روزانه های سینمایی
مرگ خوبه اما برای همسایه!

مرگ خوبه اما برای همسایه!

از فردای روزی که نسخه ای بی کیفیت از فیلم سینمایی اخراجی ها در فضای مجازی در دسترس قرار گرفت، تا امروز که کپی تقریبا غیر قابل استفاده این محصول در گوشه و کنار شهرها دست به دست می گردد، آنی و لحظه ای فریاد اعتراض و گلایه به خاطر این اقدام مجرمانه و غیر اخلاقی به خاموشی نگرایید. بعد از مدت ها ستاد مبارزه با محصولات غیر مجاز به کم کاری و اهمال در برخورد با خاطیان متهم شد و دیگران مدیران و مسئول دولتی هم از طعن و کنایه سازنده اثر بی نصیب نماندند. اگر سرقت فیلم ملک سلیمان را استثنا کنیم که کپی فیلم ربوده شده تقریبا پس از اتمام دوره اکران آن وارد بازار شد، سالها بود که …

پدیده زشت و ناجوانمردانه دزدی فیلم را نمی دیدیم و هر چه بود ادامه کپی و سرقت نسخه ویدیویی فیلم ها بود. فارغ از انگیزه های سارقان و کسانی که تعمد دارند مردم نسخه کپی فیلم را تماشا کنند آنچه که در این میان بصورت کاملا" پر رنگی مشاهده شد، اتفاق نظر اغلب مجامع و رسانه ها و سینماگران و وابستگان به قوای سه گانه کشوری در محکومیت و غیر اخلاقی بودن سرقت فیلم بود. به عبارتی در اقدامی هماهنگ عموم مردم و مسئولان به تقبیح و نکوهش این کار زشت پرداختند و تبعات زیانبار اقتصادی و اجتماعی و اخلاقی ان را تبیین کردند. واکنش های مثبت ابراز شده و ورود نهادهای انتظامی و قضایی به پرونده موضوع در حالی صورت می گیرد که کماکان در عرصه ویدیو ، متاسفانه در بر همان پاشنه قبلی می چرخد و به تاراج رفتن سرمایه موسسات ویدیو رسانه در مسلخ کپی انبوه فیلم، پخش آن از شبکه ها ی فارسی زبان، نمایش در ناوگان ریلی و اتوبوسرانی کشور و قراردادن آن در فضای وب کمترین بازتاب رسمی را بهمراه نمی آورد. همان تهیه کنندگانی که بی توجه به شرایط بازار، بر نرخ های بالا برای فروش رایت آثارشان سماجت می ورزند و اگر تاخیری در وصول وجه چک هایی که گرفته اند رخ دهد، به هر ریسمانی متوسل می شوند، یکبار اقدامی جدی و یکپارچه برای محکومیت جلوه های دیگری از سرقت آثار سینمایی (در عرصه ویدیو) از خود بروز نمی دهند. چرا راه دور برویم، هفته های آینده که نسخه ویدیویی فیلم مورد اشاره به بازار عرضه شد و در بیست و چهار ساعت اول لوح فشرده خام برای کپی آن در بازار حکم کیمیا را پیدا کرد! و تلویزیون های ماهواره ای برای پخش غیر قانونی آن با یکدیگر کورس گذاشتند، آیا باز هم تهیه کننده فیلم لب به اعتراض خواهد گشود؟ آیا کسی برای خالی نبودن عریضه هم که شده با ناشر بخت برگشته اثر، دلسوزی و همدردی خواهد کرد.؟ خیالتان را راحت کنم سابقه و تجربه به عیان نشان داده است که هیچیک از این انتظارات برآورده نمی شود و اگر بخش عمده ای از محصول تولید شده به انبار شرکت توزیع کننده هم برگردد، آب از آب تکان نخواهد خورد.

وزن و اعتبار اجتماعی سینماگران حکم می کند برای صیانت از منافع حودشان هم که شده و برای پیشگیری از کاهش بهای رایت ویدیویی فیلم هایشان در برابر این ضایعه بزرگ ساکت ننشینند و اقدامی درخور را به نمایش بگذارند. در غیر اینصورت تخفیف و کاهش قیمت های پیشنهادی کمترین توقعی است که از این دوستان در آشفته بازار کنونی می رود. قطعا" دریافت نقدی مبالغی کمتر از موسسات ویدیو رسانه، بهتر از دریافت چک های متعددی خواهد بود که وصول هر یک از آنها ممکن است انرژی و توان زیادی را از تهیه کنندگان سینما بگیرد.

سعید رجبی فروتن

در کنار روزمرگی های معمول، این جا خودم و افکارم را ثبت می کنم. از فرهنگ و هنر تا سینما و نمایش خانگی... می توانید نوشته های من را در «روزانه های سینمایی» دنبال نمایید.

اضافه کردن نظر

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

مرا در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید