روزانه های سینمایی
زنگها برای که به صدا در می آیند؟

زنگها برای که به صدا در می آیند؟

نوشته ای از راوی: مدتهاست که منتظر فرصت برای بیان  موضوعات و مشکلات  ملموس شبکه ( البته به صورت سلسله وار) بوده و خیلی علاقمند به ریشه یابی دقیق و عمیق در این باب هستم تا به نوعی ادای دین خود را از روی صداقت  و اعتقاد قلبی از اعماق وجودم ابراز نمایم. ارتزاق کنندگان این صنف را می‌بایست شریف‌ترین خانواده هایی قلمداد نمود که تا حال با سختی و رنج امرار معاش کرده، خاکها خورده اند و تا مرز ورشکستگی رفته اند و با نداریها ساخته اند. با سیلی صورتشان را سرخ نگاه داشته اند اما دست نیاز جلوی نامرد و نامحرم دراز نکرده اند تا به نوعی پرچم شبکه و ویدئو رسانه همیشه در اهتزاز باشد، که "ما همچنان هستیم".  

تنوع کار فرهنگی و پر پیچ و خم دار بودن امور حکم می کند تا در خوش بینانه ترین شرایط، باید مهندسی مشکلات خرد و کلان شبکه را به دست کارشناسان و خبرگان امر بگذاریم.

با این اوصاف هنوز چنین داعیه ای به منصه ظهور نرسیده و نه تنها مشکلات کمرنگ تر از دیروز نگشته بلکه با کثرت فعالیتهای حوزه نمایش خانگی و ورود مولفه های جدید به جمع خانواده (هرچند ناخواسته) مشکلات بغرنج تر از همیشه دیده می شوند. وضع امروز فعالان شبکه مصداق همان ضرب المثل بارز قدیمی هاست، یعنی  "از این جا مانده و از آن جا رانده " .

 اگر روزگاری طرف حساب دوستان خریدار فیلم و محصولات فرهنگی روسای اتحادیه و نمایندگان رسمی ویدئو رسانه بود و با آسودگی خیال می توانستیم طبق لیست ارشاد از نمایندگیها خرید انجام دهیم،  سوء تفاهمی که شکل می گرفت بین خودمان مرتفع می گشت و دلخوری و ناراحتی پیش نمی آمد .اما حال که تعدد توزیع کنندگان را داریم و هر عزیزی داعیه نمایندگی توزیع فلان شرکت پخش مواد غذایی و بهداشتی و یا در فلان شهر نمایندگی موسسه ویدئو رسانه را دارد، – بدور از هر گونه رسمیت و اصالتی – مشکلات و بی اعتمادی هایی صورت می گیرد و کسی نیست که به نظم دهی این امر همت گمارد.

چندی پیش دوستی طی کامنتی در وبلاگ شخصی اینجانب با ناراحتی کلاهبرداری ویزیتور یکی از شرکتهای پخش را مطرح نموده بود که با پادرمیانی دوستان صاحب نفوذ به نوعی این معضل حل شد. حتی در این سایت – روزانه های سینمایی- اختلاف دوستی خوشنام با شرکت پخش (…..) را دیدم که گویا ریشه دار گشته و به شکایت رسیده است. چندی پیش هم مشابه چنین موردی نیز باز دیده شد که عاملی شد بر قلمفرسایی این حقیر که با جسارت عرض کنم : جناب فروتن عزیزبا همه این مقدمات به نظر شما  "زنگها برای که به صدا در می آیند " چه کسی واقعا باید ناظر این معضل و مشکلات جدید باشد؟ اعتماد و اعتبار دو گروه خریدار و پشتیبان توسط چه کسی و یا کسانی باید تضمین شود ؟ اگر در گذشته نه چندان دور این مشارکت و خرید طبق روال عادی و عالی  عملی می شد، سایه حمایت و اعتمادی با نام "ارشاد اسلامی"وجود داشت و هم خریدار و هم موسسه ویدئو رسانه و هم نمایندگی ویدئو رسانه با نظارت کامل ارشاد به ادامه فعالیت می پرداختند . در حال حاضر هر عزیزی که" پرایدی" مملو از فیلم داشته باشد و فقط فیلمش حاوی هولوگرام ستاد باشد، اختیار توزیع فیلم را دارد و کسی جلو دارش نیست.

  این روزها به نوعی دوستان با ناملایمات و برخی کج تابیهایی روبرو هستند که حداقل حقیر با این سن و سال( پانزده شانزده سال سابقه ای که در تشکیلات  ویدئو رسانه در کشور امروز را به فردا میرسانم) با چنین مشکلاتی مواجه نشده ام و اگر هم مسئله ای بوده خیلی زود حل شده و صلح و صفا و از همه مهمتر دوستی به میان آمده آست. حال که این امر دامنه دارگشته و هر روز از گوشه و کنار کشور منتظر شنیدن اخباری از این باب هستیم، گمانم بر این است که مسئولین اصلی ارشاد باید پادرمیانی نمایند و به نوعی با وضع قوانین و نگاهی خاص بر این مهم، شرایط را برای خریداران را با قوت قلب بیشتر میسر نمایند تا فروشگاه دار در برابر هجمه فشارهای موجود کلاه برداری و به نوعی پول دادن اما جنس ندیدن را احساس ننماید.

من خدای نکرده نمی خواهم از کسی جانب داری نمایم و یا فرد حقیقی یا حقوقی خاصی  را زیر سوال ببرم چون در گمانم هر دو طیف(خریدار و فروشنده شناسنامه دار نه هر فردی که ادعا نماید نماینده رسمی فروش شرکتها هستم)  عزیز و محترمند و حلال وار در این گردونه چرخ اقتصادی شبکه نمایش خانگی را می چرخانند اما برای رفع شائبه و نبود مشکلات آتی و غیر قابل پیش بینی، ایکاش کانالی مرتبط و موجه هر چه زودتر ایجاد و مهیا می شد.

 ای کاش شخص اقای فروتن به عنوان راس مدیریت  نمایش خانگی با مدیریت و درایت فعال و  منحصر به فرد خود سکانداری این مهم را در پیش می گرفتند تا عزیزی چون آقای معینی از کاشان و یا دیگر دوستی از قم برای اینجانب دل نوشته یا درد نامه ای نمی فرستادند که مبین ناراحتی آنها و خانواده هایشان از وضع شبکه و کلاهبرداری های صورت گرفته باشد و به دنبال دادگر و مسئولی پیگیر باشند.                                                            راوی http://1001shab-anzali.persianblog.ir  

سعید رجبی فروتن

در کنار روزمرگی های معمول، این جا خودم و افکارم را ثبت می کنم. از فرهنگ و هنر تا سینما و نمایش خانگی... می توانید نوشته های من را در «روزانه های سینمایی» دنبال نمایید.

۳ comments

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

  • هیچ کسی نیست که به این چنین مشکلاتی پاسخ دهد وای کاش مسئولی این مقاله را جوابگو بود تا این ناملایمتی ها ادامه دار نمیشد

    • قربان اجازه فرمایید ابتدا کلام شان منعقد شود و به پایان برسد. بعداً خدمت شان خواهیم رسید.! مطمئن باشید بنده و دوستان به اظهار نظر در این باره می پردازیم.

مرا در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید