روزانه های سینمایی
دیجیتال پشت سینماها خیمه زد

دیجیتال پشت سینماها خیمه زد

با اعلام دبیر جشنواره فیلم فجر امسال و در سی و یکمین جشنواره فیلم فجر کلیه آثار بخش سینمای ایران به صورت دیجیتال به نمایش در می آیند.

به این ترتیب فیلم هایی که با تکنیک و دوربین های دیجیتال تصویر برداری و تدوین شده اند و چه فیلم هایی که با نگاتیو فیلمبرداری شده اند- با تبدیل فرمت- از طریق ویدیو پروژکتورهای پیشرفته به نمایش درخواهند آمد.

در سال های اخیر شمار تولیدات سینمایی با دوربین های دیجیتال مرتباً در حال افزایش بود و به این خاطر قابل پیش بینی بود که این اتفاق اثرات خود را  در زمینه خدمات پس از تولید و نهایتاً نمایش عمومی نیز بگذارد.

به موجب خبرهای منتشره از سه کمپانی بزرگ فوجی، آگفا و کداک، دو شرکت تعطیل و یا در آستانه تعطیلی هستند و تولید مواد نگاتیو، پزتیو و اینترمدیات در آنها متوقف شده است.

اهمیت رخدادی که در جشنواره پیش رو شاهد آن خواهیم بود از جهت دیگری نیز قابل تامل است. تهیه مواد خام نگاتیو و پزتیو در شرایط تحریم اعمال شده، به کار طاقت فرسایی بدل شده است و انرژی و توان زیادی را از مسئولان امر می برد.

توسل به شیوه دیجیتال می تواند بدیلی برای توطئه های دشمنان کشور تلقی شود و به مصداق عدو شود سبب خیر، گرایش به فن آوری دیجیتال را در تمام عرصه های تولید تا نمایش فیلم در کشورمان سرعت بخشد.

در این میان کمک به دو لابراتوار قدیمی و خوشنام سینما برای تبدیل وضعیت و تجهیز آنها به سامانه های مدرن و پیشرفته در زمینه اسکن، اصلاح رنگ، تکنیک CGI ،  ENCODING و فرایند پیچیده و حساس در مراحل پس از تولید ، از اهمیت فراوانی برخوردار است و بازآموزی نیروهای جوان لابراتوارها به دانش روز امری حیاتی به شمار می رود.

سعید رجبی فروتن

در کنار روزمرگی های معمول، این جا خودم و افکارم را ثبت می کنم. از فرهنگ و هنر تا سینما و نمایش خانگی... می توانید نوشته های من را در «روزانه های سینمایی» دنبال نمایید.

اضافه کردن نظر

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

مرا در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید