روزانه های سینمایی
اپیدمی شهرک سینمایی

اپیدمی شهرک سینمایی

چند هفته ای از حضورم در دفتر توسعه فناوری سینمایی ( سال ۱۳۸۶)  نگذشته بود که دریافتم موجی از تقاضاها برای تاسیس و ساخت شهرک سینمایی در حال وصول است.
بعضی از مقامات محلی نیز ذوق زده ، قبل از دریافت مجوز در اقدامی کاملا تبلیغاتی ، بشارت احداث قریب الوقوع شهرک را در بوق و کرنا می کردند .
هر قدر فکر کردم که چه اتفاقی  در حال وقوع است که لزوم ساخت چندین شهرک سینمایی آن هم دور از پایتخت را ضروری ساخته است و من هم از آن بی خبرم ؛ عقلم به جایی قد نداد .
وقتی  ترتیب ملاقات و گفتگوبا چند متقاضی را دادم ، تازه دریافتم که اغلب آنها نه تنها از شهرک سینمایی تعریف و تصور روشنی  در ذهن ندارند ، بلکه از سینما نیز در حد یک تماشاگر عادی شناخت دارند .
دقیق تر که شدم دور خیز بعضی از آنها برای تملک زمین هایی در حاشیه شهرها و متعاقبا بهره برداری از ارزش افزوده حاصله برایم روشن شد .
جالب تر آنکه عده ای هم قبل از کندن چاه ، منار را بلند کرده و زمینه دریافت تسهیلات بانکی را با جلب همراهی مقامات محلی فراهم ساخته بودند .
… دست به کار شدم و برای  ختم غایله و دور ساختن متقاضیان شریف از سقوط آزاد در چاه ویل نامه ای را با چنین فحوایی به دست مدیرا ن کل محترم ارشاد در استانها رساندیم و خواستار عدم ارسال طرح هایی از این دست شدیم .

١. عموماً طرح­های واصله فاقد نگرش علمی و تخصصی به صنعت سینما بوده و در توجیه طرح ها، شهرک سینمایی هم ردیف و همسنگ مجتمع­ های توریستی ، تفریحی و ورزشی قلمداد شده است؛ بطوریکه در زمین­ های پیش ­بینی شده ، احداث مجتمع ­های فوق در کنار شهرک سینمایی مدنظر متقاضی می­باشد !

٢. اغلب متقاضیان فاقد تجارب و دانش سینمایی بوده و بعضاً در تنظیم و تدوین طرح اولیه خود از کارشناس سینمایی سود نبرده ­اند . بی اطلاعی از مسائل و نیازهای هنر – صنعت سینمای ایران و عدم مشورت با دوایر کارشناسی معاونت سینمایی نقص دیگراین تقاضاهاست . از سوی دیگر یکی از اهداف اصلی پیگیری طرح شهرک سینمایی، دستیابی جامعه سینمایی کشور به ابزار کار پیشرفته برای بیان و ترجمان خلاقه و هنرمندانه محصولات و تولیدات سینمایی است . زیرا در اینصورت امکان صادرات محصول در بازارهای  سینمایی جهان ، جلب و جذب بیشتر مخاطب در داخل و خارج و بهبود گردش اقتصادی در حلقه­ های تولید ، توزیع و نمایش بر پایه منطق اقتصادی فراهم خواهد شد . بدین ترتیب مراد و منظور مدیریت سینمای کشور از شهرک سینمایی ، محیطی است که با تأمین توأمان ظرفیت های اقتصادی و فنی از یکسو و زبان و بیان هنری از سوی دیگر ، شرایط برنامه­ ریزی مطلوب در چرخه تولید تا نمایش را فراهم نماید . لذا دانش و توان مدیریتی از جمله پارامترهای تعیین کننده برای ارزیابی صلاحیت متقاضیان است .

٣. به دلیل بی سابقه بودن احداث شهرک سینمایی در کشور و پیش­ بینی سرمایه­ گذاری کلان ارزی و ریالی برای آن و همچنین برنامه ریزی و طراحی شهرکی متناسب با نیازهای واقعی سینمای کشور و برنامه­ توسعه سینمای ملی ، ضروریست در نخستین گام محوریت طراحی و اجرای اینگونه پروژه­ های ملی که اداره و بهره برداری از آن محتاج متخصصان و کارشناسان خبره می باشد ، بر عهده دولت بوده و چگونگی حضور و مشارکت سایر بخش ­های عمومی و خصوصی و احتمالاً سرمایه گذاران خارجی نیز توسط دولت تعیین و ترسیم شود .

۴. مدیریت سینمای ایران از گذشته تا حال با عنایت به تجارب و دستاوردهای سینمای جهان از یکسو و نیازهای واقعی هنر – صنعت سینمای ایران ، با هدف تجمیع و ساماندهی استودیوها و مراکز خدمات فنی­ و صنعتی سینما و ایجاد پلاتو  برای خلق صحنه­ های مجازی (CGI) طرح مطالعه شهرک سینمایی را در دستور کار خود قرار داده است وبا خرید قطعه زمین وسیعی در شهر جدید هشتگرد ، مقدمات اجرایی و تحقق چنین تصمیم مهمی را فراهم کرده است .

البته موضوع تقویت و توسعه زیرساخت­ های سینمایی ایران قطعاً نیازمند تشریک مساعی بخش دولتی ، عمومی و خصوصی است و این مهم از مرحله آغاز مطالعات امکان سنجی مدنظر طراحان بوده است و قطعاً در فرآیند تبیین طرح و اتمام فاز   مطالعاتی آن سهم و نقش هر یک از سه بخش فوق روشن شده و امتیازات و تسهیلات انگیزشی قابل واگذاری احصا خواهد گردید .

۵. در شرایطی که علیرغم تسهیلات موجود ، احداث سینما توسط سرمایه گذاران خصوصی کنش  اقتصادی و به صرفه ­ای ارزیابی نمی­شود ، بطریق اولی ساخت شهرک سینمایی بازدهی و بازگشت سرمایه­ ای به مراتب طولانی­ تر داشته و حجم عظیم منابع مالی و انسانی آن در مقایسه بااحداث و اداره  سالن سینما هزینه­ های گزافی را به بار می ­نشاند.

سعید رجبی فروتن

در کنار روزمرگی های معمول، این جا خودم و افکارم را ثبت می کنم. از فرهنگ و هنر تا سینما و نمایش خانگی... می توانید نوشته های من را در «روزانه های سینمایی» دنبال نمایید.

اضافه کردن نظر

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

مرا در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید