روزانه های سینمایی
جلوه ادب

جلوه ادب

آهنگ کلام و ادبیات خاص او بی شک یکی از وجوه ممتاز شخصیتی است که به مدت چهار سال به تعبیر خودش سکان کشتی سینمای ایران را در دریای مواج و طوفان زده هدایت کرد و تلاش نمود با همه اندوخته ها و تجارب گران سنگ اش پیش برنده آن به سوی ساحل مقصود باشد .

تجربه استثنایی بیش از ربع قرن حضور در رسانه ملی و مدیریت اصولی شبکه های حساس و فراگیر رادیویی و تلویزیونی که در جای خود نشانگر اعتماد و اطمینان بالای نظام به ظرفیت ها و توانایی های علمی و عملی اوست، از چنان قدر و قیمتی برخوردار است که قطعاً عبور از آن آسان نخواهد بود .

این که از ذخیره ارزشمندی چون محمد رضا جعفری جلوه و دغدغه مندی جدی او به مواریث فرهنگی و تمدنی ایران اسلامی از این پس در کجا و چگونه استفاده به عمل خواهد آمد ، موضوعی است که به انتخاب و تمایل شخص او نیز بستگی دارد ؛ اما به عنوان کسی که طی این مدت همدم و مشاور او در بسیاری از ساعات و لحظات حساس بوده ام ، باید شهادت دهم نقطه عطف کارنامه او نه افزایش و بازسازی سینماها ، یا احیای فیلم کوتاه و مستند و نظایر آن ، بلکه مجاهدت او برای تحکیم مناسبات و روابط اخلاقی در بین خانواده بزرگ سینمای ایران است .

اگر یک بار دیگر متن سخنان او را در مراسم تودیع اش مرور کنید . کلید واژه هایی چون ؛ فرهنگ و هویت پهلوانی ، کیمیای سعادت اخلاق ، جوانمردی ، اخلاص و … به خوبی جلوه گری می کنند و این همه در قاموس او نه بازی با کلمات ، بلکه میدان دادن به جوهر کلامی بود که در کردار و رفتار او نیز متجلی بود .

جان کلام ، او نیک می دانست سینمای خوب ، محتاج سینماگران خوب است و از این روی از هر تلاشی برای حفظ تشخص و منزلت سینماگران و تشویق و ترغیب آنها در جلوت و انذار و هشدارشان در خلوت فرو گذار نکرد .

وی کوشید در رویش جوانه های اخلاق و فتوت چون باغبانی دلسوز آستین همت بالا زند و هر آنچه را که آفت شادابی و سرسبزی باغ اندیشه فیلمسازان است ، با سرانگشت تدبیر ، بزداید و محوسازد .

آری او چون سنگ زیرین آسیاب و به رسم جوانمردان ، تلخی ها ، فشارها و ناملایماتی  راکه معمولاً عجین شده با چنین مناصب و مسئولیت هایی درجامعه فرهنگی ماست به جان خرید تا لبخند بر لبان اهالی خانه شکوفا بماند .

خدایش مأجور بدارد و نام نیکش در سراچه دلها و دفتر ایام ماندگار بماند .

انشاءالله

سعید رجبی فروتن

در کنار روزمرگی های معمول، این جا خودم و افکارم را ثبت می کنم. از فرهنگ و هنر تا سینما و نمایش خانگی... می توانید نوشته های من را در «روزانه های سینمایی» دنبال نمایید.

اضافه کردن نظر

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

مرا در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید