روزانه های سینمایی
چه کسی این چراغ را روشن کرده است؟

چه کسی این چراغ را روشن کرده است؟

در حاشیه همایش صیانت از محصولات فرهنگی و هنری که روز شنبه ۳۰ اردیبهشت در تهران برگزار شد، یک خبرنگار با طرح این ادعا که بعضی از عناوین ایرانی در شبکه های ماهواره ای با چراغ سبز نمایش خانگی پخش می شوند!، خواستار پاسخ وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی شده است. ایشان هم در جواب، این کار را بعید دانسته و به نظارت جدی در این بخش از سوی مرجع مربوطه ( دفتر نمایش خانگی در وزارت متبوع و سایر مراجع ) اشاره کرده است.

قبل از هر چیز خدا را باید شکر کرد که با توضیح وزیر محترم این اتهام از دامن فعالان شبکه پاک شده است ولی دقت در چند و چون این ادعا نیاز به تامل دوباره را ضروری می سازد. در شرایطی که شبکه های فارسی زبان بدون کسب اجازه از صاحبان آثار با بی پروایی کامل مبادرت به پخش آثار می کنند، آنها چه نیازی به چراغ سبز نمایش خانگی دارند.؟

اگر مدتی پس از عرضه آثار در شبکه نمایش خانگی شاهد پخش فیلم ها و برنامه ها در تلویزیون های ماهواره ای بودیم، می شد حدس زد که فیلم ها پس از کسب درآمد از محل توزیع ویدیویی، در تبانی تهیه کننده و مدیر تلویزیون مربوطه، حقی هم تحت عنوان حق پخش تلویزیونی برای تهیه کننده زنده شده است ولی شواهد و قراین گویای آن است که پخش غیر مجاز محصولات توزیع شده در شبکه ویدیویی، با فاصله زمانی بسیار نزدیکی از کانال های فارسی زبان پخش می شوند و زودتر از آن اغلب آثار جذاب، در اینترنت بارگذاری می شوند.

از سوی دیگر تلویزیون هایی که با من بمیرم تو بمیری، از بیننده ها پول گدایی می کنند و با خفت تن به پخش هر نوع آگهی می دهند، چگونه قادرند رایت محصولات ایرانی را ابتیاع کنند.؟

به هر حال چون برای اولین بار چنین ادعا و اتهامی از جانب خبرنگار محترمی بازگو شده است، مراجع نظارتی پذیرای دریافت مستندات ایشان برای بررسی موضوع هستند.

در پایان این یادداشت متذکر می شود؛ سالهاست که هر ماهه یک مرجع مشخص، فهرست بالا بلندی از فیلم ها و سریال های ایرانی که از سوی شبکه های متخلف پخش می شوند، تهیه کرده و به ادارات ستادی و مسئول در سازمان سینمایی گزارش میکند. تداوم عمل زشت غارتگران تولیدات تصویری ایران، گواه دیگری است برای آنکه تلویزیون های ماهواره ای محتاج روشن شدن چراغی از جانب نمایش خانگی نیستند.

 

سعید رجبی فروتن

در کنار روزمرگی های معمول، این جا خودم و افکارم را ثبت می کنم. از فرهنگ و هنر تا سینما و نمایش خانگی... می توانید نوشته های من را در «روزانه های سینمایی» دنبال نمایید.

اضافه کردن نظر

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

مرا در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید