روزانه های سینمایی
خواندن این یادداشت را از دست ندهید

خواندن این یادداشت را از دست ندهید

امیر حسین علم الهدی در یادداشتی تحت عنوان هر ده روز دو جشنواره که روزنامه شرق به چاپ رسانده، پیشنهاد داده است با الگو قرار دادن کشور نیجریه، قید تولید فیلم سینمایی را یکسره بزنیم و همه قوایمان را صرف تولید فیلم ویدیویی و رونق شبکه نمایش خانگی کنیم! گزیده ای از یادداشت وی بدین قرار است:

موضوع دیگری که باید امروز به آن اشاره کنم، حضور بازیگران اصلی سینمای ایران در مجموعه‌های شبکه نمایش خانگی است. خب طبیعی است وقتی سینما با رکود مواجه شده با نگاهی به پروانه ساخت‌های صادره متوجه می‌شویم که قرار است در اکران سینمایی سال آینده یعنی جشنواره سی‌ودوم فجر امسال با فیلم‌های خنثی‌تر از جشنواره سی‌ویکم مواجه شویم!
خب تعجبی ندارد که امین حیایی و گلزار و مهران مدیری و مهناز افشار و هدیه تهرانی و… به سریال‌های نمایش خانگی کوچ کنند و در بیش از هشت ‌هزار واحد فروشگاهی و مغازه در سراسر کشور به خانه مردم بروند و سینمای ایران را در۷۰ شهر از ۹۸۰ شهر کشور به حال خود رها کنند تا مدیران سینمایی کشور همچنان در حال ریل‌گذاری باشند (پیش‌بینی تعداد مخاطب امسال حدود ۹‌میلیون نفر آن هم خوشبینانه‌اش)! معلوم است که وقتی هنرپیشه‌های سینما به راحتی به خانه‌ها بیایند دیگر چه دلیلی دارد مردم برای دیدن‌شان در این فیلم‌های ضعیف به سینما بروند! خوب در خانه‌شان ساخت ایران می‌بینند و سینما را با ساخته‌های ایرانی خراب می‌کنند! آن‌هم با بهای بلیت پنج‌هزارتومانی در تهران و سه‌هزارتومانی در شهرستان‌ها! و خرید یک نسخه ویدیویی از سریال‌های هنرپیشه‌هایشان به مبلغ ۲۵۰۰ تومان برای یک خانواده با هر تعداد جمعیت! این هم از عجایب اقتصاد سینمای ایران است که بلیت سینما از قیمت نمایش خانگی‌اش بیشتر است! این هم مدیریتی است که باید برای سایر کشورها مقصد شود تا دوباره اقتصاد‌دانان خرد و کلان از ما یاد بگیرند که چه طوری در سینمای ایران اقتصاد را تعریف می‌کنند!
در یکی از نوشته‌هایم در روزنامه سینمایی ایران ذکر کردم که چه خوب بود از صنعت فیلم نیجریه به نام نالیوود یاد بگیریم که تکلیفش را با خودش روشن کرده است: سالی ‌هزار فیلم ویدیویی و ۳۰۰‌هزار شغل و ۲۰۰‌میلیون دلار درآمد سالانه که حتی یک سینما هم ندارد اما تا بخواهید در حوزه ویدیو تولید دارد و سراسر آفریقا را در حال پوشش! توصیه برادرانه می‌کنم که برای اینکه زمان را هدر ندهیم و هرچه زودتر سینما را که در حال تعطیل کردن است سریع‌تر به خط پایان برسانیم زحمت بکشند به جای کن و برلین و ونیز و سیاتل و فلان و بهمان یک‌سر به نیجریه بروند تا این سیستم را از آنجا به اینجا آداپته کنند تا هی نگوییم که هنرپیشه‌های سینما به سریال‌های نمایش خانگی رفته‌اند! در آن زمانی که سینما را تعطیل کردند که کردند، می‌گوییم که هنرپیشه‌های ویدیویی خوب‌مان در حال درخشش در شبکه رقیب تلویزیون هستند و دیگر سینما را چماق نمی‌کنیم بر سر شما و هی بگوییم سینما، سینما، سینما! کد۴۴۵

سعید رجبی فروتن

در کنار روزمرگی های معمول، این جا خودم و افکارم را ثبت می کنم. از فرهنگ و هنر تا سینما و نمایش خانگی... می توانید نوشته های من را در «روزانه های سینمایی» دنبال نمایید.

۶ comments

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

  • ایا این حقیقت دارد که قلب یخی در قصه و حال و هوای جدید قرار دارد و فصل سوم هیچ ربطی به فصل دوم ندارد اگه اینطور باشد فصل دوم ابتر میشود و بییندده گمراه میشود در سایتها این جور نوشتن این نگرانی حااصل اینه که سریال به ورطه گمراهی برود و بیینده با ان همزاد پنداری نکند گفته شده که بازیگران ان کلا عوض شده و یعنی جای بازیگران فصل دوم را میگیرد اگر بعد ها یکی بخواد این سریال رو از اول نگاه کنه با این پایان ناقص چه خواهد شد؟ خود سریال گیج کننده است با اینکارها بدتر میشود ! امیدوارم قصه به سرانجام برسد !
    تشکر میکنم از شرکت تی دی اچ که سریال ۲۴ فصل ۵ رو عالی توزیع نمود امیدوارم فصل ۶ هم همینطور باشد
    اقای فروتن در فصل دوم سریال قلب یخی هر قسمت حدودا ۲۵ تا ۲۸ دقیقه بود که به بیینده توهین است که بعد از یه مشت تبلیغ تکراری بییینده باید ۲۵ دقیقه فیلم ببیند بعد از تبلیغ باید ۵ تا ۶ دقیقه انچه گذشت ببیند که باعث یک نوع کم فروشی است !
    خواهشمند است یک راهکاری برای این جور کارها انجام دهید ممنون
    در ضمن

    • قصه تازه ای هم که ساز شود، بر اساس نگاهی به گذشته است و اینطور نیست که یک دفعه به همه چیز پشت پا زده شود.

  • خداروشکراین برادرعزیمان علم الهدادربین مدیران دولتی اسبق عاقبت بخیرشد
    هیچ وقت یادم نمیره که وقتی اولین فیلم ویدئویی خودم روساختم طبق برنامه ریزی میخواستم بانمایش فیلم داستان پائیزی درسینما حاصل زحمت خودم وعوامل پروژه روبه اتفاق اهالی مطبوعات به تماشابنشینیم ولی آقای علم الهدا به عنوان معاون اداره نظارت وارزشیابی  تمام تلاش خودش روانجام دادکه ازنمایش فیلم جلوگیری کنه هرچندخداکمک کردوآبروی ماحفظ شدومتهم به بی عرضگی دربرنامه ریزی نشدیم ولی من هنوزم که هنوزه ازرفتارایشون ناراحتم ولی فرمایشات ایشون هم برام عجیبه وغیرقابل قبول یعنی ایشون تغییرکرده ؟ خداکنه ، فکرنکنم حتمااینم یک دکون جدیده ، مبارک باشه.  

    • باید متوجه می شدید که ایشان در انتقاد از وضعیت سینما و طعته زدن به وضع موجود چنین مطلبی را نوشته اند نه اینکه سینه چاک ویدیو و نمایش خانگی باشند.

  • بقول آقای پرویزپرستویی درفیلم مارمولک
    عزیزدل برادر، مامتوجه شدیم ، ولی نه آنجوری که دولت مردان خوششان بیایید ، بلکه آنگونه که باید عوام الناس بفهمند.
    فقط خواستم بگویم که امثال ایشان طبیبانی هستندکه شفادرکارشان نیست وحتی نسخه های اشتباه نیزمی پیچند.

  • hالان ساخت ایران هم این بلا یعنی کم فروشی مبتلا است میخوان به زور به ۱۹ قسمت برسوننن  این سریال الکی کشش دادن تا ….
    الان با تبلیغ و تیتراژ کلا ۲۸ دقیقه سریال است که……
    باید یه فکری شود 

مرا در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید