منصور سهرابپور» تهیهکننده «ساخت ایران» در گفتوگو با خبرنگار سینمایی فارس درباره آخرین قسمت این سریال و پخش آن در شبکه نمایش خانگی گفت: از ابتدای تولید فیلم گروهی تلاش کردند تا از پشت صحنه مجموعه فیلمبرداری کرده و کار را رصد کنند و متریالی را برای این منظور آماده کردیم و یک باکس کامل آماده شد. در این بخش یک سکانس هم از افتتاحیه فصل بعد قراردادیم و گزینهای برای آن در فیلم در نظر گرفتیم تا هر کسی که علاقمند است سکانس افتتاحیه فصل دوم را ببیند.
وی درادامه گفت: توزیع فیلم پشت صحنه را از ۳۰۰ هزار نسخه به ۲۰۰ هزار نسخه کاهش دادیم اما متاسفانه این نسخه نیز به صورت غیرمجاز کپی و در اختیار بسیاری از مخاطبین قرار گرفت. متاسفانه قانون کپی رایت در کشور اعمال نمیشود و با هر تمهیدی نتوانستیم از کپی غیرمجاز سیدیها جلوگیری کنیم. از سوی دیگر متاسفانه تغییر در قیمت ارز به کار لطمه زیادی وارد کرد زیرا تمام صحنههای سریال در خارج از کشور جلوی دوربین رفت. دولت هم حمایتی از این بابت از پروژه ما نکرد و ما به شدت متضرر شدیم.
سهرابپور در ادامه گفت: کپی غیرمجاز «ساخت ایران» ضرری جبرانناپذیر به من به عنوان یکی از تهیهکنندگان و سرمایهگذاران فیلم وارد آورد و در حال حاضر یک میلیارد و دویست میلیون تومان بابت ساخت این مجموعه متضرر شدم. این ضرر متاسفانه به قدری سنگین است که با تمام علاقهای که به ساخت فصل دوم این سریال دارم نمیتوانم اثر را تولید و روانه بازار کنم.
وی درباره کیفیت اثر توضیح داد: ما در تولید «ساخت ایران» تلاش کردیم تا در لوکیشنهای خارج از کشور و جدید، با حضور بازیگران مطرح، فضایی مناسب و اثری باکیفیت تولید و روانه بازار کنیم اما متاسفانه به دلیل عدم توجه مخاطبین و سودجویان و دزدیهای بی حد و حصری که از نسخههای این مجموعه صورت گرفت، نتوانستیم مجموعه را بدون کپی غیر مجاز توزیع کنیم و همین امر باعث ضرر و زیان شد.
وی در خاتمه افزود: متاسفانه برخی از سایتها در توزیع قسمت آخر اعلام کردند ما کمفروشی کردیم اما ما کمفروشی نکردیم، مخاطبین کمفروشی کردند. آنها با رعایت نکردن حقوق حقه صاحبان فیلم باعث شدند تا فیلم به درستی در شبکه توزیع نشود و همین امر باعث ضرر ما شد. من به عنوان تهیهکننده از حق خودم و جفایی که بر من روا شده است نمیگذرم و از کسانی که فیلم را به صورت غیرمجاز استفاده کردند، نخواهم گذشت. کد ۶۹۹
سلام
یکی ازدلایل تاثیرگذار درمتضررشدن تهیه کنندگان شرکت پخش کننده بودبهتربودقبل ازعقدقرارداد بیشترتحقیق میکردند.پخش گلرنگ درجهت فروش زیاد ازخودتلاشی انجام نمیدادوفروش امانی به سوپرمارکتها را مجدد احیا کرد که بازهم موفق نبود