روزانه های سینمایی
میراث آقای اوگا

میراث آقای اوگا

بطور کاملا" تصادفی و ناخواسته در ابتدای سالی که موسسات ویدبو رسانه کشور به موجب دستورالعمل دستگاه نظارتی هم قسم شده اند برای رعایت استاندارد، فیلم های سینمایی ایرانی را بر فرمت DVD عرضه کنند و VCD را برای اینگونه مصارف به کنار بنهند، طراح و مبدع دیسک فشرده یا همان CD از دنیا رخت بربست. آقای نوریو اوگا رییس پیشین سونی در سنین میانسالی با کار خود انقلابی را در ذخیره سازی و بازیابی فایل ها پدید آورد و نام خود را برای همیشه در دفتر پیشگامان فناوری جاویدان ساخت.

اما چرا ابرام و پافشاری ما ایرانی ها برای استفاده از CD برای تکثیر و تماشای فیلم تا سال ۲۰۱۱ و تا زمان مرگ باعث و پدیدآورنده این مصنوع شگفت انگیر به درازا کشید، حتما" برای آقای اوگا هم تعجب آور است. از آنجا که به کرات در این مقام به چرایی استفاده موسسات از VCDسخن گفته و به نقد احتجاجات آنها پرداخته ام، نیازی به کالبد شکافی دوباره این موضوع کهنه شده احساس نمی کنم. بازخورد مثبت بازار در قبالDVD دو فیلم دردسربزرگ و …

 

ازدواج در وقت اضافه، نشان داد که جامعه مخاطبان از این اقدام راضی هستند و اعتراضی به آن ندارند.عده قلیلی از نمایندگان فروش که تصور می کردند با همگانی شدن مصرف DVD، فیلم های VCD آنها بر روی دستشان می ماند، اینک دریافته اند که هر فیلم فارغ از فرمت عرضه آن در بازه زمانی خاص و معینی امکان توزیع در بازار را داراست. فیلم ها و عناوینی که موسم دلبری آنها از بازار گذشته باشد، با فرض به روز بودن تکنیک انتشار آنها، از بازار جواب لازم را نمی گیرند. بنابراین از این پس باید موسسات را به تعبیه امکانات و اصطلاحا" آپشن هایی هدایت کرد تا لذت تماشای فیلم بر روی DVD برای بیننده دو چندان شود. بینندگانی که بسیاری از آنها با صرف هزینه، سیستم سینمای خانگی را برای منازلشان دست و پا کرده اند و توقع ندارند صدای فیلم بصورت مونو پخش شود و یا تصویر با همان کیفیت عصر VCD به رویت شان برسد. پیش فرض جلب رضایت مخاطب، میکس مجدد صدا برای نسخه ویدیویی فیلم و نیز تله مناسب و در صورت نیاز اصلاح رنگ و هر گونه آسیب دیدگی فیلم با سیستم های کالیبره شده است. اهل فن می دانند که با اسکن نگاتیو فیلم، سال هاست که تله کردن نسخه ی پزیتیو فیلم ها منسوخ شده است. امیدوارم تا زمانی که عمر طراح سیستم تله سینما در دنیا باقی است، موفق شویم دل از آن بکنیم.! و تهیه کنندگان خروجی ویدیویی بی کیفیت فیلم شان را به موسسات نسپارند.

به یاد داشته باشیم که فرمت های پیشرفته خود به خود سبب ارتقای کیفیت فیلم نمی شوند. به عنوان مثال عکاسی مجدد یا اسکن یک عکس بی کیفیت، بهبودی به آن نمی بخشد. در تصمیم جمعی اتخاذ شده مهم آن است که تهیه کنندگان سینما و موسسات ویدیو رسانه به اتفاق کیفیت لازم و متناسب با حجم ذخیره سازی و پردازش اطلاعات در فرمت  DVD را برای آن تدارک ببینند. در غیر اینصورت آش همان آش و کاسه همان کاسه خواهد بود. به عبارت دیگر با آنکه مستر نوریو اوگا از میان ما رفته است، میراث و ماترک او کماکان در ورای فیلم های شبکه نمایش خانگی ایران سایه گستر خواهد بود.!

بازتاب : وب سایت پخش بایا

سعید رجبی فروتن

در کنار روزمرگی های معمول، این جا خودم و افکارم را ثبت می کنم. از فرهنگ و هنر تا سینما و نمایش خانگی... می توانید نوشته های من را در «روزانه های سینمایی» دنبال نمایید.

اضافه کردن نظر

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

مرا در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید