روزانه های سینمایی
در حاشیه یک خبر

در حاشیه یک خبر

ساخت سری دوم ساختمان پزشکان در شبکه نمایش خانگی آنطور که تهیه کننده آن اعلام کرده است، به واقعیت بپیوندد یا چنین خواسته ای هیچگاه عملی نگردد، در اصل این موضوع تغییری را پدید نمی آورد که تهیه کنندگان تلویزیون در گفتگو و چانه زنی با مدیران تلویزیون بر خلاف گذشته، اگر دست بالا را نداشته باشند، حداقل دست و پا بسته هم نیستند و اینطور نیست که تن به هر شرایطی بدهند. کوچ سازندگان قهوه تلخ از تلویزیون به شبکه نمایش خانگی در سال ۸۹، سرآغاز رفتار و واکنش متفاوت برنامه سازان در برابر خواسته های اهالی جام جم بود. موفقیت نسبی قهوه تلخ در جلب توجه انبوه مخاطبان، فضایی را پدید آورد تا دیگر تهیه کنندگان هم از این اهرم سود ببرند و با استفاده از آن به آنچه که مطلوب شان برای کار در تلویزیون است، دست یابند.

بعد از انتقال پروژه قهوه تلخ به شبکه نمایش خانگی، کمتر کسی فکر می کرد گروه جوان و خلاقی که برنامه پرطرفدار عموپورنگ را سالهای متمادی به روی آنتن می برد، ساز جدایی بزند و برای مدت کوتاهی هم که شده، عطای تلویزیون را به لقایش ببخشد. این بار فصل جدایی زیاد طولانی نشد. هنوز چند قسمت از توزیع نه چندان بی دردسر شبکه کودک عموپورنگ در بازار ویدیوی ایران نگذشته بود که شبکه دوم سیما با دعوت از گروه سازنده، شرایط لازم را برای استمرار کار گروه و بازگشت آنها به تلویزیون فراهم کرد.

در این فاصله فیتیله ای ها که یک بار طعم جدایی از تهیه کننده قدیمی برنامه را مزه مزه کرده و به مذاقشان خوش آمده بود، قبل از اینکه در روابط شان با تلویزیون خللی رخ دهد، دست پیش گرفتند و مطابق اصل بازدارندگی، چراغ خاموش، پروژه مجموعه نمایشی متفاوتی را در شبکه نمایش خانگی کلید زدند. در هفته های آینده که سری اول برنامه جذاب و پرکشش این گروه پرطرفدار، فیتیله توجه به آنها را در شبکه نمایش خانگی بالا ببرد تازه شصت مدیران تلویزیون با خبر می شود که چه ظرفیت های کشف نشده ای از این گروه در سالهای گذشته، امکان بروز نیافته است و گروه در دایره بسته ای به تکرار مکررات خو کرده بودند.

حکایت ساختمان پزشکان و اظهارات تهدید گونه تهیه کننده آن، در ادامه اتفاقات دو سال گذشته قابل تحلیل است. آرایش رسانه ای جدید در داخل کشور بی آنکه قوانین بالا دستی را به چالش بکشد، روزنه ای را به روی برنامه سازان و مخاطبان به طورتوامان گشوده است.

در چنین شرایطی است که برنامه سازان فرصت یافته اند تا بی مدد سرمایه های دولتی، تنفس در فضای تازه ای را تجربه کنند و با رعایت هنجارها و خطوط قرمز مورد قبول و توافق، قصه های تازه ای را روایت گر باشند و بینندگان هم برای تغییر ذائقه در کنار تماشای برنامه های خوب رسانه ملی، زمانی را هم برای تولیدات ملی در مدیای ویدیو اختصاص دهند. در خوش بینانه ترین حالت می توان گفت که ویدیو توانسته است قدری در رجوع مخاطبان به کانال های ماهواره ای، درنگی را پدید آورد و کمی از ساعات آزاد بینندگان را در اختیار گیرد.

سرمایه گذاری برای ساخت سریال، مینی سریال و برنامه های ترکیبی در شبکه نمایش خانگی – بعد از دوره ای پر فراز و نشیب – در حال تبدیل شدن به یک سنت است. پدیده مبارکی که می تواند به جای هرگونه تعارض یا رقابت منفی با رسانه ملی، با اهداف آن همسویی داشته و به یک هم افزایی شگرف بدل گردد.

تلویزیون ایران قادر است برای بازگشت بخشی از سرمایه ها و اعتباراتی که صرف تولیدات متعدد نمایشی می کند، با استفاده از ظرفیت های ویدیو، نخستین بار بعضی از تولیدات خود را در شبکه نمایش خانگی عرضه کند و برای ترغیب مردم به نسخه اصلی، فرهنگ سازی را در اشکال مختلف مد نظر قرار دهد. تلویزیون این امکان را دارد که با ملاحظه اقتضائات رسانه ویدیو و تفاوت آن با رسانه فراگیر ملی، دست مجموعه سازان و برنامه سازان را در طرح پاره ای از مسائل بازتر بگذارد و با طراحی مدلی از یک شبکه جدید ارتباطی، هم به افزایش ضریب نفوذ برنامه های خود کمک کند و هم مانع از شکوفایی خلاقیت هنرمندان در دایره بسته ای از موضوعات و ممیزی های بشدت انقباضی، نگردد.

سعید رجبی فروتن

در کنار روزمرگی های معمول، این جا خودم و افکارم را ثبت می کنم. از فرهنگ و هنر تا سینما و نمایش خانگی... می توانید نوشته های من را در «روزانه های سینمایی» دنبال نمایید.

۶ comments

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

  • سلام وسپاس
    بی گمان حوزه ی رسانه ای-سرگرمی "نمایش خانگی" متدرجاً همونطور که جایگاهش رودرمیان مخاطبینش پیدا می کنه، درسطوح مختلف مسئولین   تصمیم ساز و تصمیم گیر هم مو.رد پذیرش قرارخواهد گرفت
    همچنان باور دارم – ضمن پاسداشت تمام تلاش هایی که دراین عرصه ی خطیر صورت پذیرفته- مدیوم "نمایش خانگی" درایران برای رسیدن به مرزهای قابلیتی خود ، چه به لحاظ سخت افزاری وشبکه وچه به لحاظ محتوایی، راهی طولانی درپیش دارد، که برای  جنابعالی، همکاران، هنرمندان، اندیشمندان وهمه ی دست اندرکاران این بخش، آرزوی  توفیق روزافزون دارم.
    ارادتمند: دکترعلیرضاناصری
     

  • شنیده ها حاکی از این است که برخی از تهیه کننده گان سریال های معروف تاریخی-مذهبی نیز فیلمنامه های جدید خود را با امکان تبدیل به چند فیلم سینمایی مستقل می نویسند که پس از اکران در سینما و پخش در نمایش خانگی، روانه تلویزیون گردد.

  • سلام و درود رحمت خدا (با اغوش باز) بر دوست فرهیخته وعزیزم دکتر علیرضا ناصرى
    وقتى در این وب گردى به نامت برخورد کردم حض حضور بردم و جواب شماتت هایى که گاها به دلیل این تفرج به خود روا مى داشتم را یافتم و امروز که به عزیزى گرامى سلام میفرستم إز کرده خود راضیم
    دکتر جان. گشتم نبود. نگرد نیست  

  • با سلام
    فکر می کنم نمایش خانگی می تونه در بسیاری زمینه ها موفق باشه ،  یکی از این موارد هم ، مجله الکترونیکی آلبالو هست 
    امیدوارم  این صنعت بتونه  علاوه بر رقم زدن یک صنعت رسانه ای موفق ، خدمات فرهنگی  و اجتماعی و توسعه یافته را به جامعه  ارائه بکنه
    همیشه موفق باشید 

    • سلام ضمن تشکر اگر مایل هستید، ویژگی های این نشریه الکترونیکی را که به نظر شما سبب رضایت مخاطب شده است، برشمارید.

  •  از جمله ویژگی های این مجله الکترونیکی ، جذاب بودن و جلب کنندگی بالای اون برای کودکان هست که در مدت زمان آموزش مفاهیم ، کودک رو خسته نمی کنه ، از سایر حسنات اون چند بعدی بودن و پرداختن به نیازهای آموزشی و تفریحی کودک هست که باعث می شه کودک از مجله اجتناب نکنه و به طرف استفاده از مجله کشیده بشه. استفاده از فناوری های نوین ، برای نسل امروز و نسل های آتی جذابیت کاربری رو داره و همین مسئله باعث می شه که کودک به جای تماشای سی دی و یا کار تون سعی کنه وقت خودش رو با برنامه متنوع تری چون مجله الکترونیکی  برقرار کنه.
    در نهایت می تونم بگم که با توسعه و پیش بینی نیازهای کودکان امروز و فردا ، این رسانه الکترونیکی ظرفیت های خوبی رو می تونه بصورت آف لاین در اختیار کورکان قرار بده .
    با آرزوی توفیق روز افزون
     

مرا در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید