۹۱ که شما قبلا گفنه بودید در اخرسال ۹۰ گرفنه دوما زده صاحب امتیاز کیمیا نما مگه رسانه های تصویری صاحب فیلم نیست ؟؟

    • سلام میلاد

      هر دوانه! تعدادی از عناوینی که قبل تر توسط موسسه رسانه های تصویری تامین شده و پروانه دریافت کرده بودند، طی قراردادی به کیمیانما واگذار شده اند./p>

  • جناب فروتن خیلی خوب نوشته اید و با نظر شما موافقم .
    نکته دیگری که حتمآ باید بدان اشاره کرد توزیع فصل میباشد چون پخش سریال مصادف با مهر ماه و اول فصل مدارس بوده و طبیعتآ خانواده ها در این ایام سعی میکنند بچه ها را با جدیت از محیط فیلم و بازی که چند ماه تابستان بدان خو گرفته اند دور نگه دارند .
    هر چند مردم عزیز با بی اعتمادی نسبت به دور قبلی سریال مواجه شده اند ولی باید بگویم هنوز خیلی ها هم نمیدانند که فصل ۳ سریال به بازار آمده و وقتی به صورت اتفاقی محصول را میبینند تازه سراغ قسمتهای قبلی را میگیرند و خود ما تا کنون چند مرحله قسمتهای قبلی را تهیه و مجددآ به فروش رسانده ایم و کم کم دارد جا می افتد البته پیشنهاد میکنم شرکت محترم در بحث قیمت تجدید نظر کند و اگر امکان دارد به قیمت قبلی بازگردد .
    اما مسئله مهمی که باید بدان توجه کرد اینست که تهیه یک اثر سینمائی هر چند با همه کم و کاستیها و مشکلاتش دیگر رمقی برای تهیه کننده و کارگردان باقی نمیگذارد اما این ماندگاری اثر است که به تمام این مشکلات و کاستیها غلبه میکند در این مورد به خصوص هم هر چند شرکت تصویر دنیای هنر ضرر هنگفتی در مجموعه قبلی متحمل گردید ولی حداقل یک اثر ماندگار از خود بر جا گذاشت و باید به آنها خسته نباشید گفت و در جای خود تقدیر و تشکر نمود .
    متاسفانه سریال بی محتوی که با دست مایه طنز به قول جنابعالی به مردم خورانده شد باعث خسارات سنگینی به شبکه نمایش خانگی گردیده است و جالب اینجاست که در این زمینه هیچکس پاسخگو نیست و جا دارد حداقل مسئولین محترم وزارت ارشاد با توجه به دامن زدن به شایعات بی اساسی مانند توقیف مجموعه توسط ارشاد ( که همه خوب میدانیم این شایعه بی اساس توسط چه کسانی مطرح گردیده ) و هدفی جز توجیه کارهای اشتباه قبلی نبوده در این زمینه اطلاع رسانی لازم و به موقع را انجام دهند و واقعآ اگر در این زمینه کسی قصوری انجام داده است طبق مقررات و قوانین موجود با آنها برخورد نمایند تا بدینوسیله حداقل اعتماد عمومی جلب گردیده و باعث رشد و شکوفائی هر چه بیشتر شبکه نمایش خانگی بشود انشاالله .
     

  • قوانین  و مقررات خاصی در این زمینه نداریم.کسی تصور نمی کرد روزی در ایران کسانی برای شبکه ویدیویی اختصاصاً سریال و فیلم و برنامه تولید کنند. اطمینان می دهم در این دولت پروانه و مجوز تازه ای به تهیه کنندگان مورد اشاره داده نخواهد شد.

  • استاد بزرگوار
    یک پیشنهاد خوب برای تهیه کنندگان دو سریال قهوه تلخ و قلب یخی دارم و این است که به صدا و سیما مراجعه کنند و تولید خود را برای پخش واگذار کنند . مطمئن باشید با شروع پخش این سریالها دوباره بیننده پای تلویزیون میخکوب می شود حتی اگر قبلاً نسبت به خرید آن اقدام کرده باشد.

مرا در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید