روزانه های سینمایی
هیچ چیز تا ابد طول نمی کشد

هیچ چیز تا ابد طول نمی کشد

نویسنده حمید رضا مدقق: « فناوری ویدیو فقط شکلی از پیشرفت رسانه نیست بلکه با ارائه مفهومی نو از تولید، ارتباط ما با فرهنگ رسانه ای را عمیقا دگرگون می کند. در حقیقت، ماهیت چندگانه ویدیو از آنجا ناشی می شود که رسانه ای صوتی، تصویری، الکترونیکی و دیجیتال است که به شکل گریزناپذیری با رسانه های متعدد، از تلویزیون گرفته تا سینمای خانگی و رایانه، در ارتباط است و به تبع آن، زیبایی شناسی چندگانه و ناهمگنی دارد. این امر بدین معناست که ارزیابی یک فیلم ویدیویی فقط به ارزش های سینمایی آن ختم نمی شود و لذت های تماشای تلویزیونی یا دیجیتالی ناشی از آن را نیز باید در نظر گرفت. در نتیجه از آنجا که ویدیو به وضوح ارتباط درونی بین رسانه ها را آشکارمی کند، پژوهش در باره آن، به خوبی می تواند بیانگر اطلاعاتی، هم در باره پذیرش یک رسانه منفرد و هم در باره الگوهای لذت بخش مصرف رسانه ها باشد.

از سوی دیگر، گفتمان ویدیو، امروزه به کنش های علاقمندان به تولید فیلم شکل می دهد. ویدیو بستری فراهم آورده است که در آن، مخاطبان فیلم به شیفتگان تولید فیلم تبدیل می شوند و به طور فزاینده و به سادگی وارد فرهنگ جامع تر ساخت فیلم می گردند. به بیان دیگر، گسترش فناوری ضمن آن که زمینه ساز شیفتگی جدیدی به سینما شده، اسباب دسترسی دموکراتیک تر به تولید سینمایی را نیز فراهم آورده است. موقعیتی که تا پیش از این فقط در انحصار جمعی از نخبگان سینمایی بود که توان بهره گیری از سیستم های گران قیمت تولید را داشتند، اکنون در نتیجه گسترش رسانه ارزان تر ویدیو در اختیار همه شیفتگان تولید فیلم قرار گرفته است.

با همه اینها ویدیو یک ابزار رسانه ای انقلابی نیست بلکه برعکس، آشکارا به ترکیب روش های گذشته و حال تولید و مصرف رسانه ها، می پردازد. به بیان دیگر با وجود همه ویژگی های برتر و موثری که ویدیو دارد، وابستگی های آن، حتی در سطحی اندک، به تلویزیون، سالن های سینما و رسانه های دیجیتال، گویای آن است که هم حیاتش و هم خرسندی ناشی از مصرف آن، به شکل پیچیده ای در پهنه جهان گسترده تر رسانه ها معنا می یابد. بنابراین درست تر آن است که بگوییم این فناوری، نتیجه تلاقی الگوهای ازپیش موجود تولید، نمایش و مصرف رسانه هاست. ویدیو هیچ انقلابی به پا نکرد بلکه برعکس، شیوه های از پیش موجود تولید و لذت بردن از فیلم را احیا کرد، به شکلی بنیادین آنها را سهولت و بهبود بخشید و انتشارشان را گسترش داد.

در چنین زمانه ای که ویدیو همه تعریف های از پیش موجود را دگرگون ساخته، شگفت آور است که برخی هنوز در چند و چون رویای ۳۵ هستند و با تحقیر ویدیو، تغییر را تاب نمی آورند. اما نباید از یاد برد که می توانیم (و باید) درمقابل ورود فناوری ها و رسانه های جدید، عینک تیره بدبینی خود را از چشم برداریم و برخلاف عادت دیرین مان که با هر رسانه جدیدی سر دشمنی و جنگ داریم، در برابر این پدیده رویکردی واقعگرا و علمی پیش بگیریم. این نکته ای است که اریک کوهن نیز در مقاله «قهرمان جنگ قالب ها» (نشریه مووی میکر، ۲۰۰۸) بیان می کند: « پای فناوری که به میان می آید، هیچ چیزی تا ابد طول نمی کشد.» منبع: خبرگزاری میراث فرهنگی

 

سعید رجبی فروتن

در کنار روزمرگی های معمول، این جا خودم و افکارم را ثبت می کنم. از فرهنگ و هنر تا سینما و نمایش خانگی... می توانید نوشته های من را در «روزانه های سینمایی» دنبال نمایید.

۱ نظر

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

  • منکه درست نفهمیدم این دوست بزرگوار چى گفته ولى فکر کنم منظورش این بوده
    درقرن حاضر موضوع تقابل جوامع توأم با گفتگو تمدنها از یکسو و پدیده جهانى شدن دهکده به وسیله تکنولوژى روز افزون توأم با بازگشت بشر به معنویات وساده زیستى از دیگر سو ،عامل جهش ژنتیکى و جابجایى متناوب غالب و مغلوب گردیده
    اما فکر کنم معنى جمله اخر را درست فهمیدم و کاملا با ایشان موافقم “هیچ چیزى تا ابد طول نمیکشد” 

مرا در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید