روزانه های سینمایی
ولی افتاد مشکل ها

ولی افتاد مشکل ها

افزایش قیمت ارز و رسمی قلمداد شدن نرخ جدید ارز از سوی دولت به بهای ۲۴۰۴ تومان، تردیدی را باقی نمی گذارد که دل خوش کردن به ارز دولتی و نرخ مرجع به دلیل اولویت های اساسی دیگر، به سرابی بیش نمی ماند. در این میان واحدهای صنعتی تولید لوح فشرده که تعداد آنها به ۱۸ واحد بالغ می گردد عموماً وضعیت ملتهبی داشته و با افزایش نرخ ارز به دو برابر قیمت – نسبت به سال پیش – با دو مشکل مواجه هستند.

۱- عدم امکان افزایش تعرفه خدمات به دلیل پاسخ منفی بازار و مشتری.

 اگر یک واحد بزرگ صنعتی که لوح فشرده خام را در تیراژ وسیعی تولید می کند، استثنا کنیم، عموم واحدهای موجود خطوط شان درگیر تولید و تکثیر محتوا اعم از فیلم، بازی، نرم افزار و … است. این دسته ها از واحدها ناگزیرند که کشش و تقاضای بازار را رعایت کنند و از افزایش نرخ خدمات خود پرهیز کنند. در هفته های اخیر نرخ انواع لوح فشرده خام در بازار به دو برابر افزایش یافته است ولی کماکان هزینه تکثیر در کارخانجات ثابت مانده است زیرا هر گونه افزایش قیمت کالا در بازار به واکنش منفی خواهد انجامید.

۲- کمبود سفارش در ماههای اخیر

سرمایه گذاری موسسات ویدیو رسانه در زمینه استقرار و راه اندازی خطوط صنعتی تکثیر باعث شده است تا بسیاری از واحدهای موجود با فقر سفارش روبرو بوده و در حالت نیمه تعطیل بسر برند. در این میان بعضی از واحدها به جرگه موسسات ویدیو رسانه پیوسته اند و نوعاً محصولات خود را تکثیر می کنند. به هر حال به حاشیه رفتن فیلم و سریال خارجی و کاهش تیراژ آنها در مرز ده تا ۲۰ هزار نسخه، تکثیر عناوین سینمایی نسبتاً پر مخاطب در کارخانجاتی که مدیرانشان جواز ویدیو رسانه را در دست دارند و شیوع پدیده تکثیر و کپی غیر مجاز متاثر از شرایط اقتصادی جامعه موجبات رکود در واحدهای صنعتی را سبب شده است.

به هر حال انتظار می رود در صورت ادامه شرایط کنونی دامنه بحران در واحدهای صنعتی ابعاد جدی تری به خود گیرد و آثار اجتماعی آن نیز نمود یابد.

به موجب خبرهای رسیده اتحادیه صنایع لوح فشرده عصر امروز جلسه ای را به منظور بررسی مشکلاتی که دامنگیر مدیران کارخانجات عضو اتحادیه شده است، برگزار می کند تا در صورت لزوم دستگاه های دولتی مسئول را به یاری و حمایت فراخواند. بدیهی است همراهی و همدلی عموم اعضا رمز عبور از موانع سهمگین پیش روی می باشد و فرصت طلبی و تک روی یک یا چند واحدی که آستانه تحمل بیشتری در برابر فشارهای وارده دارند، محکوم  و بشدت قابل سرزنش می باشد.

ناگفته پیداست که سازمان سینمایی تامین نیازهای صنعت سینما را در آستانه برگزاری چهار جشنواره بین المللی در ماههای آینده در اولویت کاری خود قرار داده و امکان کمک از سوی سازمان مزبور بعید می نماید. در این مقطع شاید مرکز فن آوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال و نیز وزارت صنعت، معدن و تجارت ظرفیت های بیشتری برای یاری رسانی به واحدهای صنعتی در اختیار داشته باشند.

سعید رجبی فروتن

در کنار روزمرگی های معمول، این جا خودم و افکارم را ثبت می کنم. از فرهنگ و هنر تا سینما و نمایش خانگی... می توانید نوشته های من را در «روزانه های سینمایی» دنبال نمایید.

۱ نظر

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

  • خوشبختانه مثل اینکه مشکل تصویر گستر پاسارگاد حل شده چون آلبوم مرتضی پاشایی امروز توسط موسسه تصویرگستر پاسارگاد در سراسر کشور توزیع شد.حالا باید منتظر نارنجی پوش باشیم.آقای فروتن نارنجی پوش پروانه داره؟

مرا در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید