روزانه های سینمایی
به استقبال نخستین جشنواره فیلم افق نو

به استقبال نخستین جشنواره فیلم افق نو

سینمای مستقل صدای فیلمسازان و سینماگرانی است که صدایشان از حنجره خودشان بیرون می آید.

سینمای مستقل مصداق روشن سینمای آزاد اندیش است. سینمایی که مرعوب گفتمان غالب نظام سلطه نیست.

سینمای مستقل در ظاهر شاید شعاری را یدک بکشد اما در باطن شعور و آگاهی بخشی را دنبال می کند و بنا ندارد در سطح متوقف بماند و صرفاً احساسات مخاطب را دچار غلیان و جوشش کند.

سینمای مستقل روزنه و پنجره ای است به سوی فضایی که رسانه های اردوگاه سرمایه داری بر ان سایه افکن نشده اند.

سینمای مستقل می خواهد نشان دهد که محصول و ثمره درخت زر و زور و تزویر نیست.

سینمای مستقل اراده کرده است تا تریبون و فریادگر همه آنانی باشد که قهراً دنیا را از دریچه رسانه های وابسته و غیر مستقل می بینند.

… بر همین اساس سینماگر مستقل سینما را ابزاری برای بیان مقاصد عالیه اجتماعی و سیاسی دانسته و با شجاعت و اعتماد به نفس افشاگر روابط و مناسبت غیر عادلانه خواهد بود.

چنین سینماگری استقلال رای و ثبات قدم خویش را به عنوان یک رفتار و هنجار ذاتی و فطری همواره از وسوسه وعده های چرب و شیرین سوداگران مصون می دارد.

… بنابراین جشنواره بین المللی " افق نو " حکایت از زمینه های عینی تفکرات و اندیشه فارغ از نظام فکری و رسانه ای نظام سلطه داشته و عرصه ای است برای سینماگرانی که حرف های تازه ای برای گفتن دارند ولو آنکه تلویزیون ها و مجامع سینمایی وابسته مجالی را برای نمایش فیلم های آنها فراهم نسازند.

… برگزاری اولین دوره جشنواره " افق نو" در کشوری که از دیرباز تاکنون مهد حضور و خروش مصلحان، انقلابیون و آزاد اندیشان پر شماری بوده است و در دهه های اخیر مردمانش با تمسک به آموزه های اسلام ناب موفق به شکستن بت طاغوت و رژیمی سراپا وابسته به آمریکا گشته اند و هم اینک در برابر تهدیدات و تحریم های سنگین دول زورگو سر خم نکرده است، این معنا را به ذهن متبادر می کند که اراده ملت ها در صورت نهراسیدن از صاحبان قدرت، هر مانع و رادعی را از مسیر استقلال و آزادگی آنها برداشته و سینماگری هم که در متن چنین اجتماعی پرورش یافته باشد، دوربین اش را بی واهمه در خدمت رشد فضایل انسانی و تخطئه روابط ظالمانه قرار خواهد داد.

سعید رجبی فروتن

در کنار روزمرگی های معمول، این جا خودم و افکارم را ثبت می کنم. از فرهنگ و هنر تا سینما و نمایش خانگی... می توانید نوشته های من را در «روزانه های سینمایی» دنبال نمایید.

اضافه کردن نظر

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

مرا در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید