روزانه های سینمایی
برابری آثار عرضه شده سینمای ایران در اکران و ویدیو

برابری آثار عرضه شده سینمای ایران در اکران و ویدیو

برابری آثار ایرانی عرضه شده در شبکه نمایش خانگی با آثار اکران شده در سینماها

خبرگزاری فارس: مدیر کل دفتر همکاری‌های سمعی و بصری با اشاره به ارایه ارز به قیمت نرخ مرجع، گفت: برای نخستین بار تعداد آثار ایرانی عرضه شده در شبکه نمایش خانگی با شمار آثار ایرانی اکران شده در سینماها برابر شد.

«سعید رجبی‌فروتن» مدیرکل دفتر همکاری‌های سمعی و بصری و نمایش‌های خانگی وزارت ارشاد درباره ارایه نسخه ویدئویی فیلم‌های سینمایی در شبکه نمایش خانگی گفت: روز گذشته با انتشار نسخه ویدیویی فیلم «حوالی اتوبان» توسط موسسه تصویرگستر پاسارگاد برای اولین بار در کشور تعداد آثار ایرانی عرضه شده در شبکه نمایش خانگی با شمار آثار ایرانی اکران شده در سینما‌ها برابر شد.

وی در ادامه گفت: در رقابت سینما و ویدیو ایران به امتیاز مساوی هشت رسیدند. اگر مروری از ابتدای سال جاری به آثار اکران شده داشته باشیم هشت فیلم سینمایی اکران شده است و با همین نسبت هم توانستیم با آهنگ مخصوص و مناسبی فیلم وارد شبکه نمایش خانگی کنیم، این گویای این مطلب است که موسسات ویدیو رسانه، عزم جزمی داشتند که بتوانند در بازار محصولات فرهنگی کشور حضور چشمگیرتری نسبت به گذشته داشته باشند و با خرید رایت آثار سینمایی پشتیبانی اقتصادی و فرهنگی لازم را از فعالان سینمای کشور به عمل آورند.

مدیر کل دفتر همکاری‌های سمعی و بصری در ادامه گفت: این حرکت خجسته را به فال نیک بگیریم زیرا بسیاری از شهرهای کشور فاقد سینمای مناسب هستند و رسانه ملی بنا به ملاحظات خود نمی‌تواند بسیاری ازآثار سینمای ایران را به نمایش بگذارد، شبکه ویدیویی می‌تواند این خلاء را پوشش دهد و موجبات انس و الفت هر چه بیشتر مردم با  آثار و محتوای ایرانی باشد.

وی درباره سطح کیفی آثار توضیح داد: کیفیت آثار حالت یکنواخت و یکسان ندارد، زیرا در بازار منطق عرضه و تقاضا حرف اول را می‌زند، مؤسساتی که احترام بیشتری برای مخاطب قایل می‌شوند و حقوق مخاطب را پاس می‌دارند و می‌توانند با سرمایه‌گذاری لازم کیفیت فنی مناسب و کیفیت تبلیغاتی لازم را برای عرضه آثارشان در نظر بگیرند، این شرکت‌ها می‌توانند رضایت آحاد مردم را جلب کنند و موجبات ماندگاری خود را بیش از پیش فراهم کنند.

وی در ادامه گفت: به جز تدابیر نظارتی که ما اعمال می‌کنیم گرایش‌های مردم برای خرید محصول از سبد مؤسساتی که کوشاتر هستند و به کیفیت اهمیت می‌دهند می‌تواند افق روشن را پیش روی همه ما مجسم کند.

* ارایه ارز به قیمت نرخ مرجع به موسسات ویدئو رسانه

رجبی فروتن درباره افزایش قیمت محصولات فرهنگی گفت: آنگونه که وزیر ارشاد قول دادند دولت و بانک مرکزی یا نهادهای مالی ارز به قیمت مرجع یا نرخ مرجع برای فعالان فرهنگی کشور از جمله موسسات ویدئو رسانه فراهم کنند می‌توانیم امیدوار باشیم بهای محصولات نمایش خانگی افزایش پیدا نکند. در حال حاضر شرکت‌های تکثیر لوح فشرده برای واردات مواد اولیه و تجهیزات و موسسات ویدئو رسانه برای خرید حق رایت و تهیه و تامین مصرف برای بازار داخل نیازمند ارز و نقدینگی هستند که در اختیارشان قرار گیرد و موسسات فعال ما نیازمند آن هستند. تا زمانی که شاهد افزایش قیمت محصولات نیستیم شرایط برای ادامه فعالیت با وضع گذشته فراهم است.

وی در خاتمه درباره نظارت بر آثار سینمایی در توزیع شبکه خانگی نمایش، گفت: مرجع نظارتی از گذشته تا حال این اختیار را دارد تا در شبکه نمایش خانگی به اقتضای رسانه ویدیو که متفاوت از سینما و تلویزیون است بازدید مجدد آثار را داشته و اگر لازم دانست ملاحظات خود را داشته باشد.

 

سعید رجبی فروتن

در کنار روزمرگی های معمول، این جا خودم و افکارم را ثبت می کنم. از فرهنگ و هنر تا سینما و نمایش خانگی... می توانید نوشته های من را در «روزانه های سینمایی» دنبال نمایید.

۱ نظر

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

مرا در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید