روزانه های سینمایی
سه… دو… یک فرصت تمام!

سه… دو… یک فرصت تمام!

بهار امسال به پایان نرسیده بود که رییس اتحادیه موسسات ویدیو رسانه به نیابت از موسسات عضو اتحادیه از مدیر کل وقت نمایش خانگی خواست تا زمان ارائه طرح تضمینی خرید فیلم ایرانی از سوی موسسات، عموم موسسات مجاز باشند تا پایان شهریور ماه هر ماهه پروانه سه عنوان فیلم خارجی را دریافت کنند ولو آنکه فیلم سینمایی ایرانی را در یکسال گذشته نخریده باشند.

این درخواست که با موافقت مدیریت وقت همراه شد، در هفته آینده به پایان می رسد و در یک نگاه اجمالی می توان ادعا کرد که فرصت و چشم پوشی مرجع نظارتی در همراهی با موسسات ناتوان از خرید فیلم ایرانی، سببب نشد تا آنها به اندازه سقف تعیین شده، پروانه فیلم خارجی دریافت کنند و سر و سامانی به موسسات نیمه تعطیل خود بدهند.

در تحلیل این واقعه می توان گفت که فیلم خارجی به استثنای عناوین پر مخاطب جهانی که عموماً انیمیشن هستند، در بازار ایران خریداری ندارند و مشتری زیادی به کمین خرید و تهیه آنها ننشسته اند. به عبارتی اگر موسسات بدهکار موفق می شدند فیلم خارجی به تعداد کافی به بازار عرضه کنند ممکن بود با ضرر و زیان بیشتری مواجه شوند و فرصت داده شده به مثابه یک تهدید جدی فشار اقتصادی مضاعفی را به آنان تحمیل کند.

به هر حال در شرایطی که با انحلال اداره کل نمایش خانگی اطلاعی از طرح خرید تضمینی فیلم های ایرانی در دست نیست باید دید که پس از دیدار هیات مدیره اتحادیه با رییس سازمان سینمایی، پیگیری درخواست های آنها به کدامیک از مدیرانی که طی روزهای آتی بر صندلی هایشان جلوس خواهند کرد، سپرده خواهد شد.

آنچه که ناگفته پیداست در ماههای اخیر موسسات زیادی قراردادی را که موید خرید فیلم ایرانی باشد، به مرجع نظارتی ارائه نداده اند و فرصت سه ماهه منقضی شده، کمک زیادی را به آنها ننمود.

 

سعید رجبی فروتن

در کنار روزمرگی های معمول، این جا خودم و افکارم را ثبت می کنم. از فرهنگ و هنر تا سینما و نمایش خانگی... می توانید نوشته های من را در «روزانه های سینمایی» دنبال نمایید.

اضافه کردن نظر

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

مرا در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید