روزانه های سینمایی

عروسک بدون عروسک‌ساز

سخت است که در جلسه نقد و بررسی فیلم کارگردان حضور نداشته باشد و قبل از آنکه حرفی بزنی برای او طلب رحمت و آمرزش کنی
همزمان با اکران فیلم «عروسک» دومین و آخرین فیلم سینمایی زنده‌یاد اصغر یوسفی نژاد در گروه هنروتجربه، عرض کردم دو سال انتظار برای دریافت پروانه نمایش و پایان دادن به حرف و حدیث‌ها مبادا آنکه حساسیت‌های قومی و زبانی برانگیخته شود، نشان داد که توسعه سینمای اقوام در ظاهر و روی کاغذ شاید آسان باشد، اما در واقعیت کار برای سینماگران شهرستانی با دشواری همراه است و ای بسا مثل یوسفی‌نژاد آرزوی نمایش عمومی فیلم‌شان را با خود به گور ببرند.
کار زمانی سخت‌تر می‌شود که فرد یا افراد ذی نفوذی با عینک بدبینی فیلم را تفسیر و تاویل کرده و درصدد این همانی شخصیت‌ها و اتفاقات دراماتیک جهان داستان با دنیای بیرون برآیند. همان افرادی که رمان نمی‌خوانند و با داستان‌ها و فیلم‌هایی با بافت پیچیده و چند لایه نسبت و قرابتی ندارند.
همانطور که طهماسب صلح‌جو به درستی گفت در سبک ساخت فیلم به شیوه سکانس‌پلان(long take) محدود شدن روایت به زاویه دید دوربین، باعث می‌شود که واکنش شخصیت‌ها در لحظات حساس دیده نشود و تاثیر عاطفی و احساسی مورد انتظار از پی یک اتفاق یا برملا شدن یک راز در چهره سایر شخصیت‌ها مشاهده نشود.
بر همین اساس میهمانان جشن دامادی ایوب مرد میانسال با رویای جوان(عروس) که در واقع شخصیت‌های فرعی فیلم محسوب می‌شوند، کمترین حضور را در فیلم دارند و در بک گراند هم واکنش آنها در برابر پیشامدهای غیرمنتظره در جشن عروسی که می‌تواند تشدید و تقویت کننده بار احساسی هر صحنه باشد، دیده نمی‌شود.
عروسک به عنوان یک ملودرام می‌توانست به زبان فارسی و به شیوه مرسوم و متعارف دکوپاژ شود و با سکانس‌بندی و تقطیع پلان‌ها در اکران عمومی با استقبال بیشتری مواجه شود. هر چند تشخیص کارگردان قابل احترام است و اصرار او بر این شیوه روایی بسیار دشوار و زمانبر، مزایایی همچون روایت بی‌واسطه، پیوستگی و واقعی بودن زمان را القا می‌کند.
عروسک همانند فیلم اول کارگردان «او»(با کسره به الف) به زبان ترکی است و فیلم گفتگو محور است، به این خاطر بخشی از حواس و تمرکز بیننده بیگانه با زبان ترکی صرف خواندن زیرنویس فارسی فیلم می‌شود تا از داستان جانماند. به این خاطر بعید نیست که بسیاری از جزییات و ظرایف فیلم در نظر اول از دید مخاطب پنهان بماند.
نقطه درخشان فیلم بازهای خوب و باورپذیر اکثر قریب به اتفاق بازیگران و هدایت آنها مبتنی بر فیلمنامه‌ای کم نقص و سرشار از تعلیق است.
اکبری صحت در مقام تهیه‌کننده فیلم برخلاف برخی از تهیه کنندگان صوری در تمام لحظات در کنار تیم تولید بود و هم اینک نیز به تنهایی اکران، حضورهای جشنواره‌ای و فروش حقوق فیلم را در داخل و خارج از کشور مدیریت می‌کند.
خلاصه داستان فیلم عروسک:
ایوب در غیاب همسرش که مدتی است کسی از او خبر ندارد، قصد ازدواج با رویا دختر جوانی را دارد که از سالها قبل در خانه او به عنوان مستخدمه کار کرده‌ است.
خواهر، برادر و بستگان ایوب با این وصلت موافق نیستند. قبل از آنکه عاقد خطبه عقد را بخواند، سندی به دستش می‌رسد که او را برای انجام کارش دچار تردید می‌کند.

نشانی روزانه‌‌های سینمایی در تلگرام: t.me/cinemadailyir

سعید رجبی فروتن

در کنار روزمرگی های معمول، این جا خودم و افکارم را ثبت می کنم. از فرهنگ و هنر تا سینما و نمایش خانگی... می توانید نوشته های من را در «روزانه های سینمایی» دنبال نمایید.

اضافه کردن نظر

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

مرا در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید