روزانه های سینمایی
این سکوت پیش درآمد یک صداست؟

این سکوت پیش درآمد یک صداست؟

با گذشت دو هفته از "حذف رسمی جایگاه مدیریت شبکه نمایش خانگی" در تشکیلات جدید سینمایی کشور تا این لحظه هیچ واکنشی از سوی فعالان شبکه ابراز نشده و رسانه های گروهی نیز به پیامدهای مثبت و منفی این اقدام نپرداخته اند.

در حالی که انتظار می رفت تشکل هایی همچون انجمن و اتحادیه موسسات ویدیو رسانه، اتحادیه صنایع لوح فشرده، انجمن شرکت های سمعی و بصری، مدیران موسسات ویدیو رسانه و شرکت های پخش، تحلیل و دیدگاه جداگانه خویش را در قبال این واقعه مهم بروز دهند، سکوت و بی تفاوتی تنها موضعگیری مشترک آنها در ۱۵ روز گذشته بوده است.

به موجب این گزارش دو ماهنامه تخصصی سینمایی در شماره آینده خود به تبعات تصمیم اتخاذ شده و سنجش وزن کارشناسی آن خواهند پرداخت اما تا آن زمان ظاهراً دلخوش کردن به اظهار نظر فعالان شبکه عبث می باشد. این در حالی است که پیش از این به خاطر عرضه نسخه بی کیفیت فیلم های ایرانی و خارجی "شبه کمپینی" در فضای مجازی و رسانه های کشور راه می افتاد و جو سنگینی علیه ناشران اینگونه آثار  ایجاد می شد.

این گزارش می افزاید از سه ماهه دوم سال ۱۳۸۲ نخستین بار با تعریف و وضع مقررات اختصاصی، " واحد ویدیویی "به "اداره کل نمایش خانگی" ارتقا یافت و پس از آن بصورت متمرکز بر زنجیره ای از مسائل مربوط به نمایش خانگی اعمال مدیریت شد. هر چند که در یک دهه گذشته متاسفانه موسسه رسانه های تصویری به عنوان بازوی حمایتی شبکه آنطور که باید و شاید عمل نکرد و تقریباً راه گذشته خود را ادامه داد و تابعی از سیاست گذاری های کلان مدیریت های وقت سینمایی گردید.

به گفته ناظران نقطه عطف تدابیر اتخاذ شده در شبکه نمایش خانگی، همانا تصمیمات فراسازمانی و فرابخشی آن برای توسعه کمی و کیفی شبکه در سال های اخیر بوده است. در این رابطه می توان از گسترش توسعه بازار، تنوع بخشیدن به محصولات شبکه، زمینه سازی برای تولید دهها مجموعه نمایشی، فیلم و برنامه ترکیبی برای شبکه، کمک به فرهنگ خرید کالای فرهنگی توسط مردم، ایجاد فضای رقابتی با سایر رسانه های موجود داخلی و خارجی، موضوعیت بخشیدن به شبکه در رسانه های گروهی، ایجاد صدها فرصت شغلی در زنجیره تامین تا فروش فیلم و نظایرهم اشاره کرد.

 

سعید رجبی فروتن

در کنار روزمرگی های معمول، این جا خودم و افکارم را ثبت می کنم. از فرهنگ و هنر تا سینما و نمایش خانگی... می توانید نوشته های من را در «روزانه های سینمایی» دنبال نمایید.

۳ comments

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

  • سکوتی در کار نیست که پیش درامد ان یک صدا باشد،صدا دیگر کفایت نمی کند، باید مرد عمل بود.اونهایی که صدا کردند، قرار شد براشون دو واحد اموزش چارت سازمانی بگذارند. این ازون ساز هاست که صداش بعدا در میاد.

  • جناب آقای فروتن عزیر با عرض سلام . با تمام ارادتی که خدمت جنابعالی دارم ولی واقعیت این است که با وضعیت امروز جامعه از لحاظ اقتصادی و غیره متاسفانه جایگاه نمایش خانگی در حال به حاشیه رفتن است و مدیران نیز در حال حاضر بر مبنای حساب دودوتا چهارتا برنامه ریزی می کنند و با این منطق نسبت به حذف جایگاه اداره کلی نمایش خانگی اقدام کرده اند . درستی یا غلط بودن این اقدام در آینده مشخص خواهد گردید.

مرا در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید