روزانه های سینمایی
فیلم هفته – کارنامه چهل ساله

فیلم هفته – کارنامه چهل ساله

مانی حقیقی کارنامه چهل سال فیلمسازی سینماگر هفتاد ساله سینمای ایران را در صد و پنج دقیقه به تصویر کشیده است. داریوش مهرجویی سینماگر مطرح سینمای ایران برای نخستین بار حاشیه ها و وقایع شنیدنی پیرامون بعضی از فیلم هایش را با دوربین مانی حقیقی در میان می گذارد. فیلم بعد از یک مقدمه کوتاه که به گپ و گعده های مهرجویی با دوستانش در قبل از انقلاب می پردازد، پرونده فیلم های مهرجویی را با فیلم اجاره نشین ها می گشاید. بازیگران و منتقدانی که مصاحبه های فیلم با آنها انجام شده است، احتمالاً در یک پلاتوی ثابت نشسته و صحبت کرده اند. پس زمینه همه آنها سیاه است و بناست که بیننده فارغ از هر گونه بک گراند یا المان های صحنه ای فقط گوش به حرف های آن بسپارد. آخرین فیلمی که در باره آن صحبت می شود، سنتوری مهرجویی است و با این قرینه می توان حدس زد که فیلم ۵ سال پیش ساخته شده است.

آنچه که فیلم را جذاب کرده است، تدوین خوب اثر، نقطه گذاری های بجا، استفاده کم و بجا از موسیقی و از همه مهمتر شنیدن حرف هایی است که پیش از این کمتر شنیده ایم. حرف هایی نظیر توجیهات معاونت وقت سینمایی در دهه ۶۰ که صراحتاً می گوید او فقط به دستور مراکز و مراجع تصمیم گیر دیگری، ناگزیر به توقیف فیلم بانو بوده است و او فقط وظیفه ابلاغ دستور را داشته است. در مقابل مهرجویی هم در برابر همه تاویل ها و تفسیرهای سیاسی مسئولان یا مراجع وقت توضیح می دهد که قصه را بر اساس مشاهداتش از یک رخداد واقعی که در خانه همسایه اشان بوقوع پیوسته است، نوشته است.

مستند کارنامه چهل ساله مهرجویی جدا از آنکه مصاحبه هایی از داریوش شایگان و گلی ترقی را به نمایش می گذارد، سورپرایزش برای بیننده، مصاحبه هایی از زنده یاد خسرو شکیبابی است.

انتقاد تند و گزنده مهرجویی علیه فراستی و طالبی ن‍‍ژاد به خاطر نقدهای تندی که علیه بعضی از فیلم های او داشته اند، خوب از آب درآمده و اوج آن خواندن نامه ای علیه مهرجویی است که نویسنده ای مهرجویی را به کشتن با روش انتحاری تهدید کرده است. مستند ساز این  تهدید را با یک انیمیشن اجرا می کند و … .

مهرجویی کارنامه چهل ساله حاوی برگ های زرینی برای تاریخ سینمای ایران است و در آینده ارزش چنین فیلم هایی بیش از پیش نمودار خواهد شد.

سعید رجبی فروتن

در کنار روزمرگی های معمول، این جا خودم و افکارم را ثبت می کنم. از فرهنگ و هنر تا سینما و نمایش خانگی... می توانید نوشته های من را در «روزانه های سینمایی» دنبال نمایید.

۱۴ comments

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

  • من امروز یک بار دیگه دی وی دی ارجینال تن تن رو خریدم…این دفعه با کیفیت…کیفیت بسیار خوبی داشت ولی تا اونجایی که من می دونم قرار به معاوضه بود…
    راستش من به هنراول تلفن کردم…بعد از چند بار پاس کاری وقتی گفتم اهوازم چند ثانیه من رو پشت تلفن بی خود و بی جهت نگه داشتن بعد تلفن قطع شد!!!!!!!!!!!!
    خیلی از این رفتار ناراحت شدم….رفتم یک بار دیگه تن تن رو خریدم ولی حداقلش اینه که به آدم توهین نمیشه…اگر قرار نیست برای شهرستانی ها کاری کنید یک کلام بگید برید یک بار دیگه بخرید…نمی فرستیم….چرا تلفن رو قطع می کنید مسئولین هنر اول…
     
    آقای فروتن ببخشید سوالی داشتم…می خواستم بدونم جوانه پویا دیگه فعالیت نمی کنه؟؟؟
    یک سری فیلم ها هستن که در انحصار جوانه اند و حالا در زمان عدم فعالیت جوانه این فیلم ها نایاب شدن…من هم اهواز و هم تهران رو دنبال پالپ فیکشن گشتم ولی پیدا نشد…لطفا به گوش مسئولین جوانه پویا برسونید که حداقل آرشیوشون رو یک جوری به فروش بگذارن…جدا از پالپ فیکشن و بیل را بکش یک سری از کنسرت های آندره بوچلی هم می خواستم که به سختی شبی در توسکانیش رو پیدا کردم…
    لطفا چاره ای بیاندیشید….

  • جناب اقای فرید با سلام .خواهشمند است با اینجانب تماس بگیرید تا ضمن دلجویی از جنابعالی سو تفاهم ها بر طرف گردد.

  • فکر می کنم در اصل متعلق به قرن ۲۱ بوده…ولی مثل اینکه یکی از دوستان تماس گرفته و پیگیر شده گفتن امتیاز یک سری از کارهامون رو دادیم به جوانه پویا.توی سایت جوانه هم که نگاه می کنی می بینی که پالپ فیکشن در آرشیو دی وی دی هاشون هست…
    اگر قرن ۲۱ هم توزیعش کنه که صد البته بهتره…
    به خدا دارم افسوس می خورم که چرا ۴-۵ سال پیش یک سری از دی وی دی های جوانه رو نخریدم…به جاش وی سی دی فیلم های شجاع دل و بتمن آغاز کرد و …رو خریدم.
    پنج شنبه در حال قدم زدن در خیابون جمهوری تهران بودم شانسی دیدم که یک دست فروش داره زودیاک رو با همو.ن پک شکیل جوانه و پلمپ شده می فروشه….سریع رفتم و خریدمش…فیلم هایی مثل departed و….هم در بازار گیر نمیاد…
    واقعاً با فروشگاه دار هایی که دغدغه شون کار خوبه صحبت می کنی همه افسوس می خورن که چرا جوانه دیگه کار نمی کنه…
    کنسرت های جوانه و دی وی دی هاش محشر بودن…
    یادمه ۶ سال پیش بود وقتی ارباب حلقه ها رو اچ دی وی دی خریدم از جوانه هنوز کسی نمی دونست دی وی دی چیه.در ضمن اون زمان هم منو و زیرنویس داشت!!!!!!!!!
    کاش همه مثل جوانه پویا فعالیت می کردن.

  • جباب اقای فروتن اینجانب یکبار با وزارت ارشاد تماس گرفتم تا مطلبی را پیگیری نمایم اما بعد از کلی معطلی تلفن قطع شد .خواهشمند است به اقای  وزیر ارشاد بفرمایید اگر زیر مجموعه ایشان نمی خواهد کار انجام دهد چرا تلفن قطع میشود.

  • من dvd پالپ فیکشن از جوانه پویا رو دارم. یادش بخیر زمانی چقدر سانسورها کم و بجا بود. دوبله درجه یک و بسته بندی با قاب زیبا از ویژگی های این نسخه است.

  • آقای حاجی بیگی عزیز نیازی به تمسخر نیست…فکر می کنید بنده دروغ میگم؟؟؟
    اگر شرکت شما برحق بود می تونست دوباره تماس بگیره …در هر صورت من نسخه ی جدید تن تن رو دوباره خریداری کردم و مطمئن باشید برام کیفیت یک کار مهمه نه این جور مسائل و حاضرم برای کار با کیفیت پول بیش تری هم بدم…دوباره خریدن تن تن در کنار خرید بیش تر فیلم های خارجی و انیمیشن های عنوان و همچینین سریال های ۲۴ و لاست و سریال های کارتونی پاندا و بن تن(بریا برادرم)برای من چیزی نیست.فقط شایسته بود به جای تمسخر(که زنگ زدید ارشاد و …)پیگیری می کردید که چرا بعد از پاس کاری های فراوان تلفن بنده قطع شده و کسی دیگه پیگیر نبوده….
    از موسسات حرفه ای کار و رفتار حرفه ای انتظار میره.
    امیدوارم در توزیع عناوینی مثل شرلوک هولمز ۱ و ۲ و نیز ماموریت غیر ممکن ۴ دو موسسه ی قرن ۲۱ و هنراول چنان سنگ تمام بذارن که خاطره ی تلخ تن تن از ذهنمون پاک بشه..
    …………………………………………………………………………………………………………..
    آقای فروتن ممنون میشم در صورتی که وقتتون اجازه داد پیگیر آرشیو جوانه باشید…می بینم هر از گاهی یک سری از وی سی دی هاش رو بازپخش می کنه ولی خبری از آلبوم های موسیقی و دی وی دی هاش نیست…ممنون

  • جناب اقای فرید عزیز کاش می فرمودید با چه شخصی تماس گرفته ای تا بشود پیگیری یا بازخواست کرد.کاش می فرمودید که به چه کسی تلفن داده       اید تا بشود با شما تماس گرفت.کاش به درخواست این حقیر در سایت احترام گذاشته و با من تماس می گرفتید

  • جناب اقای فرید قصد من از بیان ان مطلب تمسخر نبود واگر برای شما رنجشی ایجاد شده عذر خواهی میکنم.اینجانب صرفا میخواستم یاداوری کنم که وقتی اشتباهی عمدا یا سهوا از کارمند یک مجموعه صورت میگیرد نباید ان را به کل ان مجموعه نسبت داده و حکم صادر کرد.کاش با هم مهربانتر بودیم و نیمه پر لیوان را هم می دیدیم

    • با توجه به شناختی که از جناب حاجی بیگی دارم ایشان را فارغ از مباحثی چون تمسخر و طعنه می دانم . در واقع نوشته ایشان را طنز تلخی در پاسخ نوشته شما یافتم. اضافه می کنم تا جائیکه اطلاع دارم به نمایندگیها به طور مشخص گفته نشده که باید این فیلم را تعویض کنند یا خیر.

  • جناب اقای عظیمی .قبل از توزیع نسخه جدید تن تن اکثر نسخه های قدیمی از نمایندگی های هنر اول مرجوع شده که امار ریز ان موجود و قابل انعکاس می باشد.ضمن انکه اندک کالای باقیمانده نیز در حال جمع اوری میباشد.اما مصرف کنندگانی که نسخه استفاده شده دارند می بایست با موسسه قرن بیست و یکم تماس بگیرند.در پایان اعلام می دارد که اینجانب صرفا وظیفه هماهنگی در رابطه با تعویض نسخه قدیمی تن تن را بر عهده دارم و قرار نیست تا اخر عمر به عنوان تایپیست در این سایت مشغول به فعالیت باشم.راستی اقای فروتن این نسخه جدید ورود اقایان ممنوع منتشر شد یا نه

مرا در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید