روزانه های سینمایی
بازتاب

بازتاب

به دنبال انتتشار مطلبی تحت عنوان شکست انحصار جوابیه ای از سوی آقای امیر طاهری به دستم رسیده است که در آن ضمن تشریح قابلیت های گسترده شرکت ریز موج سیستم – بزرگترین واحد صنعتی تولید و تکثیر انواع لوح فشرده و صنایع جنبی مربوطه در منطقه- انتقاداتی را متوجه بد قولی بعضی از موسسات سفارش دهنده کرده اند. ایشان در ادامه نگارنده را تحت تاثیر القائات افراد بد حساب به شمار آورده و مطالب منتشره را متضمن نادیده انگاشتن طرفیت های بی بدیل کارخانه ریز موج دانسته اند. نگاهی به آنچه که پیش از این منتشر کرده ام، گویای استقبال از سرمایه گذاری های تازه برای افزایش ظرفیت تکثیر محصولات شبکه در فرمت DVD است. نکته ای که آقای طاهری هم به آن در یادداشت شان تصریح کرده و از ظهور رقبای تازه بیمی به خود راه نداده اند. مجددا" تکرار می کنم کمترین ره آورد تحولات تازه رضایت بیشتر مشتریان به خاطر حق انتخاب خواهد بود. چه بهتر که همیشه اولین گزینه انتخابی سفارش دهندگان شرکت معظم و مدرن ریز موج سیستم به خاطر حسن رفتار و برخورد و نیز ارائه مناسب ترین تعرفه های خدماتی باشد. ایشان در ادامه معتقدند که راه اندازی خطوط جدید بیش از نیاز و ظرفیت موجود است و این واقعیت تلخ در واردات خطوط تکثیر سی دی در گذشته نیز رخ نمود و به زیاندهی صنعت لوح فشرده و سرمایه گذاران این بخش انجامید. البته ایشان از جمله دلایل سوق سرمایه ها به سوی راه اندازی ماشین آلات تکثیر لوح فشرده را ناشی از آمار و اطلاعات غلط موسسات ویدیو رسانه در اعلام تیراژ محصولشان می دانند.(واقعیتی که در این پست بدان اشاره کردم) در حالی که:

 اولا" اغلب کارخانجات قبل از توسعه و گسترش شبکه، افزایش موسسات، ازدیاد عناوین ایرانی و خارجی آغاز به کار کرده بودند.

ثانیا" نمی توان منکر تیراژ قابل توجه بسیاری از عناوین، حداقل نسبت به دوران قبل شد. از یاد نبریم که موسسات با کاستن از بهای محصول، سود مورد انتظار را در افزایش شمارگان جستجو کردند.

 ثالثا" موسسات توانمند اغلب دارای کارخانه مستقل بوده و هستند و این عده از رقم واقعی تیراژ و کشش بازار با خبر هستند. مگر آنکه بخواهند سر خودشان را کلاه بگذارند! جوابیه آقای امیر طاهری از سهامداران مجتمع فوق را عینا" بخوانید:

 

چه خوب بود که پیش از درج این نوشته "قول ما را سمع و بهترین را تبعیت میکردید" نوشته شما متاسفانه به صورت بارز فقط و فقط پس از سمع قول یک یا دو تهیه کننده-ویدئو رسانه و همچنین یک شرکت تولید کننده میباشد. چه عالی بود که پیش از نوشتن این نوشتار که در ۹۰ در صد آن به ما و حول وحوش شرکت ما هست، چند کلامی از ما هم میشنیدید. اما حقایق و اعداد به صورت زیر می باشد:
 آشنایی با شرکت ریز موج سیستم
شرکت ریزموج سیستم در حال حاضر ظرفیت تولید بیش از یک میلیون دی وی دی در روز را دارد و هیچگاه (به استثنای یک یا دوهفته پیش از نوروز) گلوگاه وجود نداشته است. چه خوب بود قدم رنجه می فرمودید و سری به واحد تولیدی ریزموج می زدید تا این را از نزدیک به چشمان مبارک مشاهده می نمودید تا اقوال آن دوگروه (حداکثر دو تا سه نفر روی هم) شما را به گمراهی در نوشتارتان دچار نمی کرد.
 با وجود این بستر گسترده تولید، متاسفانه و هزار متاسفانه فقط به طور متوسط ۱۰ تا ۱۵ در صد خطوط تولید ریزموج موفق به دریافت سفارش هست و مابقی یا خالی یا مشغول تولید دی وی دی خام میباشند (بیشتر خطوط ریزموج قابلیت تولید دوگانه خام و پرشده دارند) در نتیجه این گلوگاه معرفی شده در نوشتار جنابعالی، به هیچ وجه وجود ندارد.
 سراسر تاریخ کشورمان شاهد افرادی بوده ایم که محتوای آنها یک درصد عمل و ۹۹ درصد حرف بوده و همیشه آنها با داشتن وقت کافی و خصلت "بادمجان درغاب چینی" نزد بزرگان خیر خواه نظر و حرفشان غالب به گروه دوم که محتوایشان ۹۹ درصد کار و یک در صد حرف هست، شده اند. (بابت اصطلاح بادمجان درغاب چین پوزش میخواهم زیرا اصطلاحی بهتر در زبان فارسی پیدا نکردم). مثال تاریخی امیر کبیر و هزاران بزرگوار دیگر.
 این افراد دلیل ناتوانی و عدم موفقیت خود را همیشه در دیگران جستجو میکنند نه در خود و منش و همت خود. مثلا سریالی که شکایت از گلوگاه تولید میکند تیراژ تا دو میلیونی را همیشه به علت دیر تحویل دادن مستر و داشتن برنامه پخش منظم بعضا در برخی از موارد این مقدار دیسک را کمتر از ۳ تا ۴ روز تحویل می گرفته اند. وقتی عدم تحویل مستر به موقع را جویا میشدیم گلایه و ناله از سختگیری ها و سانسورهای بی حد و مرز وزارت و دور ریختن میلیاردها تومان محتوی فیلمبرداری شده و در نتیجه فیلمبردای مجدد زمان بر را عنوان میکردند. در تکثیر آخرین قسمت سریال که توسط کارخانجات دیگر انجام شد به جای ۴ روز ۴ هفته طول کشید و کپی آن به بازار رسید و این مجموعه با بدهی و چک برگشتی حدود یک میلیارد تومان حتی پاسخ تلفن شرکت ریزموج را هم نمی دهند و در عین حال صحبت از گلوگاه تولید میکنند!!!!!!
 دسته دیگر که از گلوگاه تولید صحبت میکنند آنهایی هستند که علی رغم بدهی های کلان وعدم امکان بازپرداخت آن و تراز منفی کلان شرکت خود به علت ضررهای گذشته خواستار اعتبار در تکثیر میباشند. به علت عدم اطمینان و همچنین بدهی های کلان به شرکت ریزموج ما از تحویل و تکثیر دیسک به آنان خودداری نموده و در عین حال با پرداخت نقدی حتی چند هفته ای بهترین شرایط را به آنها عرضه نموده ایم ولی در ادبیات خود این بزرگواران این روال را "گلوگاه تولید" مینامند.
 در پایان لازم میدانم برای واضح تر شدن موضوع و اعداد نکته صنعتی اقتصادی تکثیر دیسک فشرده را برای شما به صورت خلاصه بازگو کنم.
 هر خط تولید به عنوان مثلا در روز ۱۰ هزار دی وی دی تولید میکند (شبانه روز در ۳۰ روز ماه بدون تعطیلی) که در ماه میشود ۳۰۰ هزار. هیچ شرکتی درجهان نیست که بتواند ظرفیت خطوط تولید خود را پرکند. موفق ترین ها از اشغال ۶۰ درصدی خطوط صحبت و افتخار میکنند. دلیل آن خیلی طبیعی هست که رفتار ماشین آلات و تولید –  تکثیر شبانه روزی بدون تعطیلی و بدون توقف میباشد ولی رفتار بازار و مشتری ها عدم ارسال سفارش به صورت شبانه روزی و عدم ارسال طول تعطیلات و عدم ارسال در بازار خراب و بدون توجه به ظرفیت تولید و صرفا به صلاحدید خود می باشد. لذا بسیار اتفاق می افتد که مثلا ۵ روز خطوط خالی ولی روز ششم سه برابر ظرفیت تولید سفارش می آید ولی ۵ روز از دست رفته به هیچ وجه جبران نمی شود و شاید روز هفتم تا دهم دوباره خالی.
 با توجه به قیمت فروش ( تکثیر ) دیسک و سرمایه گزاری روی کارخانه تولیدی و قیمت مواد اولیه و هزینه سرشکن (هزینه ای که در صورت تولید یا عدم تولید روی دوش شرکت هست مانند حقوق – استهلاک و غیره) اگر درصد اشغال خط تولید در حال حاضر در ایران بالای ۹۰ درصد نباشد، مسلما منجر به ضرر تولید کننده می شود. راز بقای شرکت ریزموج در این هست که با سرمایه گزاری چند ده برابری، خطوطی را نصب کرده که قابلیت تولید دیسک خام را هم دارند و این بدین معنی هست که میتواند درصد اشغال خطوط را در هر شرایطی بالای ۹۰ درصد حفظ کند و گفتنی هست حتی در این شرایط هنوز شرکت ریزموج سیستم سود ساز نیست.
 ریزموج از رقابت بسیار استقبال میکند زیرا معتقد هست که فقط در صورت داشتن رقیب مشتری ها به خدمات و کیفیت تولید – بسته بندی – تحویل سریع این شرکت واقف خواهند شد (مثال آن سریال معروف هست).

پیامد برآورد نامناسب از ظرفیت تکثیر کشور
 وزارت ارشاد و شخص جنابعالی به عنوان مرجع نظارتی و اطلاع رسانی هر آمار و رقمی در وبلاگ خود ارائه فرمایید میشود آن را کمی تا نیمه رسمی تلقی کرد و یا حداقل به آن مراجعه و استناد نمود.
 در گذشته اتفاقی که در مورد ظرفیت تکثیر سی دی در ایران افتاد به علت نبود آمار صحیح و یا کمبود آن به جرات منجر به سرمایه گزاری بیش از حد و نامعقول برای تکثیر سی دی در واحدهای مختلف شد. این ظرفیت که به برآورد ما تا ۲ میلیون نسخه در روز بود تا ۶۰ درصد بیش از ظرفیت مورد نیاز برای پاسخگویی به نیاز تکثیر داخلی بود.
 بخشی از این به خاطر نبود آمار صحیح و بخشی ارائه آمار بسیار غلط پشت جلد عناوین بوده است. موسسات به گفته و اذعان خود برای رسیدن به فروش بالاتر آمار تیراژ پشت عنوان را تا ۱۰ برابر بیش از آمار حقیقی قید میکردند به این امید که مصرف کننده با دیدن این رقم احساس خوب بودن عنوان را نموده و آن را خریداری نماید. در عرصه تکثیر سفارشات رسیده مثلا برای عنوانی ۱۰۰ هزار ولی پشت جلد یک میلیون آمار تکثیر قید شده را شاهد بوده ایم.
 پیامد این امر ریختن قیمت ها و متضرر شدن مجموعه ها که بعضا ویدئو رسانه هم بودند بود. این قیمت ها تا تکثیر هر سی دی زیر ۷۰ تومان ریزش کرد و علت این امر شناخته ترین مکانیزم بازار که سطح قیمت را همیشه عرضه و تقاضا معلوم میکند بود. در ابتدا این زیان آشکار چون برای شرکتهایی بود که صرفا تولیدی بودند زیاد به فرهنگ کشور ضرر نمیزد. ولی شرکتهای دیگر تکثیر کننده که ویدئو رسانه هم بودند و جیب مشترک تکثیر و تامین و توزیع داشتند مانند جوانه – هنر اول – پرتو آبی – قرن ۲۱ و غیره به علت زیانهای ایجاد شده روال سرمایه گزاری آنها (به علت از بین رفتن نقدینگی) روی عناوین فرهنگی به شدت کاهش یافت تا جاییکه برای شاید بیش از یک سال کمتر از انگشتان یک دست عنوان خریداری نمودند.
 متاسفانه امروز هم به علت کمبود و یا عدم موجودی اطلاعات صحیح از میزان ظرفیت تکثیر و  نیاز بازار دی وی دی در ایران شاهد همین روند هستیم. اطلاعات واصله از تعداد خطوط تکثیر که در حال حمل و نصب و بهره برداری هستند و حقیقت آشکار کمتر شدن نیاز بازار به تکثیر یا کوچک تر شدن تیراژ عناوین فرهنگی از وضعیت بسیار سهمگین تر از مرحله گذشته (سی دی) حکایت دارد.
 لذا دیدگاه ما با این توصیف این است که نصب خطوط جدید خبر مبارکی نیست. مطمئنا به علت برهم زدن سطح عرضه و تقاضا خبری بسیار بد برای همه ی فعالان فرهنگی هست  و آینده این را همانطور که در سی دی اثبات کرد یکبار دیگر در دی وی دی اثبات خواهد نمود.
 باز هم صمیمانه از شما سپاسگزارم و خواهشمندم در هر موردی بنده را مانند مشاور زیر دست خود فقط و فقط جهت شنیدن یک گفته متفاوت  را پذیرا باشید. من و اخوی قلبا به شما ارادت و علاقه داریم و همیشه از خداوند آرزوی موفقیت و سلامتی شما را داریم.

سعید رجبی فروتن

در کنار روزمرگی های معمول، این جا خودم و افکارم را ثبت می کنم. از فرهنگ و هنر تا سینما و نمایش خانگی... می توانید نوشته های من را در «روزانه های سینمایی» دنبال نمایید.

اضافه کردن نظر

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

مرا در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید