روزانه های سینمایی
نهضت عریضه نویسی

نهضت عریضه نویسی

هنوز معاون جدید سینمایی ، مدیران مورد نظر خودش را منصوب نکرده است که جمعی از سینماگران محترم کشورمان در لوای سینمای مستقل بانگ برآورده اند که ایا…دوستداران سینمای ایران !

سالن های سینما بعضی از فیلم های ما را نشان نمی دهند . در بین نام و امضای پای این بیانیه نه نام همه فیلمسازانی که آثارشان با مخاطب محدود روبرو است دیده می شود و نه الزاما همه کارگردانانی که در فهرست هستند فیلم مخاطب خاص در کارنامه اشان وجود دارد . البته هیچ ایرادی متوجه این دسته از فیلمسازان نیست ، زیرا ابراز همدردی آنها با سایر همکاران سینماگر که در معادله چند مجهولی اکران معمولا زیان می بینند و سرشان بی کلاه می ماند ، در جای خود قابل احترام و نشانگر منش انسانی آنهاست .

اما پرسشی که باقی می ماند این است که چرا انتشار عریضه ، نامه سرگشاده و بیانیه ؟

آیا مدیریت جدید حاکم بر سینما در حل این مسئله ناتوان مانده است ؟ آیا دوستان فیلمساز برای دیدار و گفتگو با آنان مانع و رادعی سر راهشان بوده است ؟

شاید خیلی ها ندانند که نیمی از سینماهای کشور در تملک نهادهای عمومی و سازمان های دولتی است و در همین تهران هم حداقل یک سوم ، بلکه بیشتر سالن ها تحت نظر دولت و نهادها اداره می شوند .  بنا بر این شاید همه سینماها را نتوان با یک چوب راند و  آنها را متهم ساخت که فقط به دنبال فیلم های بفروش و گیشه پسند هستند . اگر اراده ای برای عدم اکران فیلم های اصطلاحا فرهنگی تر وجود داشته باشد ، حداقل دولت این قدرت را دارد  که ناوگان سینمایی تحت اختیار خود را یکسره به دست منابع و کانونهای معطوف به سرمایه نسپارد و ارایش متفاوتی را رقم زند . البته به نظر من نیاز به استفاده از این اهرم نیست و با تشریک مساعی بیشتر و تامین نظر جمع قابل توجهی از سینماگران معتبر می توان به راهکار های بهتری دست یافت .

شاهد عرضم ابتکار عملی بود که از سال گذشته برای پوشش هر چه بیشتر فیلم ها در زمان اکران به کار بسته شد و موسسه سینما شهر با جلب همراهی دفاتر پخش و ایضا صرف هزینه لازم بسیاری از سینماهای مهجور کشور را به طرح اکران هم زمان افزود و سبب ساز احیای آنها گردید .

بنابراین اگر دوستان فکر می کنند با تولید بیانیه و تاکتیک عریضه نویسی راه به جایی می برند ، بخیل نیستیم ، همین راه را ادامه دهند . فقط به راههای دیگری هم فکر کنیم . شاید برقراری ارتباط با مسولان امر ، ارائه پیشنهاد عملی و کارشناسی ، صرف وقت و انرژی  و نشست و برخاست های متعدد نیز سرانجام به برقراری ارتباط مخاطب با فیلم هایی از این دست بیانجامد و گره از کار فروبسته جمعی از سینما گران فهیم کشورمان بگشاید .

سعید رجبی فروتن

در کنار روزمرگی های معمول، این جا خودم و افکارم را ثبت می کنم. از فرهنگ و هنر تا سینما و نمایش خانگی... می توانید نوشته های من را در «روزانه های سینمایی» دنبال نمایید.

اضافه کردن نظر

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

مرا در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید