روزانه های سینمایی
پوستری که دردسر ساز شد

پوستری که دردسر ساز شد

پوستر فیلم "مردی که گیلاس هایش را خورد"، حاشیه های زیادی را در پی داشته است. این فیلم که تولید سال ۸۷ است و در سینماها به اکران عمومی درنیامد، دو هفته ای است که در سبد نمایش خانگی و در دسترس مخاطبان قرار گرفته است.

پیمان حقانی کارگردان فیلم ویدیویی "مردی که گیلاس هایش را خورد"، ضمن رنجش و گلایه شدید اظهار داشته است؛ موسسه ویدیو رسانه ناشر  فیلم راساً طراحی پوستر را بر عهده داشته و از او هیچ نظری خواسته نشده است.

به موجب این گزارش؛ در حالی که حامد بهداد فقط شش دقیقه در فیلم هنرنمایی کرده است، تصویر وی مساحت زیادی از پوستر را اشغال کرده و عکس آشا محرابی نیز مربوط به عکسی از او به هنگام تست گریم است.!

پیش از این کارگردانان دیگری هم به کیفیت پوستر فیلم شان هنگام عرضه در شبکه نمایش خانگی اعتراض کرده بودند. اوج این اعتراضات زمان عرضه فیلم سینمایی "هیچ"بود که سبب واکنش انتقاد شدید عبدالرضا کاهانی گردید.

بی تردید موسسه ناشر فیلم – پارسیان مشهد – مردی که گیلاس هایش را خورد از حضور چند دقیقه ای حامد بهداد بیشترین بهره تبلیغی را برده است و احتمالاً کارگردان و تهیه کننده اثر هم در کستنیگ فیلم برای دعوت از بهداد نیت مشابهی داشته اند و بعید نبود در صورت نمایش عمومی فیلم در سینماها، طرح مشابهی برای نصب در سر در سینماها به چاپ می رسید.!

جلب نظر کارگردانان در طراحی پوستر از سوی موسسات ویدیو رسانه امر متعارفی نیست و در قرارداد واگذاری فیلم، اختیارات مربوط به امور تبلیغی به موسسات سپرده می شود. بدیهی است تبلیغات گمراه کننده ای نظیر آنچه که برای فیلم اخیر رخ داده است، سبب سلب اعتماد بیینده و در واقع نوعی توهین به او تعبیر می شود.

انتقادات مطرح شده بیشتر ناظر بر پوستر نصب شده فیلم در مراکز عرضه است و این اشکال در طرح روی جلد محصول کمتر به چشم می خورد.

یادآور می شود شخص اول مرد فیلم بازیگر توانای سینما و تلویزیون، حسن پورشیرازی است که در پوستر مورد بحث به او جفای زیادی شده است.

سعید رجبی فروتن

در کنار روزمرگی های معمول، این جا خودم و افکارم را ثبت می کنم. از فرهنگ و هنر تا سینما و نمایش خانگی... می توانید نوشته های من را در «روزانه های سینمایی» دنبال نمایید.

۱ نظر

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

  • با درود به محضر جناب آقای فروتن
    و تشکر از بیان شیوا و نکته سنج حضرتعالی
    بعنوان جزء کوچکی از شبکه پخش محصولات نمایش خانگی باید خاطرنشان کنم که وقتی هنگام خرید و فروش عناوین ایرانی تهیه کنندگان اثر بر اساس توهمات خود از بازار تخیلی که هرگز وجود نداشته قیمت های افلاطونی تعیین و دریافت می کنند موسسات ویدئو رسانه ناچار هستند برای آنکه به قول معروف دخل و خرجشان با هم بخواند دست به تبلیغاتی نظیر فیلم مذکور بزنند البته که حق با مخاطب است اما مخاطبی که نمی داند نظیر اینچنین فیلمهایی به چه مبالغی در اختیار موسسات قرار داده می شود!!! اصولا قرار است متهم اصلی این جنایات فرهنگی! همچنان موسسات ویدئو رسانه باشند و لاغیر!!!  

مرا در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید