روزانه های سینمایی

تلویزیون اصراری برای دیده شدن این سریال ندارد

به نظر می‌رسد دامنه کاهش مخاطبان تلویزیون به کارکنان رسانه‌ای آن نیز رسیده است و دبیران سرویس جام‌جم آنلاین و روزنامه کاغذی و الکترونیکی آن نیز وقت و فرصت خود را صرف تماشای مجموعه‌های تلویزیونی سازمان متبوع خود نمی‌کنند.!

بیست قسمت از سریال تلویزیونی رخنه به کارگردانی علی غفاری گذشته است. این مجموعه در ژانر معمایی٫جاسوسی است و اگر چه نویسنده نام آشنایی فیلمنامه آن را ننوشته است، اما در متن و اجرا قواعد ژانر  راتاحدزیادی مورد توجه قرار داده است.
به جز پیرنگ اصلی که حول طرح و توطئه بیگانگان برای ترور یک دانشمند هوافضای ایران است، چند خرده پیرنگ نیز داستان را در عرض گسترش می‌دهند. خرده پیرنگ دیگری در داستان با بازگشت یک زن از خارج به ایران و رابطه او با یک مرد متاهل شکل می‌گیرد که هنوز پیوند و رابطه آن با ماجرای اصلی و شخصیت‌های آن مشخص نشده است.!
جذابیت داستان «رخنه» که آن را از نمونه‌های مشابه ایرانی متمایز می‌سازد، چالش دو گروه امنیتی با یکدیگر در یک سازمان اطلاعاتی و حفاظتی است. بادیگارد دانشمند هسته‌ای به دلیل ربوده شدن پسرش در ظاهر مشغول همکاری با ربایندگان و فرماندهی ترور در خارج از کشور است اما بی‌آنکه برخی از همکاران اطلاعاتی او خبر داشته باشند، او به توصیه مقام ارشد خود کاملا حساب شده دستورات شبکه را اجرا می‌کند تا با جلب اعتماد آنها بتواند پسرش را نجات دهد و عوامل شبکه را شناسایی کند. در ادامه بادیگارد به ظن همکاری با شبکه دستگیر می‌شود و طرح داستان پیچش تازه‌ای پیدا می‌کند.
داستان سریال «رخنه» شاید چندان با واقعیات و مناسبات حاکم بر دستگاه‌های امنیتی ایران منطبق نباشد اما در جهان داستان الزاما همه چیز نباید با واقعیت همخوانی داشته باشد. آنچه اهمیت دارد آن است که روابط علیت بین رخدادها و کنش شخصیت‌ها معقول و ملموس جلوه کند.
سوای کیفیت سریال که ده قسمت بیشتر تا پایان آن باقی نمانده است، ذکر این نکته است که تلویزیون اصراری برای دیده شدن «رخنه» ندارد و کمتر تیزر و انونسی برای آن پخش کرده است. گروه پرشمار خبرنگاران و نویسندگان سینمایی در صداوسیما و ارگان مطبوعاتی و رسانه‌ای آن تاکنون هیچ مطلبی در باره کم و کیف «رخنه» ننوشته‌اند و در کمال شگفتی حقوق‌بگیران صداوسیمایی به آن نپرداخته‌اند. جستجوی تارنما و روزنامه جام‌جم گویای آن است که تنها مطلب منتشر شده در باره سریال یادداشت چند سطری سینمایی‌نویس روزنامه کیهان در باره «رخنه» است. به نظر می‌رسد دامنه کاهش مخاطبان تلویزیون به کارکنان رسانه‌ای آن نیز رسیده است و دبیران سرویس جام‌جم آنلاین و روزنامه کاغذی و الکترونیکی آن نیز وقت و فرصت خود را صرف تماشای مجموعه‌های تلویزیونی سازمان متبوع خود نمی‌کنند.!
از سریال «رخنه» هیچ صحنه‌ای در شبکه‌های اجتماعی وابسته به تلویزیون بارگذاری و منتشر نشده است. «رخنه» یکی از سریال‌های نسبتا استاندارد سیما از حیث ساختار، با بایکوت تیم رسانه‌ای صداوسیما نتوانست مخاطب انبوه را به خود جذب کند و شمار بازدید آن در تلوبیون نیز رقم ناچیزی است.
یکی از دلایل مهجور واقع شدن سریال‌های تلویزیونی در سالهای اخیر سیاست خودتحریمی صداوسیماست که راه همکاری با بازیگران محبوب و حرفه‌ای سینما را به روی خود بسته است. سریال «رخنه» با ترکیبی از ستارگان پرطرفدار دنیای بازیگری، می‌توانست در صدر بنشیند و موضوع آن نقل محافل رسانه‌ای شود. «رخنه»در تصویربرداری یکی از بهترین تولیدات سالهای اخیر سیما به شمار می‌رود.

نشانی روزانه‌‌های سینمایی در تلگرام: http//t.me/cinemadailyir

سعید رجبی فروتن

در کنار روزمرگی های معمول، این جا خودم و افکارم را ثبت می کنم. از فرهنگ و هنر تا سینما و نمایش خانگی... می توانید نوشته های من را در «روزانه های سینمایی» دنبال نمایید.

۲ comments

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

مرا در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید